کارشناس مسئول زیستگاه‎ها و امور مناطق محیط زیست لرستان گفت: بیش از 230 گونه پرنده در استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران لرستان محسن امیری افزود: لرستان به سبب توپوگرافی و شرایط اقلیمی خود، دارا و پذیرای فون متنوعی از پرندگان خشک‎زی و حائز اهمیت ملی، بین‎المللی و پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس هرساله نیز 2 نوع سرشماری از این پرندگان به صورت دوره‎هایی 6 ماهه در استان انجام می‎گیرد.

کارشناس مسئول زیستگاه‎ها و امور مناطق محیط زیست لرستان یادآور شد: در کشور 521 گونه پرنده شناسایی شده که در این میان لرستان با تنوعی بالغ بر 230 گونه جایگاه ویژه‎ای را به خود اختصاص داده که این میزان تنوع، معنایی بیش از 45.29 درصد آمار سرشماری کشور را دارد.

امیری تصریح کرد: در میان گونه‎های شناسایی شده استان، بالغ بر 40 گونه در دسته پرندگان آبزی و کنارآبزی و مابقی پرندگان خشک‎زی و حائز اهمیت ملی و بین‎المللی هستند.

وی اذعان کرد: انواع عقاب، کرکس‎ها، ماکیان، غاز سانان، لک‎لک سانان و گنجشک‎سانان تاکنون از گونه‎های شناخته شده هستند.

وی تالاب‎های پلدختر و سیلاخور، رودخانه خرم‎آباد و تالاب بیشه دالان را از مهم‎ترین مراکز پذیرش پرندگان مهاجر برشمرد و گفت: پلیکان سفید، اردک‎های سرحنایی، بلوطی و تاج‎دار، آنقوت و تنجه از گونه‎های نادر آبزی و کنارآبزی استان به شمار می‎روند.

امیری همچنین سر صورتی، بحری، بالابان، یلوه حنایی، پری شاهرخ، زنبورخوار معمولی و گلوخرمایی را از گونه‎های خشک‎زی و حائز اهمیت ملی و بین‎المللی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این بین پرندگانی چون کبک، تیهو، کبک دری، گنجشک برفی، جی‎جاق، انواع سنگ‎چشم‎ها و برخی از سسک‎ها نیز از پرندگان بومی استان هستند.

کارشناس مسئول محیط زیست لرستان بیان کرد: اگرچه اکثر پرنده‎های یادشده در رده گونه‎های حمایت شده جای می‎گیرند اما برخی گونه‎ها مانند اردک بلوطی، یلوه حنایی، کبک دری، بحری و بالابان نامشان در Red List ثبت است و نیاز به حمایتی ویژه دارند/س

برچسب ها: سرشماری ، پرندگان ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.