مردم و نمایندگان افغان با اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی مخالفند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛  "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان تصمیم گیری درباره اعطای مصونیت به نیروهای آمریکایی را در افغانستان به لویه جرگه سپرده است. کرزای همچنین در چارچوب توافق اولیه با آمریکایی ها درباره پیمان امنیتی به آمریکا و متحدانش هشدار داده است که پس از دوهزار و چهارده آنها اجازه ندارند آزادانه به مردم افغان حمله کنند. در عین حال مردم افغانستان و برخی از قانونگذاران این کشور نگرانی خود را درباره این توافق اعلام کرده اند. آنها می گویند اگر دولت افغانستان این توافقنامه را تصویب کند، آمریکا و متحدانش بهانه دارند هر کاری که می خواهند انجام دهند و دیگر حاکمیت و استقلال افغانستان معنای خود را از دست می دهد.

یک افغان گفت اگر به آمریکاییها در افغانستان مصونیت قضایی داده شود شکی نیست که این کار حاکمیت و استقلال ما را تضعیف خواهد کرد و ما دیگر نمی توانیم مستقل عمل کنیم. در واقع ما نمی خواهیم دولتمان همانند برده آمریکا این پیمان امنیتی را با واشنگتن امضا کند.
نیلوفر ابراهیمی نماینده مجلس افغانستان گفت افغانستان کشوری ضد استعماری است و از این لحاظ بسیار شناخته شده است. در تاریخ طولانی افغانستان ، مردم ما بارها با شکست دادن قدرتهای بزرگ و بین المللی حماسه آفریده اند. من این را از توانمندیهای مردم افغانستان می دانم. به همین علت ما مردم افغانستان نمی توانیم به هیچ قیمتی مصونیت خارجیها را در کشورمان بپذیریم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار