روزنامه نيويورک تايمز نوشت رئيس سابق سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي مي گويد وجود وي مانع اجراي تصميم آمريکا براي حمله به عراق بود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "مارليز سيمونز" نوشت بيش از دو دهه قبل از آن که سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي جايزه صلح نوبل را ببرد، جان بولتون به دفتر رئيس خود، خوزه بوستاني رفت تا به وي اطلاع دهد که از کار برکنار خواهد شد.

بوستاني که در آن زمان مدير کل سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي در لاهه بود گفت: بولتون به من گفت بيست و چهار ساعت فرصت دارم تا استعفا کنم. در غير اين صورت با عواقب آن مواجه خواهم شد.

بولتون که در آن زمان معاون وزير امور خارجه آمريکا بود و سپس نماينده آمريکا در سازمان ملل شد به بوستاني گفت دولت بوش از نحوه مديريت وي ناراضي است.

اما بوستاني 68 ساله که يازده ماه پيش به اتفاق آرا براي اين سمت مجددا انتخاب شده بود از اين عمل سر باز زد و چند هفته بعد، در 22 آوريل 2002 از کار برکنار شد.

برکناري بوستاني سال ها مورد تفسير و تحليل قرار گرفته است و وي که يک ديپلمات برزيلي است در مورد آن سخني نگفته بود اما هفته گذشته پس از آن که اين سازمان با به دست آوردن جايزه صلح نوبل در صدر اخبار قرار گرفت، بوستاني قبول کرد در مورد دليل واقعي برکناري خود صحبت کند.

وي گفت دولت بوش نگران بود که بازرسي هاي تسليحات شيميايي در عراق با دلايل واشنگتن براي حمله به اين کشور در تضاد باشد. شماري از مقامات که در اين مسئله دخيل بودند اين مسئله را تاييد کردند و برخي از آنها براي اولين مرتبه به صورت علني درباره آن صحبت کردند.

بولتون تاکيد مي کند که بوستاني به علت بي لياقتي برکنار شد. 

اما بوستاني گفت مبارزه بر ضد وي در اواخر سال 2001 و پس از آن آغاز شد که عراق و ليبي گفتند قصد دارند به کنوانسيون تسليحات شيميايي بپيوندند.کشورها براي پيوستن به اين کنوانسيون بايد فهرستي از انبارهاي تسليحاتي خود را ارائه دهند و با بازرسي و تخريب سلاح ها موافقت کنند همانطور که سوريه ماه گذشته انجام داد.

وي افزود: در همين چارچوب بازرسان اين سازمان تصميم گرفتند در اواخر ماه ژانويه 2002 به عراق سفر کنند.

بوستاني که اکنون سفير برزيل در فرانسه است روز جمعه در دفتر خود در پاريس گفت اين برنامه که وي به تعدادي از کشورها ابلاغ کرده بود جنجالي در واشنگتن ايجاد کرد و وي خيلي زود هشدارهايي از ديپلمات هاي آمريکايي و ديگر کشورها دريافت کرد.
وي افزود: در پايان دسامبر 2001، روشن شد که آمريکايي ها در خلاص شدن از دست من جدي هستند.

در نتيجه آمريکا با کمک متحدان خود در يک جلسه فوق العاده با 48 راي موافق، نه راي مخالف و 43 راي ممتنع بوستاني را از کار برکنار کرد. وي اولين رئيس يک سازمان بين المللي است که به اين صورت از کار برکنار شد و برخي از ديپلمات ها گفتند براي موافقت با آن تحت فشار قرار گرفته بودند.

بوستاني و برخي از مقامات بلند پايه در برزيل و آمريکا مي گويند واشنگتن وي را برکنار کرد زيرا معتقد بود اين سازمان تحت رياست بوستاني تبديل به مانعي براي اجراي نقشه هاي دولت آمريکا براي حمله به عراق شده بود.

واشنگتن براي توجيه تهاجم خود به عراق ادعا کرد صدام، رئيس جمهور وقت عراق تسليحات شيميايي دارد اما بوستاني گفت کارشناسان وي به او گفته بودند اين سلاح ها در دهه نود و پس از جنگ خليج فارس نابود شده اند.

وي از اهداي جايزه صلح نوبل به سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي ابراز خوشنودي کرد.
بوستاني با مقايسه سوريه و عراق گفت: «در سال 2002، آمريکا مصمم بود با الحاق عراق به کنوانسيون منع گسترش سلاح هاي شيميايي مخالفت کند در حالي که اين کشور حتي اين سلاح ها را در اختيار نداشت، اما اين مرتبه، پيوستن به اين کنوانسيون و حضور ناظران بخشي از طرح صلح سوريه است و اين تغيير اساسي در سياست آمريکا را نشان مي دهد.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار