گشت و گذار تاریخی در دیدنی‌ترین طبیعت ایران! این یک پیشنهاد ویژه برای پر کردن اوقات فراغت پاییزی خانواده‌هایی است که تصمیم دارند سفر را در خنکای مهر‌ماه تجربه کنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

اگر به بازدید از بناهای معروف ایران علاقه دارید، سر زدن به یک باغ بین‌المللی با شهرت جهانی را در برنامه‌ تان قرار دهید، برای سفر به این باغ‌ کافیست شهرستان مهریز در استان یزد  را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنید تا بتوانید یک باغ‌ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی جهانی را از نزدیک ببینید.

این باغ به همراه ۸ باغ دیگر، تابستان سال ۹۰ در فهرست یونسکو به ثبت رسیدند. چیزی که توجه داوران یونسکو را به باغ‌های ایرانی جلب کرد طراحی متنوع و سبک منحصر به فرد معماری آن ها بود.

در این باغ‌ معماری بر اساس شرایط آب و هوا و خاک صورت گرفته اما ویژگی‌های فرهنگ ایرانی به عنوان وجه اشتراک تمام باغ‌ قابل مشاهده است.

باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجاریه در مهریز واقع است.

باغ پهلوانپور که در نوع خود در کل منطقه کم نظیر است، متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است.

مساحت باغ ۵هکتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربتخانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری و … ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ، عمارت کوشک یا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع می‌باشد. عمارت کلاه فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده شده و از نفیس ترین قسمت‌های بنای شربتخانه به شمار می‌رود.

این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرار گرفته است. جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند؛ محیط بسیار دلگشایی را خلق نموده‌اند. در حال حاضر این باغ در دست مرمت قرار دارد و پس از احیاء و تغییر کاربری به مجموعه گردشگری تبدیل خواهد شد.

این باغ زیبا و دلگشا در ایام تعطیل نوروز تفرجگاه بسیاری ازگردشگران داخلی و خارجی است/س
برچسب ها: باغهای ، یزد و ، گردشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ستوده
۱۸:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
امروز وقتی با تعدادی از دانشجویان برای بازدید از این باغ رفتیم با موضوع عجیب و تاسف برانگیزی در مورد این باغ روبرو شدیم نگهبان این مجموعه به ما گفت که امروز باغ زنانه است و فقط زنان و دختران می توانند از آن بازدید کنند ما باور نکردیم ولی بعد از اینکه مسئول مربوطه آن را تایید کردند و جلوی ورود دانشجویان را گرفتند واقعا متاسف شدیم که چرا اثری که به قول شما در فهرست یونسکو ثبت شده و به هر حال گردشگران زیادی از راههای دور و نزدیک مایل به دیدن آن هستند با مدیریت تنگ نظرانه و بی سلیقگی روبرو است