دادگاهی در مالزی حکمی صادر کرده است که بر اساس آن غیر مسلمانان نمی توانند از کلمه "الله" برای اشاره به خداوند استفاده کنند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي؛ دادگاه تجدید نظر مالزی اعلام کرده است که استفاده از کلمه "الله" توسط غیر مسلمانان موجب سردرگمی در جامعه خواهد شد.

مسیحیان مالزی نیز ضمن انتقاد از این رای دادگاه اعلام کردند که ده ها سال است که از کلمه الله استفاده کرده اند و این رای نقض آشکار حقوق مسیحیان به شمار می رود.

حکم دادگاه بدوی مالزی در سال 2009 میلادی موجب افزایش تنش های مذهبی در این کشور شد و بسیاری از مساجد و کلیساها مورد حمله قرار گرفتند.

این رای پس از آن صادر شده است که دولت مالزی در سال 2009 اعلام کرد یک روزنامه کاتولیک این کشور به نام "هرالد" دیگر نمی تواند از کلمه "الله" برای توصیف خدای مسیحیان استفاده کند.

این روزنامه سپس از دولت شکایت کرد و دادگاه در دسامبر 2009 به نفع این روزنامه رای داد. 
دولت مالزی نیز پس از آن خواستار تجدیدنظر در این حکم دادگاه شد.

یک قاضی ارشد دستگاه قضایی مالزی نیز در این باره گفت، استفاده از کلمه "الله" بخشی جدایی ناپذیر از ایمان در مسیحیت نیست. استفاده از این کلمه موجب سردرگمی در جامعه خواهد شد.

سردبیر روزنامه هرالد نیز ضمن ابراز تاسف و ناامیدی نسبت به این رای دادگاه تاکید کرد، خواستار تجدید نظر در این رای خواهد شد.این یک عقبگرد و پسرفت در توسعه قوانین مربوط به آزادی های اساسی اقلیت های دینی و مذهبی است.

طرفداران و حامیان این روزنامه اعلام کرده اند که در کتاب انجیل با زبان مالایی از کلمه الله برای اشاره به خدای مسیحیان استفاده شده و این مساله مربوط به پیش از تشکیل دولت فدرال مالزی در سال 1963 میلادی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار