رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال گفت: ارزيابي سن استخواني بازيكنان نوجوان با استفاده ازMRI پديده جديدي نيست.

دكتر احمد هاشميان، در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در خصوص شش بازيكن فوتبال نوجوانان كه به علت صغر سني از جام جهاني كنار گذاشته شده اند، گفت:‌ ارزيابي تعيين سن موضوع جديدي در فدراسيون نيست.

كميته پزشكي از مدت ها قبل تيم بازيكنان زير 17 سال كه بايد براي مسابقات اعزام شوند را زير نظر داشت و تمامي بازيكنان با استفاده از تكنولوژي MRI تعيين سن شدند و با توجه به سن استخواني اجازه حضور در مسابقات به آن ها داده شد.

البته از آنجا كه نمي توان سن استخواني را از زمانهايي با فاصله طولاني از رقابت ها تشخيص داد و پيشرفت آن هم خيلي وابسته به سن تقويمي نيست، لذا ناگزيريم در مراحل مختلف اين ارزيابي را انجام دهيم.

از جمله در خصوص بازيكناني كه در ليست نهايي حضور داشتند، قبل از اعزام آن ها به آلمان، در دو روز متوالي اين ارزيابي انجام شد و از مجموعه بازيكنان شش نفر از رده سن استخواني مجاز عبور كرده بودند و از آنجايي كه در صورت وجود اختلالات، شكايتي از تيم مقابل و يا با احتمال انجام آزمايشاتي به تشخيص افسر پزشكي فيفا در مسابقات، ما ترجيح داديم اين شش نفر كنار گذاشته شوند و بازيكناني كه در سن استخواني علاوه بر سن سجلي آن ها اطمينان خاطر هست به فيفا معرفي شوند.

وي همچنين در ادامه گفت: اين پديده جديدي نبوده است و متأسفانه افراديكه به دنبال كمك به ورزش فوتبال ما نيستند و هر روز حواشي جديدي براي فوتبال به وجود مي آورند و جوسازي مي كنند، اين ورزش را به كام طرفداران تلخ مي كنند.

با اين حال من اين اطمينان را به هواداران مي دهم كه تيم اعزام شده كاملاً پاك است و تمام اقدامات پزشكي براي اين تيم انجام شده است.

هاشمي در ادامه تصريح كرد: طبق قوانين فيفا بازيكناني كه از لحاظ رشد استخواني به حد مجاز نرسيده باشند، نمي توانند در اين مسابقات شركت كنند به خصوص كه ما در رده سني 17 سال و زير آن به دليل نزديك بودن به 18 سال كه غالباً شاهد مسدود شدن سن رشد هستيم، بايد حتماً ارزيابي ها به طور دقيق انجام شوند.

در دوره هاي قبلي تعيين سن استخواني براي سازمان فيفا ملاكي براي حضور بازيكن ها در مسابقات نبوده است اما در اين دوره فيفا اين موضوع را ملاك قرار داده است و به همين دليل حساسيت ما هم بيشتر شده است.

البته ما تنها به دليل نامه فيفا اين كار را نكرديم بلكه ما بعد از نامه فيفا مجدداً تأكيدمان را بيشتر كرديم، به طوري كه بازيكناني را كه در خصوصشان ترديد داشتيم را نيز از ليست حذف كرديم.

وي همچنين در ادامه افزود: براي اولين بار است كه فيفا موضوع تعيين سني را با استفاده از تكنولوژي MRI در اين رده سني مطرح كرده است، ما هم اين امر را رعايت كرديم و هيچ جاي نگراني نيست.

لازم به ذكر است،‌كه شرايط فيزيكي اصلاً‌ ملاك نيست، ما در ابتدا سن تقويمي و سجلي بازيكنان را مورد بررسي قرار مي دهيم و اگر با قوانين و شرايط ما تطبيق داشت بعداً آزمايشات لازم را براي تعيين سن استخواني انجام مي دهيم.

شش بازيكني كه جايگزين شش نفر رد شده از ليست هستند، قبل از اضافه شدن به تيم و قبل از ورودشان به اردوها ارزيابي شدند و از لحاظ گريد استخواني مشكلي نداشتند.

لازم به ذكر است، كه كليه بازيكنان هايي كه طي يك سال اخير به تيم اضافه شدند در ابتدا از نظر سن استخواني مورد ارزيابي قرار گرفتند و آنهايي كه مجاز نبودند از همان ابتدا حذف شدند.

هاشمي، در پايان تصريح كرد: در اين فصل نمونه مثبت دوپينگ نداشتيم.

در حال حاضر 50 نمونه تحت آزمايش داريم كه اميدوار هستيم تا دو يا سه روز آينده جواب آن ها را دريافت كنيم./آق

برچسب ها: هاشمیان ، پزشکی ، ارزیابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار