خرید واژه ای که این روزها بین افراد جامعه، به ویژه جوانان بسیار کاربرد دارد.

عده ای خرید را نوعی تفریح و سرگرمی می دانند و برای عوض کردن حال و هوای خود دست به خرید می زنند بسیاری بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می کنند.
اما عده ای به جنون خرید دچار شده اند، جنونی که بر بسیاری از جنبه های زندگی فرد تاثیر می گذارد و برای آنان به نوعی عادت تبدیل شده است.  
 
بای در این باره به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: فقدان الگوی مناسب مصرف، شرایط نامناسبی را در اقتصاد خانوار فراهم ساخته است، به گونه ای که ارتقای نیازهای کاذب روز به روز منجر به ایجاد فاصله بین دخل و خرج گشته است.  
وی تصریح کرد: در اقتصاد خانوار فراهم ساخته است، به گونه ای که ارتقای نیازهای کاذب روز به روز منجر به ایجاد فاصله بین دخل و خرج گشته است.  
وی تصریح کرد: بیش از 70 درصد از خانواده های ما به هنگام خرید از اولویت بندی نیازهای خود اطلاعی ندارند و تحت تاثیر چشم رو هم چشمی، مد پرستی و تجمل گرایی به خریدی تن می دهند که اولویت اول آنان در خرید نیست.  
 
آنان بر اساس تحصیل نیازهای کاذب روز به روز دچار مشکلات جدید اقتصادی می شوند.  
 
 وی افزود: شکاف بین دخل و خرج که از طریق چند شغله بودک که به منظور ترمیم این پدیده صورت می گیرد، منجر به تخریب جدی روابط اعضای خانواده می شود و کارکرد های این نهاد مقدس را تحت تاثیر قرار می دهد.  
وی تصریح کرد: فقدان الگوی مناسب خرید گاهی باعث بروز خریدهای بیهوده ای می شود که صرفا به منظور ارضای نفسانیات انجام می شود. چنین پدیده ای را جنون خرید می نامند که فقط با خرید برای خرید ارضا می گردد و تحت تاثیر جلوه های بازار بدون رفع هیچ نیازی از منزل صورت می پذیرد.  
 
خریداری که فقط عطش خریدار را فرو می نشاند و برای پیروی از مد انجام می گیرد. خریداری که ریشه در چشم و هم چشمی دارد .
 
در واقع جنون خرید صرفا هدر دادن پول را نشانه می رود و بدون هیچ گونه رفع نیاز صورت میگیرد.  
 
وی همچنین اظهار داشت: به هر حال، جنون خرید کار خویش را آنگونه که می خواهد پیش می برد بدون اینکه خود را با در آمد خانواده متناسب سازد.  
بای با اشاره به اینکه جنون خرید معمولا از نوجوانی شروع می شود و تا میانسالی ادامه دارد گفت: این پدیده عمدتا در خانم ها رونق دارد که متاسفانه در جامعه امروزی ها مرد به دنبال دخل است و زن به دنبال خرج، به عبارت دیگر زنان مسئول خریدن و مردان مسئولیت تامین هزینه های خرید زنان را به عهده دارند.  
 
در پایان باید اشاره کرد: جنون خرید به عنوان یکی از پدیده هایی که نظام خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد، باید جدی گرفته شود و از همان ابتدای ابتلا شناسایی و درمان گردد و درمانی که به نظر می رسد از طریق روانشناسی و یا روانپزشکی بهتر صورت می گیرد./ل  

برچسب ها: جنون ، خرید ، جوانان ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار