هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‎ای ژنو یکی از متخصصان ارشد تحریم دولت واشنگتن را به همراه خود خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات ايران و گروه 1+5 در ژنو، ساعت 9:30 صبح سه‌شنبه به وقت محلي (12 ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در پايتخت سوئيس آغاز می‌شود.

خبرگزاری انگليسي "رويترز" با اشاره به تيم مذاکره‌کننده آمريکايي اينگونه عنوان مي‌کند "آدام شوبین يکي از بزرگترين کارشناسان دستگاه حکومتي آمريکا در امور تحريم‌ها، در ترکيب هيئت آمريکايي براي مذاکرات ژنو بر سر برنامه هسته‌اي ایران حضور خواهد داشت".

"آدام شوبین" مدیریت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمريکا را بر عهده دارد. یک بخش به ظاهر کوچک اما بسیار با نفوذ و قدرتمند در این وزارتخانه که به طور عجیبی هزینه جنگ‌های دولت آمریکا علیه به اصطلاح تروریست‌ها و دولت‌های مخالف سیاست‌های جهانی آمریکا را می‌پردازد.


وی همچنین از سال 2006 مسئول مدیریت و اجرای برنامه‌های تحریم اقتصادی در راستای سیاست‌های کلی دولت آمریکا است.

یکی از وظایف این نهاد، پشتیبانی از سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا در زمینه تحریم‌های اقتصادی است که به طور فزاینده‌ای به بهانه پیشبرد اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا پس از 11 سپتامبر در حال پیگیری است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری به طرز جالبی می‌تواند با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در نظام اقتصادی آمریکا، دارایی‌های هر کس را که می‌خواهد مسدود کند.

این دفتر بخشی از "سازمان مبارزه با تروریسم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا" است، نهادی که از سوی کنگره این کشور و پس از حملات 11 سپتامبر تاسیس شده و همکاری‌های نزدیکی نیز با نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا دارد.

گفته می‌شود اطلاعات جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده در وزارت خزانه‌داری آمریکا، مبنایی برای اقدامات اجرایی نهاد شوبین در بخش مالی است.

توانایی دفتر زیر نظر شوبین در به دست گرفتن و مصادره اموال، نشان‌دهنده موقعیت برجسته و ممتاز آن در امور‌ مالی آمریکا و به طور کلی جهان است.

از آنجا که بسیاری از معاملات بانکی در جهان از طریق اقدامات این نهاد می‌تواند تا حد زیادی دچار مشکل شود، تاثیر مخربی بر فعالیت‌های اقتصادی کشورهایی داشته که با سیاست‌های جهانی آمریکا زاویه دارند.

شوبین در زمان فعالیت در وزارت خزانه‌داری به عنوان مشاور ارشد در امور مرتبط با تروریسم و اطلاعات مالی مشغول به کار بوده و این امر باعث شد تا با مسائل عمده‌ای همچون تروریسم، تامین منابع مالی، پولشویی، مسائل مرتبط با تحریم‌ها، سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی آشنا شود.



او ریاست کارگروه بررسی مسائل مرتبط با پولشویی را بر عهده داشت که اولین تجزیه و تحلیل گسترده دولتی در این زمینه در آمریکا به شمار می‌رود.

شوبین به طور کلی در نظام حقوقی-قضایی آمریکا به عنوان یکی از فعالان دولتی ضد تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی شناخنه می‌شود.

او فرزند "لوری شوبین" و "خاخام زوی هنری شوبین" است. پدرش یک استاد حقوق یهودی و مادرش نیز در زمینه مسائل پزشکی مشغول به کار بوده است.

شوبین همچنین از جمله فارغ‌التحصیلان داشگاه "هاروارد" است و در حال حاضر با همسرش در واشنگتن زندگی می‌کند و بر طبق منابع موجود، پس از ورود به دانشگاه حقوق هاروارد توانست با نمرات بسیار عالی دروس خود را پشت سر بگذارد.

حال با توجه به تمام این اطلاعات می‌توان پرسید هدف دولت آمریکا از قرار دادن "آدام شوبین" در هیئت مذاکره‌کننده با گروه ایرانی در ژنو بر سر پرونده هسته‌ای ایران چیست؟

برخی از کارشناسان معتقدند "حضور وی در تیم مذاکره کننده آمریکا در کنار وندی شرمن می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی آمریکا برای لغو برخی از تحریم‌ها علیه تهران باشد".

آن‌ها می‌گویند "طرف غربی به این نتیجه رسیده که برای آغاز بازی برد-برد و تعامل دوجانبه با تهران باید گامی جدی رو به جلو بردارند که این گام در مرحله اول می‌تواند لغو بخشی از تحریم‌های یکسویه علیه ایران باشد".

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مهره‌های سیاست خارجی آمریکا که در مذاکرات ژنو حضور خواهند داشت می‌توانند با ارائه پیشنهاد‌های درخور، انگیزه‌ای مناسب برای طرف ایرانی ایجاد کنند یا خیر؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار