همایش شبکه های اجتماعی با حضور سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و با حضور مسئولان، مدیران، اندیشمندان و کارشناسان دستگاههای علمی و اجرائی کشور در سالن همایش های اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،  در این همایش که با سخنرانی دکتر محمد حسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی آغاز شد رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه رسانه ها و شبکه های اجتماعی از دستاورد های علمی و فناوری بشر است بر استفاده درست در جهت اهداف انقلاب تاکید کرد.

دکتر یادگاری رئیس پیشین جهاد دانشگاهی در ابتدای این مراسم ضمن عرض تسلیت امام محمد باقر با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی اطلاعات مورد نیاز ما را فراهم می کند و شبکه نقاط مثبت و منفی بسیاری دارند، گفت: از طریق این شبکه ها اطلاع رسانی بین کاربران شبکه اجتماعی صورت می گیرد. کاربران اطلاعات خودشان را به دو شکل محرمانه و در دسترس در این شبکه ها به اشتراک می گذارند. اطلاعات تخصصی نیز از طریق این شبکه ها رد و بدل می شود .

وی افزود: فرصت هایی که از طریق شبکه های اجتماعی بدست می آوریم می تواند مکان مناسبی برای تجارت، تبلیغات، تعامل چند طرفه بین اعضای شبکه های اجتماعی فراهم کند .

یادگاری ادامه داد: به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ساماندهی شبکه‌های بین فردی، به اشتراک گذاشتن فرهنگ ها و ارزش ها از نقاط مثبت این شبکه ها است که می توان از طریق شبکه های اجتماعی فرهنگ غنی اسلام را گسترش داد و برای تبلیغ ارزش ها از این شبکه ها استفاده کرد .

رئیس پیشین جهاد دانشگاهی با اشار به اینکه اطلاعات دقیق و اثرگذار در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود، گفت: البته باید در نظر گرفت که شکل گیری شایعات، اخبارکذب، القای شبهات، نقض اعتماد و صداقت، نقض حریم خصوصی، انزوا و دور ماندن از محیط اجتماع از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی است .

یادگاری با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی بر رفتار انسانها تاثیرگذار است، افزود: در حال حاضر یکی از روش های استفاده در تغییر رفتار انسان ها استفاده از شبکه های اجتماعی است تا رفتارهای مثبت و منفی را در جامعه القا کند و ما سعی می کنیم در این همایش در خصوص تهدیدات و فرصت های شبکه های اجتماعی مستندسازی کنیم تا شیوه های درست استفاده از شبکه های اجتماعی در اختیار مسئولین و مردم بگذاریم تا این اطلاعات در دسترس همگان قرار گیرد.

برجستگی نظام و استمرار انقلاب اسلامی


همچنین در این همایش دکتر سعید قاضی مغربی بر ماموریت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فناوری تاکید کرد و افزود: جهاد دانشگاهی فارغ از نگاههای بخشی تلاش دارد به عنوان یک نهاد مستقل دیدگاههای علمی در زمینه شبکه های اجتماعی را بررسی و نتایج آن را برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در اختیار مسوولان و دست اندرکاران قرار دهد.

رییس همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی در ادامه به یکی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر "پیدایش فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب را چنان برجسته کرده که استمرار و تکامل انقلاب اسلامی منوط به توجه خاص و سرمایه‌گذاری نظام در زمینه تولید محتوای انبوه در شبکه و نیز توسعه این شبکه‌های اجتماعی است" اشاره کرد و گفت:‌ این صحبت مقام معظم رهبری چند نکته را با خود به همراه دارد اولین نکته بحث فرصت‌ها و تهدیدهاست. بحث دوم برجستگی نظام و استمرار انقلاب اسلامی است و مبحث آخر سرمایه‌گذاری نظام در این زمینه به شمار می‌آید و نباید موضع گیری به صورت صفر و یک داشت .

قاضی مغربی در ادامه افزود:‌ این همایش در راستای دو همایش دفاع سایبری که چالش آن همسان سازی موضع‌های مختلف بود که مسوولان نظام نسبت به فضای سایبری داشته‌اند. برای همین نیازمند به یک نگاه بی طرف بودیم. سال ۹۱ همایش بررسی زندگی دوم مطرح شد و از این دو همایش نتایج مطلوبی به دست آمد؛ در همان سال‌ بود که بحث شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح شد .

وی افزود:این همایش کاملا علمی است و ما موضوعات سیاسی در این شبکه‌ها را در نظر نداریم. با توجه به این که بحث شبکه‌های اجتماعی مبحثی میان رشته‌ای است، باید ابعاد حوزه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی با یکدیگر تعامل داشته باشند و با توجه به این که شبکه‌های اجتماعی مبحثی بسیار گسترده است، باید از نظر مزایا و تهدیدها بررسی شود و برای همین برخورد افراد نسبت به این موضوع متفاوت خواهد بود .

دکتر مسعود اسدپور دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی با اشاره به آیه شریفه " انا جعلناکم شعوبا و قبائل ...... خاطرنشان کرد: این آیه بر روابط انسان ها و قبائل و ملت ها تاکید دارد بنابراین شبکه های اجتماعی مصداق این ارتباط بین ملت ها و امت ها و قبائل است که به شکل مطلوبی محقق شده است.

وی با تاکید بر استفاده از فرصت ها و مزایای این شبکه ها خاطرنشان کرد: جلسات مختلف برگزار شده است ولی هر نهادی از دید خود به ان نگاه می کند که یا نگاه    فرصت و یا نگاه تهدید استدر حالی که هر دو اینها مهم است و نباید نگاه صفر و یک نداشته باشیم و باید نگاه بینابینی را در این حوزه لحاظ نمائیم.

دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی از ارسال بیش از 110 مقاله علمی به همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی خبر داد و گفت: 63 درصد مقالات همایش شبکه های اجتماعی در زمینه علوم انسانی و 37 درصد در بخش فنی است.

وی افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی بیشترین مقاله را در این همایش ارائه کرده و دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی در رده های بعدی قرار دارند و این در حالی است که از بین مقالات پذیرفته شده استان تهران اول است.

شبکه های اجتماعی ابزار دیپلماسی فرهنگی هستند


فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه    شبکه های اجتماعی ابزار دیپلماسی فرهنگی هستند ضمن تاکید بر استفاده سازنده از این شبکه ها اظهار داشت: شبکه های اجتماعی فرصت های بسیاری را برای کشور فراهم می نمایند که معرفی فرهنگ کشور، دیپلماسی فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی از آن جمله است.

وی با اشاره به اینکه اسلام هراسی از تکنولوژی ندارد خاطرنشان کرد: دین اسلام با فناوری مشکل ندارد و همواره هدایتگر بشر برای رسیدن به سعادت و خوشبختی است.وی با اشاره به اینکه هر بزاری ممکن است کاربرد های منفی و مثبت داشته باشد افزود: در برخورد با این فناوری ما نیاز به راهبردی هوشمندانه داریم تا از آن به صور ت فرصت استفاده کنیم و این توان و ظرفیت به خوبی در کشور ما موجود است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تشکیل شورای مجازی به دستور رهبر معظم انقلاب یادآور شد: باید با کمک این شورا و دستگاهها و نهاد های تصمیم گیر فرصت ها و تهدید ها را بشناسیم و از شبکه های اجتماعی در جهت مزایا و فرصت های حداکثری و مضرات حداقلی استفاده کنیم.

سردار احمدی مقدم بر آموزش و فرهنگ سازی تاکید کرد و افزود: تا دیروز قدرت در اقتصاد و بخش نظامی خلاصه می شد ولی امروزه ابزار های قدرت، فرهنگ، اطلاعات و رسانه ها هستند.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق آموزش ها جامعه را از اهداف پدیدآورندگان و گردانندگان رسانه های جهانی آگاه کنیم افزود: رسانه های جهانی گاهی در این مسیر حرکت می کنند تا سبک زندگی غربی را با بسته های جدید و دلخواه ارائه نمایند و باید تلاش کنیم هویت خود را در این عرصه ها حفظ نمکائیم.

وی ابتدا به بُعد منفی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امروز کارگاه‌های آشپزخانه‌ای (تولید شیشه)، استخدام تروریست و آموزش ساخت بمب و بمبگذاری در فضای مجازی انجام می‌شود به طوری که بمبی که چند وقت پیش در شیراز منفجر شد از همین طریق ساخته و کار گذاشته شده بود.

وی مزیت فضای مجازی را برای مجرمان دیده نشدن عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی امروز تروریست استخدام می‌کنند، آموزش می‌دهند بی‌آنکه آن شخص آموزش دهنده و استخدام کننده را دیده باشد./م
برچسب ها: دانشگاه ، دانشجو ، علم ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار