برنامه "نسیم واژه‌ها" دوشنبه 22مهرماه به بحث درباره ترادف و وجوه قرآنی واژه "مولی " می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، در برنامه "نسیم واژه ها" روز دوشنبه 22 مهرماه برای براي رسيدن به جواب سوال که واژه "مولی" در قرآن کریم در چه معانی به کار رفته است ، آياتي را كه كلمه‌ي مولي در آن آمده است بررسي مي شود.

باید توجه داشت که در زبان عربي واژه‌ها و لغاتي داريم كه داراي معاني متعددي مي‌باشند، مانند همين ماده‌ي "ولي" كه در صيغه‌ و شكل‌هاي مختلف بيش از 200 مرتبه در قرآن ذكر شده است، كه در معاني مختلفي استعمال مي‌شوند، از اين رو براي انتخاب يكي از معاني متعدد آن، بايد قرينه‌اي در كلام پيدا كرد كه متناسب با آن معنا باشد، و اين قرينه هم مي‌تواند سياق و محتواي خود آيه و يا آيات قبل و بعد باشد، در اين مثال‌ها "مولي" داراي معاني متعددي است كه دربرنامه "نسیم واژه ها" مورد بررسی قرار می گیرد.

خداوند در  سوره‌ي حديد، آيه‌ي 15 مي‌فرمايد: "فاليوم لايؤخذ منكم فدية ولا من الذين كفروا مأويكم النار هي مولكم وبئس المصير" پس امروز نه از شما فديه‌اي پذيرفته مي‌شود و نه از كافران، و جايگاهتان آتش است و همان سرپرستتان مي‌باشد، و چه بد جايگاهي است! 

مولي در اين آيه شريفه به ياور، سرپرست و سزاوار و مسلطمعني شده است، و برخي روايات ناظر به معناي سزاوار مي‌باشند. 

در  آيه‌ي 11 سوره‌ي محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آمده است "ذلك بأن الله مولي الذين آمنوا وأن الكافرين لامولي لهم" در اين آيه واژه‌ي مولي به مالك و ياور،سرپرست، و حفظ‌كننده معني شده است. 

آيه‌ي 33 سوره‌ي نساء"لكل جعلنا مولي مما ترك الوالدان والأقربون" براي هر كس وارثاني قرار داديم كه از ميراث پدر و مادر و نزديكان ارث ببرند، واژه‌ي مولي در اين آيه‌ي شريفه به سزاوارتر و سرپرست معني شده است. 

درسوره‌ي مريم آيه‌ي 5 "و انّي خفت للوالي من ورآءي وكانت امرأتي عاقراً فهب لي من لدنك ولياً" و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم (كه حقّ پاسداري از آيين تو را نگاه ندارند)، و (از طرفي) همسرم نازا و عقيم است، تو از نزد خود جانشيني به من ببخش، در اين آيه، واژه‌ي مولي را به معناي خويشاوند (عموها و پسر عموها) گرفته‌اند، كه صاحب اختيار ميراث و اموال زكريا، و سزاوار و اولي معني شده است. 

سورة دخان آيه‌ي 41 "يوم لايغني مولي عن مولي شيئاً ولاهم ينصرون" روزي كه هيچ دوستي كمترين كمكي به دوستش نمي‌كند و از هيچ سو ياري نمي شوند، در اين آيه واژه‌ي مولي به معناي دوست، كسي كه حق دارد در امور ديگري تصرف كند مي باشد، و همچنين به معناي كسي كه وي نسبت به او ولايت دارد گرفته شده است. 

همچنین در آیات 5 سورا احزاب و 62سوره انعام نیز این واژه بکار رفته است, براین اساس می توان گفت واژه "مولی" معانی مانند خویشاوندی و قربت, پروردگار, دوست, هم عهد, وارثان, آزادکرده(عنقاء) را دارد.

شایان ذکر است؛ برنامه "نسیم واژه‌ها"به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی و کارشناسی سمیرا قنبری  بامحوریت بررسی اشتراک لفظی واژگان به همت گروه فرهنگ و اندیشه رادیو قرآن روزهای زوج ساعت 12:45  بر روی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز پخش می شود./ي2

برچسب ها: مولی ، رادیو ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار