رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به امکان استخراج نظریه اسلام در مورد رسانه از آیات هفده و هجده سوره زمر، گفت: تفاسیر مختلفی از آیات مرتبط با این موضوع وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران  قم؛ حجت الاسلام احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی فقه رسانه در قم با اشاره به آیه "فَبَشِّر عِبادِ الَّذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَه" تصریح کرد: تفسیر این آیه را باید به صورت آزاد وبا دقت فراوان انجام دهیم تا فرصت کافی برای اظهار نظر و اتخاذ موضع از خاستگاه دین نسبت به یکی از حساس ترین مقوله های جهان بشری یعنی رسانه فراهم آید.

وی گفت: "فقدان وسعت دید در منابع دینی از جمله این آیه" و "نبود دقت پر رفت و برگشت نسبت به این منابع و آیه مزبور" به بازتکرار مطالب تکراری و کمتر درگیر با وضعیت‌های پیچیده رسانه و بیشتر مرتبط به اخلاق عمومی و حاشیه ای منجر می شود.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: باید عمق رسانه را موضوع بحث قرار دهیم؛ لذا برای نظریه پردازی نسبت به رسانه راه سختی در پیش است.

وی به یکی از تفاسیر محتمل نسبت به این آیه" فَبَشِّر عِبادِ الَّذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَه""، اشاره کرد و گفت: این آیه هنگامی که سخن از سه مقوله"ارائه قول" و "استماع قول" و سپس "اتباع قول احسن" را مطرح می کند، نگاه به "جامعه بما هی جامعه"دارد.

 مبلغی ادامه داد: به این معنا که جامعه به عنوان محل حضور و اجتماع انسان‌ها، مدل و شیوه ای که به ارتقای آن بیانجامد شیوه ای است که بر تحقق این سه مقوله تمرکز بیابد.

وی در توضیح مدعای خود با اشاره به این که قالب بیانی این آیه به گونه ای است که آن را در عداد آیات ناظر به جامعه انسانی قرار می دهد، گفت: به ذهن چنین تداعی می شود که آیه گویا یک مقوله کشش پذیر و تطبیق پذیر نسبت به بر هر جامعه را ارائه می کند؛ منتهی در هر جامعه ای نوع تطبیق آن تفاوت می یابد.

مبلغی گفت: وقتی قول و استماع قول باید صورت گیرد در جامعه اسلامی به صورت طبیعی این دو بر بستری از پیشرفت و تکامل فکری و اعتقادی ناشی از دین صورت می گیرند و به تعبیر دیگر فرصت بهره مند شدن از استانداردهای اندیشه فکر اسلامی و فرصت رجوع به منابع اسلامی را با خود همراه دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، این قول در جهت تقوازدایی شکل نمی گیرد؛ بلکه بهره گیری از وحی بر آن سایه می گسترد؛ ولی این دو وقتی در جامعه انسانی که هنوز اسلام را نپذیرفته اند، صورت می گیرند به فراخور وضعیت آنها تحقق می یابد به شرط آن که از مدار فطرت که معیار حسن شناسی و احسن شناسی می باشد خارج نگردند.

مبلغی گفت: اگر کسی مسلمان نبود و در یک جامعه انسانی زیست می کرد آیا قول و استماع قول ندارد؟! طبعا او هم باید بگوید و باید گوش دهد، چرا ما همه فرصت ها را به صورت حد اکثری می بینیم و فکر می کنیم فقط باید یک وضعیت باشد.

وی برای اثبات مدعای خود به چند نکته مبنایی اشاره کرد و گفت: اگر این نکته ها را کنار هم بگذاریم و بعد به این آیه برگردیم هضم این تفسیر راحت تر خواهد بود.

مبلغی گفت: یکی از این نکات این است که آیات متوجه به جامعه در قرآن به چند دسته تقسیم می شوند، که عبارتند از ِآیات ناظر به جامعه انسانی، آیات ناظر به جامعه دینی به معنای اعم (یعنی همه ادیان سماوی) و آیات ناظر به جامعه اسلامی./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.