مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیشوای پنجم شیعیان نقش بی‌بدیلی در احیای واقعه عاشورا داشت اما این در حالی است ‌که به نقش این امام بزرگوار در این بخش کمتر توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) اظهار داشت: امام محمدباقر (ع) امامی است که شرافت نسبی را از سوی پدر و مادر دارا بوده و از نوادگان امام حسن (ع) و امام حسین(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر (ع) فردی است که از جانب پیامبر اکرم (ص) به عنوان باقرالعلوم نامیده شده است.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: دوران پیشوای پنجم شیعیان به عنوان عصر توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته و امام محمدباقر (ع) در این دوران در حوزه فرهنگی وارد میدان می‌شود و بسیاری از آسیب‌ها را دفع می‌کند.

وی با بیان این‌که امام محمدباقر (ع) در مباحث مربوط به فرهنگ، جامعه‌شناسی و معرفت ایفای نقش کرد، گفت: دوران امام محمدباقر (ع) عصر تثبیت مکتب اسلام بود و در این دوران در جامعه اسلامی آرامش و امنیت فراهم شد و مجال و فرصت خوِبی برای توجه به مباحث فرهنگی و معرفتی ایجاد شد و تاسیس مراکز علمی در دستور کار قرار گرفت.

ربانی خاطرنشان کرد: دوران پیشوای پنجم شیعیان شرایط به گونه‌ای بود که خط صحیح اسلام و دین حفظ شد و پررنگ‌تر و تابناک‌تر در افق فرهنگ و معرفت جلوه می‌کند و پس از امام این مسئله به اوج می‌رسد.

وی عنوان کرد: امام محمدباقر (ع) بسیاری از اندیشه‌هایی که تنها رنگی از حقانیت داشتند را حلاجی کرده و مردم را از افتادن در دام‌ها حفظ می‌کردند.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: اگر اقدامات پیشوای پنجم شیعیان نبود، بسیاری از دشمنان اسلام را مصادره می‌کردند و امروز رنگ و بویی از اسلام نبود.

وی با اشاره به مقایسه دوران کنونی با دوران امام محمدباقر (ع) گفت: امروز گروه‌های تکفیری و سلفی رفتاری به نام اسلام انجام می‌دهند ولی حوزه‌های علمیه و جمهوری اسلامی در مقابل آن‌ها تلاش می‌کنند.

ربانی با بیان این‌که تلاش حوزه‌های علمیه و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) برای معرفی چهره اسلام ضروری است، ادامه داد: اگر این تلاش‌ها نباشد، این گروه‌ها اسلام را مصادره می‌کنند و دشمنان نیز این را می‌خواهند.

وی به حادثه عاشورا اشاره کرد و افزود: امام سجاد (ع) و امام محمدباقر (ع) به عنوان ناظر، شاهد و راوی واقعه کربلا بودند و پیشوای پنجم شیعیان نقش بی‌بدیلی در احیای این واقعه داشت در صورتی‌که به نقش این امام بزرگوار در این بخش کمتر توجه می‌شود.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که در دوران امام محمدباقر (ع) شیعه هویت اعتقادی خود را پیدا کرد، گفت: شیعیان در این دوران توانستند با فرقه‌های دیگر با هویت و اعتقاد مستند و محکم مبارزه کنند به طوری که مناظرات بین اصحاب ائمه با سایر فرقه‌ها نشان از عزت دینی و غرور علمی دارد.

وی یادآور شد: تکامل عقول و کمال یکی از ویژگی‌های بقیه‌الله است و بقیه‌الله وارث انبیا و اوصیا است ولی هنوز انتظار برای چشیدن گوارایی و شیرینی به تکامل نرسیده تا جهان بشری از لذت‌ ناب معارف اهل‌بیت (ع) بهره ببرد./س

برچسب ها: قم ، نقش ، امام ، باقر ، احیا ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.