مقامات سعودی اینک مثل پلنگ زخمی خورده‌ای هستند که چرخش 180 درجه ای اوباما مقابل ایران پس از شکست‌شان در سوريه؛ آن ها را عصبانی تر کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، سعودي‌ها به راحتی عصبانی نمی شوند و کنترل خود را از دست نمی دهند و بسیار خویشتن داری خود را حفظ می کنند. این ها چیزی بود که وزیر امور خارجه سابق یکی از کشورهای خلیجی در رابطه با لغو سخنرانی وزیر امور خارجه عربستان سعود الفیصل در سازمان ملل به نشانه اعتراض به نزدیکی ایران و آمریکا، عنوان کرده است. این وزیر خارجه در ادامه می افزاید: اما زمانه تغییر کرده است  و اعصاب ها ضعیف شده است و نمی توان مثل گذشته خونسرد بود.

سعود فیصل دو بار کنترل خود را ازدست داده است و دلیل آن سوریه است. نخست هنگامی که از اجلاس دوستان سوریه که یک سال ونیم پیش در سوریه برگزار شد و به اين دست و آن دست کردن غرب در مسلح کردن معارضان سوری اعتراض کرد و دوم در سازمان ملل که به ناتوانی اش در حل دو بحران سوریه و فلسطین خود پي برد. این گزارش را یک منبع رسمی سعودی داده است.

سیاست سعودی در سوریه با لغزش های زیادی روبرو بوده است. بزرگترین لغزش سیاست عربستان در افزایش قدرت گروه های جهادی مثل گروه عراق و شام و جبهه النصره و بیش از بیست گروه دیگر وابسته به سازمان القاعده است که این ها از دشمنان عربستان به حساب می آیند.

عربستان و قطر شاید در درگیری خود برای سیطره بر معارضان سوری با هم اختلاف داشته باشند اما در حملات شدید رسانه ای با اتکا به العربیه و الجزیره با هم تفاهم دارند که تمام تلاش خود را برای براندازی نظام سوریه به کار گرفته اند. اما این حملات هم با طولانی شدن بحران سوریه و استواری نظام اسد در حال از دست دادن تاثیر و کارآیی خود است و آنطور که توانست در براندازی نظام های لیبی و مصر و یمن و تونس موفق باشد در مورد سوریه ناموفق بوده است.

مقامات سعودی اینک مثل پلنگ زخمی خورده‌ای هستند که چرخش 180 درجه ای اوباما مقابل ایران آن ها را عصبانی تر کرده است. 

عربستان در عراق هم مثل سوریه شکست خورده و آنها را از دست داده است و نزدیک است که  لبنان را نیز از دست بدهد زیرا رهایی ایران از تحريم‌هاي آمریکا باعث افزایش قدرت متحدانش در لبنان و سوريه خواهد شد.

عربستان در مقابل با چالش هایی نیز از سوی کشورهای خلیج فارس برخوردار است. اختلافش با قطر بار دیگر از سر گرفته شده است. پادشاه عمان سیاست آرام و بی طرفانه ای در پیش گرفته است که چند هفته قبل از ایران دیدار و مورد استقبال گرم مقامات ایرانی قرار گرفت. کویت غرق در درگیری های داخلی خود است. امارات به خاطر اینکه می خواهند مقر بانک مرکزی کشورهای حوزه خلیج فارس را از آن دور کنند در  حالتی از انزوا به سر می برد.

افزایش قدرت القاعده در یمن و تبدیل شدن آن به یک دولت شکست خورده و تنش در روابط با الاخوان المسلمین مصر و دیگر کشورهای منطقه به دلیل حمایت عربستان از کودتای نظامی مصر و کم رنگ شدن روابطش با ترکیه به دلیل همین حمایت از کودتای ژنرال السیسی از دیگر خطرهایی است که عربستان با آن روبرو است.

انصراف دکتر حسن روحانی از قبول دعوت پادشاه سعودی برای ادای مناسک حج امسال هم نمونه دیگر از بحران روبروی عربستان است.

عربستان به آمریکا اعتماد کرده بود اما اکنون ایران در حال خارج شدن از محاصره اقتصادي آمريکا است و عربستان به سرعت وارد دوره انزوا می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علي اكبر
۱۱:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۲
اي وهابيها سوسك نيستند چه برسه به پلنگ
آخرین اخبار