استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود که تولید 880 میلیون قطعه نشاء گوجه فرنگی و تولید 600هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل، بیانگر این موضوع است و می‌طلبد مسئولان دست اندر نسبت به صنایع فراوری گوجه فرنگی که یکی از نیازهای اساسی استان بوشهر است اقدام کنند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان بوشهر با داشتن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی منحصر به‌فرد جایگاه ویژه‌ای در بخش‌های مختلف در کشور به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان بوشهر ضمن اینکه جایگاه مهمی درتولید خرما دارد، در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل حرف اول در کشور می‌زند به‌گونه‌ای که در زمانی که استان‌های مختلف کشور یخبندان و سرما حاکم است که هیچ گیاهی قابل رویش نیست، در استان بوشهرفصل برداشت گوجه فرنگی، آغاز می‌شود.

کاشت این محصول خوش آب و رنگ با کشت بذر در گلخانه‌ها ازفروردین ماه آغاز می‌شود.

تولید 880 میلیون قطعه نشاء گوجه فرنگی/ کشت در 14 هزار هکتار از مزارع

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می گوید: شهرستان‌های دیر، دشتی، دشتستان، کنگان و جم عمده ترین مناطق تولید نشاء  گوجه فرنگی هستند.

فرهود ملک زاده با بیان اینکه امسال بیش از 880 میلیون قطعه نشاء گوجه فرنگی در گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی پرورش داده می‌شود گفت: پس از کشت نشاء گوجه فرنگی مورد نیاز اراضی، انتقال آن به اراضی از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

ملک زاده می گوید: پس از انتقال نشاء ها به مزارع و گلخانه‌ها کشاورزان در هر هکتاربین 25 تا 30 هزار قطعه نشاء می کارند و نشاء های تولید شده در 14 هزار هکتار مزرعه کشت می‌کنند.

وی می گوید نیمی از مزارع استان به صورت تحت فشار آبیاری می شوند و کشت به صورت مکانیزه صورت می گیرد تا علاوه بر افزایش بهره وری محصول زودتر برسد و روانه بازار شود.

تولید 600هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر

تولید و برداشت گوجه فرنگی از اراضی از اواخر آذر ماه آغاز و تا فروردین ماه سال بعد ادامه دارد.

تولید بیش از 600 هرار تن گوجه فرنگی از اراضی استان بوشهرحدود نیمی از آن جوابگوی نیازهای مردم است البته بخشی هم  صادر می‌شود.

در این میان شهرستان دیر با تولید بیش از 500 هزار تن سهم عمده‌ای در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل دارد.

افزایش 15 درصدی تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در دیر

مدیر جهاد کشاورزی دیر  با بیان اینکه امسال تولید گوجه فرنگی خارج از فصل، در شهرستان دیر 15 درصد افزایش خواهد داشت افزود: شهرستان دیر یکی از مناطق مؤثر در امور اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور و استان بوشهر است بطوریکه از قطب‌های مهم تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور محسوب می‌شود.

عیسی محمد دوست با بیان اینکه سالانه رقم قابل توجهی گوجه فرنگی در فصل زمستان به بازارهای داخلی و خارجی از این شهرستان عرضه می‌شود گفت: امسال هشت‌هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان دیر به کشت محصول گوجه فرنگی اختصاص دارد که پیش بینی می‌شود 500 هزار تن گوجه فرنگی برداشت شود که نسبت به سال گذشته که 450 هزار تن بود 15 درصد افزایش خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر با اشاره به اینکه برداشت گوجه فرنگی در دیر از اواخر آذر شروع می‌شود افزود: در این فصل سال که در اکثر نقاط کشور هوا سرد و یخبندانی است کشاورزان دیری برداشت گوجه فرنگی را آغاز می‌کنند.

محمد دوست تصریح کرد: کار کشت گوجه فرنگی از اوائل اردیبهشت با کشت نشاء گوجه فرنگی در گلخانه‌ها آغاز می‌شود و مرداد ماه نشاء را برای کشت به اراضی کشاورزی منتقل می‌کنند تا پس از پنج ماه پرورش تولید محصول خود را از آذر ماه برداشت کنند.

لزوم توسعه صنایع فراوری گوجه فرنگی در استان بوشهر

وی با بیان اینکه در کشت این محصول کشاورزان مناطق آبدان، بردخون و بخش مرکزی دیر فعالیت می‌کنند افزود: از 8 هزار و 500 هکتار اراضی دیر بیش از 6 هزار و 500 هکتار آن به صورت آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود و مابقی نیزبه صورت سنتی از طریق یک هزار و 250 حلقه چاه آب آبیاری می‌شود.

حال با این ویژگی‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر، و با توجه به شعار امسال که حماسه اقتصادی است می‌طلبد مسئولان دست اندر نسبت به صنایع فراوری گوجه فرنگی که یکی از نیازهای اساسی استان بوشهر است اقدام کنند.

ایجاد صنایع فراوری گوجه فرنگی ضمن اینکه از هدر رفت گوجه‌فرنگی فروش نرفته جلوگیری می‌کند ، موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد.

صنایع فراوری گوجه فرنگی می‌توان با مشارکت بخش خصوصی ویا حتی واگذاری سهام این کارخانه به بخش‌های تعاونی ایجاد کرد تا شاهد رونق دیگری در استان بوشهر و آن هم در بخش کشاورزی که مدتها معطل مانده است باشیم./ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.