نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: حیات مردم آذربایجان غربی و به عبارت دیگر منبع ارتزاق آن‌ها با دریاچه ارومیه و کشاورزی ارتباط مستقیم دارد.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: منبع ارتزاق بسیاری از مردم ساکن در آذربایجان غربی از محل کشاورزی تامین می‌شود، بنابراین از خشک شدن دریاچه ارومیه و متعاقب آن از آسیب دیدن محصولات کشاورزی به طور مستقیم متاثر می‌شوند.

وی افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه، به طور قطع خشکسالی در چندین هزار هکتار اراضی کشاورزی را به دنبال دارد، و در نتیجه کارخانه‌های تولید شیر پاستوریزه‌، کارخانه‌های عرضه و تولید آبمیوه، کنسانتره و واحدهای دامداری نیز به تعطیلی کشیده شده و کارگران آن‌ها نیز به خیل عظیم جمعیت بیکار کشور افزوده می‌شوند.

قاضی‌پور با اشاره به ارتفاع این دریاچه در مقایسه با سال 1374 گفت: هم اکنون حدود هفت متر و 48 سانتیمتر از ارتفاع آن کم شده است، این میزان کاهش یافتن ارتفاع سطح دریاچه ارومیه باید برای مسئولان و تصمیم‌سازان نگرانی ایجاد کند، تا اقدامات فوری و زمان‌بر را برای احیای این زیست‌بوم انجام دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور به دلیل عمل به وعده خود مبنی بر توجه ویژه به دریاچه ارومیه تقدیر کرد و ادامه داد: طبق برنامه مدیریت جامع دریاچه، ریاست کارگروه نجات بر عهده معاون اول ریاست جمهوری قرار گرفته است، ولی در حال حاضر مسئولیت آن را به وزیر نیرو سپرده‌اند.

وی بیان داشت: مردم این انتظار را دارند که رئیس جمهور خودشان مسئولیت ریاست بر کارگروه فوق را بپذیرند، چرا که در این صورت برنامه‌ها، اقدامات و طرح‌های مصوب با جدیت بیشتر و زیر نظر وی دنبال شده و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو باید مسئولیت اقدامات خود را در ارتباط با وضعیت کنونی دریاچه نیمه‌جان ارومیه پذیرفته و برای جبران گذشته و احیای آن اقدامات فوری را ترتیب دهند، که در این راستا از حمایت مردم و نمایندگان مردم در مجلس نیز بهره‌مند می‌شوند./س

برچسب ها: کشاورزی ، ارومیه ، کارخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.