معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكي اهواز از برگزاري همايش روز جهاني غذا با شعار "سلامت مردم در گرو سلامتي سيستم‌هاي غذايي" در اهواز خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر بهزاد شريف‌ مخمل‌زاده در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: به لحاظ اهميت سلامت غذا و سيستم‌هاي غذايي كه منجر به سلامت انسال مي‌شود، روز 16 اكتبر از سوي سازمان جهاني غذا، روز جهاني غذا نام‌گذاري شده كه به اين مناسبت دانشگاه علوم پزشكي  اهواز، 22 مهرماه همايش روز جهاني غذا را در اهواز برگزار مي‌كند.
همايش روز جهاني غذا با شعار "سلامت مردم در گرو سلامتي سيستم‌هاي غذايي" در اهواز برگزار می شود.
 به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكي اهواز،دكتر بهزاد شريف‌ مخمل‌زاده در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: به لحاظ اهميت سلامت غذا و سيستم‌هاي غذايي كه منجر به سلامت انسال مي‌شود، روز 16 اكتبر از سوي سازمان جهاني غذا، روز جهاني غذا نام‌گذاري شده كه به اين مناسبت دانشگاه علوم پزشكي  اهواز، 22 مهرماه همايش روز جهاني غذا را در اهواز برگزار مي‌كند.
 وي ادامه داد: در اين همايش تعدادي از صنايع برتر غذايي و مسئولان فني برتر معرفي و از آنها تقدير به عمل مي‌آيد.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي اهواز افزود: در شوراي سلامت و امنيت غذايي استان، كارگروه ارزيابي مخاطرات مواد غذايي تشكيل شده كه به منظور ارزيابي چندان سلامت مواد غذايي، با همراه سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي فعاليت مي‌كند و محصولات پرمصرف از نظر مخاطره‌آميز بودن مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.
 شريف‌مخمل‌زاده افزود: ارزيابي‌ها و نمونه‌برداري‌ها در آزمايشگاه‌هايي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند كه داراي استانداردهاي بين‌المللي هستند. همچنين براي جلوگيري از ورود مواد غذايي ناسالم به بازار علي‌رغم اين‌كه از وظايف اصلي اين معاونت نيست اما همكاري‌هاي لازم را با ديگر واحدها انجام داده و از ورود برندهاي نامعتبر و ناسالم به استان جلوگيري شده است. بيشترين خطرهايي كه در زمینه مواد غذايي وجود دارد، به محصولات لبني فله و فراورده‌هاي گوشتي است و بنابراين نياز است برای جلوگيري از ایجاد اين خطرها نهايت تلاش در استان صورت بگيرد.
 وي با بيان اين‌كه خوزستان قطب بسته‌بندي مواد غذايي به شمار مي‌رود، تصریح کرد: صنايع در اين حوزه ظروف بسته‌بندي با كيفيت توليد مي‌كنند و براي ارتقا سلامت مواد غذايي در بسته‌بندي آن استانداردهاي لازم به كار مي‌رود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي اهواز در ادامه به مصرف رو به كاهش جوش شيرين در نانوايي‌ها نيز اشاره كرد و اظهار كرد: بايد جامعه به سمت استفاده از نان‌هاي بهداشتي بسته‌بندي شده حركت كند. نانوايي‌ها حق استفاده از جوش شيرين را ندارند اما واحدهايي كه دست به اين اقدام مي‌زنند تعداشان اندك است كه برخورد جدي با آنها خواهد شد.
 شريف‌مخمل‌زاده ادامه داد: به طور مرتب از نانوايي‌ها نمونه‌برداري مي‌شود. با وجود نظارت عالي و كنترل به موقع نانوايي‌ها، اگر به سمت فرهنگ‌سازي استفاده از نان بسته‌بندي پيش رويم، عملكرد حوزه سلامت در جهت سلامت غذايي بهتر صورت مي‌گيرد.
وي به ايجاد مجتمع‌هاي نان در استان اشاره كرد و گفت: برای كنترل بيشتر توليد نان، براي اين مجتمع‌ها مسئول فني در نظر گرفته مي‌شود و در صورت تخلف، با واحدهاي متخلف برخورد خواهد شد. همچنين با تعامل با انجمن آرد خوزستان، غني‌سازي نان به خوبي در حال انجام است.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي اهواز افزود: نان‌هاي سبوس‌دار در استان بسيار كم توليد مي‌شود كه بايد در اين راستا تدابيري انديشيده شود. همچنين بايد فعاليت نانوايي‌هاي صنعتي و توليد نان‌هاي بسته‌بندي شده گسترش پيدا كند تا به دنبال اين اقدام نظارت‌ها افزايش يابد.
 شريف‌مخمل‌زاده در ادامه در خصوص گياهان دارويي و عرضه آنها در عطاري گفت: پروانه فعاليت عطاري‌ها را معاونت غذا و دارو صادر نمي‌كند بلكه مجمع امور صنفي صادر كننده پروانه فعاليت عطاري‌هاست. ما نيز طبق قانون مجاز به نظارت بر اماكني هستيم كه پروانه فعاليتشان از سوي اين معاونت صادر شده است. البته واقعيت اين است كه يكي از موارد پرخطري كه احساس مي‌كنيم سلامت افراد را به مخاطره مي‌اندازد، ارايه گياهان دارويي ناسالم يا فراورده‌هاي غيرگياهي در عطاري‌هاست.
 وي ادامه داد: مشكلي كه در اين حوزه وجود دارد اين است كه متاسفانه عطاري‌ها بدون مجوز در حالت فعاليت كم نيستند كه حتي از مجمع امور صنفي خود نيز مجوز نگرفته‌اند. اين‌گونه واحدهاي صنفي تحت نظارت كمتري قرار مي‌گيرند.
 معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز اظهار كرد: ارتقاي سلامت فراورده‌هاي گياهي نياز به اتخاذ چند تصميم خوب داشت كه در سطح كشور گرفته شد و بحث طبي سنتي در چند سال گذشته در كشور گسترش پيدا كرد و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي دانشكده طب سنتي خود راه‌اندازي كردند و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز دانشكده طب سنتي خود را راه‌اندازي كرد.
 شريف‌مخمل‌زاده در پایان گفت: از اين طريق چون فراورده‌هاي گياهي تحت نظارت قرار مي‌گيرد، از نظر سلامتي مورد تاييد وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت ولي اكنون آنچه كه در عطاري‌ها ارايه مي‌شود، تحت نظارت ما نيست و از نظر وزارت بهداشت هم مي‌تواند مورد تاييد واقع نشود./س
 

برچسب ها: همایش ، جهانی ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.