ایران جزء کشورهای پر مصرف دارو در دنیا است به طوریکه بررسی ها نشان می دهند که به طور متوسط هر ایرانی حدود 5 تا 6 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کنند.

محمود رضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه سلامت کشورمان، مصرف نا به جا و بیش از اندازه انواع داروها است که در راس آنها آنتی بیوتیک ها قرار دارند.

وی گفت: متاسفانه داروخانه ها در بسیاری از موارد داروهای مختلف را بدون نسخه پزشک در اختیار مردم قرار می دهند و در این زمینه نظارت کافی از سوی دست اندرکاران نظام بهداشت و درمان صورت نمی گیرد.

شاه بهرامی با اشاره به اینکه در موارد قابل ملاحظه ای تجویز دارو از سوی برخی از پزشکان نیز بیش از اندازه بوده و چندان ضرورتی ندارد، تاکید کرد: متاسفانه این طرز تفکر در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد که هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز کند، پزشک بهتری است و در واقع بسیاری از بیماران به صورت غیر منطقی از پزشکان درخواست تجویز دارو می کنند.

وی با بیان اینکه مصرف دارو در ایران واقعا بالا است، تصریح کرد: ایران جزء کشورهای پر مصرف دارو در دنیا است به طوریکه بررسی ها نشان می دهند که به طور متوسط هر ایرانی حدود 5 تا 6 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند.

شاه بهرامی افزود: مصرف نا به جا و غیر منطقی دارو در تمامی کشورها و جوامع رخ می دهد، اما این موضوع برای کشورمان نمود بیشتری دارد و در واقع ایرانی بیش از سایر مردم جهان اقدام به مصرف داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می کنند.

وی خاطر نشان کرد: هم مسئولین بهداشت و درمان کشورمان و هم مردم باید برای پیشگیری از عوارض قابل توجه مصرف غیر منطقی و زیاد داروهایش از پیش به فکر باشند و اقدامات جدی و عملی تری را صورت دهند./ع2

برچسب ها: دارو ، سلامت ، تجویز ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار