مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، گفت: قصور پیمانکاران یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن مهر در همدان بوده است.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران همدان؛ "حسین جلالیان" در حاشیه شورای مسکن استان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در تعاونی‌های مسکن معمولا آورده متقاضیان به مرور تزریق می‌شود به طوریکه هم به متقاضی فشار نمی‌آید و هم پول به موقع وارد پروژه می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه در تفاهم‌نامه سه جانبه این طور نیست. پیمانکار وارد پروژه می‌شود و از محل اعتبارات بانکی متقاضی تا مرحله سفت‌کاری استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: پس از اتمام مرحله سفت کاری از متقاضی درخواست پول می‌کند. حال آنکه قانون می‌گوید پیمانکار وقتی می‌تواند پول متقاضی را در پروژه هزینه کند که متقاضی 70 درصد آورده‌اش را تأمین کرده باشد.

او افزود: این تأمین و رساندن به 70 درصد یا برای بسیاری از متقاضیان امکان‌پذیر نیست یا اعتقادی به آن نداشتند به طوریکه سالهایی که انتظار داشتیم مردم تمایلی به مسکن مهر نداشتند اما به محض افزایش شدید قیمت مسکن و به دنبال آن مصالح در سال 90 در شهر همدان، متقاضیان به یکباره هجوم آورده و پولهایشان را واریز کردند. که این امر نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن مهر به شمار می‌آید.

جلالیان در ادامه گفت: در مورد تفاهم نامه‌های سه جانبه مساکن مهر متوقف استان به ویژه در شهر همدان، پیمانکاران مدعی این هستند که برای اتمام پروژه‌ها نیاز به یک مبلغ متمم است که باید از طرف متقاضی واریز شود.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی با هماهنگی دفتر فنی استانداری باید هزینه‌های مازاد را استخراج کند و دقیقا مشخص شود این پروژه‌ها با در نظر گرفتن تأخیرات پیمانکار و تأخیرات متقاضی در واریز وجه، با چه مبلغی به اتمام خواهد رسید.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه، گفت: پروژه‌های مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر استان همدان نیز که اکثرا فاقد متقاضی هستند به اتمام نرسیده است و مقرر شده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با سازمان ملی زمین و مسکن مکاتبای انجام دهد تا به تناسب حال هر شهر تصمیمات لازم اتخاذ شود به طوریکه امکان دارد با ورود افراد عادی که شرایط مسکن مهر را ندارند اما متمکن هستند، موافقت شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که به ویژه در بحث تسهیلات بانکی وجود دارد تأکید شدید وزیر است که به هیچ وجه مسکن مهر جدید تعریف نشود با وجود اینکه در بسیاری از استانها از جمله همدان متقاضیان ثبت‌نام شده داریم اما نمی‌توانیم آنها را در قالب مسکن مهر پوشش دهیم به طوریکه باید طرحهای آتی ابلاغ و تکلیف مشخص شود اما در حال حاضر اولویت کار بر اتمام پروژه‌های موجود تأکید است به ویژه پروژه‌هایی که متقاضی در آن هزینه کرده است.

جلالیان در بخش دیگری اظهار کرد: یارانه‌ها از ابتدای مسکن تا به حال به تدریج و به تناسب هر پروژه‌ای پرداخت شده و با حضور وزیر نیز یارانه‌هایی مصوب شده که دور از انتظار همه ما بوده است به طوریکه از این پس احتمال اختصاص یارانه از سوی دولت بسیار ضعیف است چون واقعیت این است که خط اعتباری یا دیگر وجود ندارد یا به اتمام رسیده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود در مسکن مهر طرحهایی اجرا شود که برای مردم پاسخگو باشد به علاوه باید بپذیریم کسی که می‌خواهد خانه‌دار شود هزینه‌هایش را نیز باید تا حد زیادی تقبل کند.

او ادامه داد: پیشنهاد ما برای وزارتخانه که می‌تواند راهگشا و کمک کننده باشد این است که سقف تسهیلات از 25 به 30 میلیون تومان افزایش یابد اما متأسفانه تاکنون پاسخی داده نشده به طوریکه این مورد از مصوبات دولت قبل بوده که عقیم مانده است.

وی اضافه کرد: در مورد 1600 واحد موجود در همدان نیز این پیشنهاد را کرده‌ایم اما بعید است که با آن موافقت شود.

انتهای پیام/ش ک

منبع: ایسنا
برچسب ها: مسکن ، مهر ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.