در دنیای IT هر کلمه و عدد نشان دهنده منظوری خاص از ویزگی ها وخصوصیات هر دستگاه است و شناسه هر دستگاه نسبت به دستگاه ديگر محسوب می شود .

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ما در اين مطلب قصد داريم به معنای حروفی که پس از که ارقام پردازنده ها به کار میروند بپردازیم:

در پردازنده های کامپیوتر رومیزی حرف k نشان دهنده این است که CPU به اصطلاح Unlocked است یعنی قفل نشده و کاربر میتونه عمل اورکلاک رو انجام بدهد . ولی در پردازنده هایی که حرف K ندارند این امکان وجود ندارد.


حرف S در پردازنده های PC به معنی پردازنده کم مصرف است .

حرف T در پردازنده های PC به معنی پردازنده خیلی کم مصرف است .

حرف X نشان دهنده نسخه Extreme است که در یک خانواده از پردازنده ها ، پردازنده ای که با پسوند x مشخص شده دارای سرعت کلاک بیشتری است . ضمن اینکه این پردازنده ها قابلیت اورکلاک رو هم مثل پردازنده های با پسوند k دارند. پردازنده های core i7 که پسوند X دارند قطعا ۴ هسته ای به بالا هستند .

حرف M در پردازنده های لپ تاپ استفاده میشود و ابتدای کلمه Mobile به معنی سیار یا همراه است .

حرف Q که در پردازنده های لپ تاپ استفاده می شود ابتدای کلمه Quad به معنی ۴ هسته ای است.

حرف L در پردازنده های لپ تاپ ابتدای کلمه Low Power به معنی کم مصرف است .

حرف E در پردازنده های لپ تاپ ابتدای کلمه Embedded به معنی جاساز شده است . در واقع این پردازنده ها در سیستم های Embedded قرار می گیرند . سیستم های Embedded به سیستم هایی گفته میشوند که همه چیز آن از قبل باهم تنظیم شده و برای تعویض قطعه ای از روی بورد باید لحیم قطعه را جدا کنید . پردازنده های Embedded معمولا کم مصرف تر از دیگر پردازنده ها هستند ، حجم کمتری دارند و روی بورد لحیم میشوند ( SMD ) . از سیستم های embedded میشود به مودم هایی که همین الان با آن به اینترنت وصل شدید اشاره کرد.


حرف U در پردازنده های لپ تاپ ابتدای کلمه Ultra Low Power به معنی خیلی خیلی کم مصرف است . این پردازنده ها در یک خانواده جزء پردازنده هایی با کمترین سرعت کلاک پالس هستند .

پردازنده های ۳ رقمی core i7 به غیر از سری که با رقم ۶ شروع میشوند مثل core i7 620M ، بقیه همه ۴ هسته ای هستند .

پردازنده هایی که دارای دو حرف مشخصه هستند نیز مثل حروفی که در بالا گفتم تعریف می شوند مثلا پردازنده core i7 620UE یعنی پردازنده خیلی خیلی کم مصرف ( Ultra Low Power ) و به صورت Embedded

در یک خانواده مثل bloomfield ، پردازنده ها با رقم ۹ شروع می شوند مثل core i7 920 در این خانواده هر چقدر عدد بعد از رقم ۹ بیشتر باشد، سرعت پردازنده یا ویژگی های آن پردازنده بهتراست. مثال : سرعت کلاک core i7 920 حدود ۲٫۶۷ گیگا هرتزاست ، کلاک core i7 930 حدود ۲٫۸ گیگ است و کلاک core i7 940 حدود ۲٫۹۳ گیگ است حالا این مسئله برای تمام خانواده ها مثل سندی بریج و آی وی بریج صدق می کند. البته همیشه اینطور نیست اما ۹۸ درصد مواقع درست است.


گزارش از پریسا کابلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
اون سی پی یو هایی که آخرش هیچ کلمه ای نیست به چه معنیه؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۱۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
با سلام. ببخشید روی کامپیوتر من نوشته شده که3.30ghzمیخواستم ببینم که این عدد مربوط به کدوم پردازنده میشه. ممنونم میشم جواب بدید.
Sweden
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
پردازنده اصلی سیستم یا همون cpu مرکزی شما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
با سلام و تشکر از مطلب خوبتون اما فکر میکنم مشکلاتی هم داره.
مثلا برای حرف Q در بالا گفته شده که در لپ تاپ ها مورد استفاده است که در حقیقت این گونه نیست و در کامپیوتر های رومیزی استفاده میشود مانند Q9550 . به هر حال ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۱۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۲
Kheli ali bod
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۲
ممنون از اطلاع رسانی بسیار خوبتان
آخرین اخبار