معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خودداری از استفاده بی رویه کودهای شیمیایی به ویژه کودهای ازته راهکاری برای کنترل شته های گلخانه ای است.

ایوب ایرانی فام درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شته ها مهم ترین آفات گلخانه ای و به ویژه خیار گلخانه ای محسوب می شوند.

وی تشریح کرد: شته ها شیره گیاه را می مکند و هنگامی که تعداد زیادی شته از گیاه تغذیه کنند، گیاه به تدریج ضعیف شده و توانایی رشدش کم می شود و درنتیجه میزان محصول کاهش می یابد.

ایرانی فام از نقش شته ها در ایجاد بیماری های قارچی گفت و ادامه داد: شته ها ناقل عوامل بیماریزای گیاهی بوده و با ترشح ماده ای چسبناک و قندی محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ ها فراهم شده و به گیاه آسیب می زنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از راه های مدیریتی برای کنترل شته در گلخانه یادآور شد: بهداشت گلخانه و انجام فعالیت هایی نظیر از بین بردن بقایای بوته های خیار پس از پایان فصل، بهبود تهویه و همچنین کاهش رطویت از راه های مدیریتی کنترل شته های گلخانه ای است.

وی افزود: کارشناسان از بین بردن علف های هرز درون و بیرون گلخانه را در کنترل این آفت تاثیرگذار می دانند.

ایرانی فام تاکید کرد: حمایت از دشمنان طبیعی آفات نظیر بال توری سبز، 4 گونه کفشدوزک، 2 گونه سن شکارگر و 6 گونه زنبور انگل در گلخانه ضمن خودداری از سمپاشی در کاسته شدن از جمعیت آفات در گلخانه موثر خواهد بود/س

برچسب ها: کود ، ازته ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.