مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی گفت: گياهان انتخاب شده به عنوان کود سبز در مناطق بادخيز با پوشاندن خاك، سرعت باد را در سطح كم كرده و خاك را در مقابل كنده شدن حفظ و درجای خود نگه مي دارد، بهترين نمونه از گياهان پوششی، چاودار زمستانه و يولاف بهاره است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: كود سبز به منظور تقويت زمين از لحاظ مواد آلی غذايی مورد استفاده قرار مي گيرد كه بدين منظور گياهان، برای مدت زمانی معين در مزرعه كاشته شده و بعد از رشد كافی به زمين برگردانده مي شوند.

وی تصریح کرد: گياه كودی انتخاب شده بايد در زمان گلدهی يا خوشه بستن به زير خاك برده شود. زيرا كه قبل از اين زمان، رشد و نمو قسمت های سبزينه ای گياه كافي نبوده و از برگرداندن آن ماده آلي زيادی به خاك اضافه نخواهد شد.

بایبوردی ادامه داد: از گياهان زراعي گوناگون اعم از علوفه ای و بقولات مانند انواع شبدر، عدس، باقلا و... و همچنين گياهان خودرویی مانند ختمی، گل بنفشه، مرغ و حتی بعضی از اجزای گياهی مانند ساقه و برگ سيب زمينی و شلغم مي توان به عنوان كود سبز استفاده كرد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی یادآور شد: در ماه هايی از سال كه خطر فرسايش خاك وجود دارد، برای آن كه خاك بی حفاظ نباشد، از يك گياه پوششی استفاده مي شود.

وی اظهار داشت: كود سبز به عنوان ماده غذايی مورد استفاده ميكروارگانيسم های خاك قرار مي گيرد و گاز كربنيك، گاز آمونياك، تركيبات نيتراته و بسياری از تركيبات ساده و پيچيده ديگر را توليد كرده و مورد استفاده نباتات زراعی قرار مي دهد.

بایبوردی تاکید کرد: كود سبز علاوه بر كربن آلي، مقداري ازت آلی به خاك اضافه مي كند و اين مقدار ازت بر حسب شرايط، ممكن است ناچيز يا قابل توجه باشد/س

برچسب ها: کاهش ، کود ، سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.