علایم بارز عفونت در پرده گوش تب، بی‌قراری و سرفه در نوزادان است که در صورت عدم مراجعه به پزشک کم‌شنوایی و پارگی پرده گوش را به دنبال دارد.

دکتر بلورساز متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصولا 28 روز ابتدایی عمر را نوزاد می‌گویند و از یک ماهگی تا 2 سالگی را دوران شیرخوارگی می‌نامند.

عفونت گوش در دوره شیرخوراگی ایجاد می‌شود. عفونت گوش را
otitis medie می‌گویند که گوش میانی و پرده سماخ دچار عفونت شده که تحت تاثیر دو عامل ویروس و میکروب قرار دارد.

وی افزود: عمدتا ویروس‌ها هستند که 75 تا 75درصد سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های قسمت فوقانی را تشکیل می‌دهند و 25 تا 20درصد عفونت‌ها از عامل میکروبی نشأت گرفته است. استخوانی بین گوش و بینی قرار دارد که به آن شیپور استاش گفته می‌شود زمانی‌که بینی یا گلو به دنبال عفونت سرماخوردگی التهاب پیدا می‌کند ویروس از طریق شیپور استاش وارد گوش شده و باعث التهاب و تورم پرده گوش می‌شود.

دکتر بلورساز تصریح کرد: از علایم عفونت پرده گوش می‌توان بی‌قراری نوزاد و درد فوق‌العاده شدید را نام برد که گاها بابت، استفراغ و سرفه همراه است ولی علامت بارز آن تب، بی‌قراری و سرفه در نوزادان است.

این متخصص اطفال در پایان اظهار داشت: در معاینات اولیه توسط پزشک گوش کاملا متورم و قرمز است و در پرده گوش علایم عفونت دیده می‌شود که آنتی‌بیوتیک موثر با نوع عفونت به مدت 10 تا 7 روز تجویز شده و بیمار خود به خود بهبود پیدا می‌کند. در صورت عدم مراجعه به پزشک و تکرار این عفونت امکان پارگی پرده گوش و تاثیر منفی در شنوایی شیرخوار بسیار بالا است./ع2

برچسب ها: عفونت ، گوش ، نوزاد ، پرده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار