در بررسي دستورالعمل طرح پزشک خانواده شهري 02 که در استان فارس به عنوان پايلوت در حال اجرا است مشکلات مهمي براي آن بوجود آمده است که نياز به رسيدگي و حل آن ها دارد.

دکتر رقيه خواجه دبير شوراي هماهنگي و انجمن پزشکان عمومي استان فارس در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بيان اين که طرح پزشک خانواده 15 ماه پيش اجرا شد و به فاز اجرايي درآمد افزود: طرح اجرا شده در شيراز با طرح مصوبه مجلس تفاوت بسيار چشمگيري دارد و به جاي نگاه سلامت نگر بر مبناي بهداشت – غربالگري – پيشگيري بيشتر به مسائل درمان نگر توجه داشته است.

وي در ادامه گفت: اين طرح براي اولين بار در استان فارس به صورت پايلوت براي آزمايش صورت گرفت و نتايجي داشته باشد و در کل کشور اجرا شود اما چون پيش نيازها را براي اين طرح اجرا نکردند با مشکلاتي روبرو شد و مهم تر اين که براي پزشکان عمومي دوره ي پزشک خانواده قرار ندادند.

وي اظهار داشت: چون اين طرح واقعي نبوده و پيش نيازهاي آن تامين نشد روز به روز با بحران هاي زيادي روبرو شد و نتايج خوبي هم نداشت و با وجود بيماري هاي اپيدمي و شيوع آن ها مردم تنها 5/2 بار در سال مي توانند به پزشک خانواده مراجعه کنند و چون هدف در طرح 02 ارتقاي سلامت نبود و به شکل درمان نگر بود با شکست مواجه شد.

خواجه خاطرنشان کرد: مسئولان جديد بايد به اين مشکلات رسيدگي کنند و نگاه مثبتي داشته باشند و اصل طرح پزشک خانواده را اجرا کنند تا شان و کرامت پزشکان عمومي در اين طرح هاي ملي مردم هم بايد نظر دهند تا اجراي طرح ها براساس نيازهايشان باشد./ع2

برچسب ها: پزشک ، خانواده ، بهداشت ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
میلاد
۱۹:۴۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۲
در طرح پزشک خانواده نباید فقط به پزشکئ توجه کرد جرا که همه کارشناسان ازمایشگاه مامایی پرستاری .بهیاری و..بهداشتی در این طرح خدمت رسانی میکنند .
آخرین اخبار