"حميد پاشايي" گفت‌کتابهاي صوتي به عنوان رقيبي براي کتاب هاي مکتوب محسوب شده و نقش مکملي براي خوانش کتابهاي چاپي دارد.

"حميد پاشايي"، نويسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تازگي کتاب هاي صوتي در بين علاقه‌مندان گفت: کتابهاي صوتي به عنوان رقيبي براي کتابهاي چاپي محسوب شده و نقش مکمل براي خوانش و بهره مندي از کتابهاي مکتوب شوند.
 
وي افزود: اگر در زمينه کارهاي پژوهش و علمي خلاصه‌اي موثر از فهرست مطالب کتابهاي برگزيده شود؛ زمينه اي مناسب را براي محققين فراهم مي کند تا بتوانند با کمترين اتلاف وقت و تاثير گذاري بيشتر به منابع مورد نياز خود دسترسي پيدا کنند.
 
وي ادامه داد: تهيه و گزينش کتاب هاي صوتي بايد هدفمند صورت گيرد و در انتخاب موضوعات و مفاهيم کتابها بيشتر برطرف سازي نياز اهالي علم و محققين به کتابهاي عامه بسنده توجه کنيم.
 
وي عنوان کرد: مسئله مورد نظر در اين بحث اين بوده که کتاب چاپي حقيقتي است که بدون نياز به ابراز خاصي مي توان از آن استفاده کرد و چه بسا از کتابهاي صوتي نتوان بدون ابزار شنيداري بهره برد.
 
وي تاکيد کرد: در کتاب هاي چاپي مخاطب دست به نوعي بازيگري در ذهن خود زده و روند داستان را مي تواند خود کنترل کند اما در کتاب صوتي شايد شنونده کتاب ذهن خود را درگير ماجراي کتاب کرده و با سرعت صدايي که مي شنوند خود را هماهنگ و آن ارتباط لازم را با کتاب برقرار سازد.
 
وي تصريح کرد: نمي توان مقابل روش هاي نوين ارتباطي ايستادگي کرده کتابهاي صوتي را به طور کامل ناديده گرفت. رويکرد ما در مواجهه با پديده هاي نو نبايستي به گونه اي باشد که آنرا مقابل روش قبلي قرار دهيم.
 
وي در پايان خاطرنشان کرد: کتاب هاي صوتي مي تواند در جهت تکميل چاپي و به گونه اي کمک کار محققين بوده و آنان را با متون دقيق با موضوع پژوهش خود مرتبط کند همچنين مي تواند پاسخگوي سليقه گروهي از مخاطبين کتاب خوان باشد. 

گفتني است: افزايش قيمت کتاب در چند سال اخير بسياري از علاقمندان به مطالعه را به سمت جستجوي اينترنتي و دانلود کتاب در فضاي مجازي سوق داده شده اند در اين بين کتابهاي صوتي که چند سالي است وارد فضاي مجازي شده هر روز به تعدادشان افزوده مي شود، طرفداران خاص خودشان را پيدا کرده و خود به نوعي توانسته طيف جديدي از مخاطبان را جذب کنند.

انتهاي پيام/



برچسب ها: نویسنده ، کتاب ، صوتی ، مکتوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار