"شهرام مكري" قله‌هاي موفقيت را يكي‌يكي فتح كرد.

باشگاه خبرنگاران- "شهرام مكري" قله‌هاي موفقيت را يكي‌يكي فتح كرد. فيلم‌هاي كوتاهش مثل "طوفان سنجاقك" و "محدوده‌ي دايره" دستاوردهاي بي‌ادعايي بودند كه نام او را به عنوان فيلمسازي نوگرا و خلاق بر سر زبان‌ها انداختند، وقتي "اشكان"، "انگشتر متبرك" و "چند داستان ديگر" به عنوان اولين فيلم بلند او در جشنواره‌ي فجر به نمايش در آمد منتقدان زيادي زبان به تحسين باز كردند و از هوشمندي "مكري" در استفاده از فرم نامتعارف و ارجاعاتش به فيلم‌هاي سينماگران محبوبش به خصوص "كوئنتين تارانتينو" تعريف كردند. 

وقتي شرايط براي اكران اين فيلم مهيا نشد "مكري" شوق خود را به كسب تجربه‌هاي جديد از دست نداد تا در نهايت با "ماهي و گربه" توانست بخش زيادي از آنها را به نمايش بگذارد. 

"ماهي و گربه" كه اخيرا در بخش "افق‌ها"ي جشنواره‌ي ونيز برنده‌ي جايزه‌ي محتواي خلاقانه شد، از يك سكانس 130 دقيقه‌اي بدون كات تشكيل شده. "مكري" و گروه همراهش بعد از نزديك به يك ماه تمرين در شمال كشور اين فيلم را دريك روز فيلم‌برداري كردند و چون به تدوينگر نياز نداشتند خيلي زود آن را آماده‌ي نمايش كردند. 

"محمود كلاري" و پسرش "كوهيار كلاري" به عنوان فيلم‌بردار در كنار "مكري" بودند تا داستانش را درباره‌ي گروهي جوان كه در سفر شمال با دو رستوران‌دار مرموز مواجه مي‌شوند با جذابيت بيشتري تعريف كند. بخش "افق‌هاي" اين جشنواره به فيلم‌هايي بها مي‌دهد كه وجود زيبايي‌شناختي و جسورانه‌ي سينماي را ارتقاء مي‌دهند و فيلم‌سازان جوان و فيلم اولي در آن جايگاه ويژه‌اي دارند. 

"پل شريدر" فيلم‌نامه‌نويس و كارگردان شناخته‌شده‌ي آمريكايي رئيس هيئت داوران اين بخش در اين دوره‌ي جشنواره بود. 

جايزه‌ي ويژه‌ي هيئت داوران كه "شهرام مكري" توانست آن را به دست بياورد براي اولين بار در اين دوره از جشنواره به فهرست جوايز بخش "افق‌ها" اضافه شده است. 

"مكري" بعد از دريافت اين جايزه علاوه بر يك فيلم‌ساز خوش‌قريحه به عنوان سينماگري بين‌المللي هم شناخته مي‌شود./ي2

منبع:مجله سينمايي 24
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار