كارشناس مسئول سبزي و صيفي سازمان جهاد كشاورزي در خصوص اراضي قابل كشت استان زنجان گفت: كل سطوح استان 2ميليون 160هزار هكتار مي باشد كه اراضي قابل كشت آن 8 80 هزار هكتار است كه از اين بين ؛حدود 400هزار هكتار به اراضي ديم و 190هزار هكتار به اراضي آبي اختصاص داده شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان   .

ژاته فر افزود: از اين 190هزار هكتار اراضي آبي استان حدود 21 هزار هكتار مختص كشت محصولات سبزي و صيفي است.

وی سيب زميني را از عمده  محصولات کاشته شده در استان  نام برد و در خصوص اهداف سازمان در بخش سيب زميني تصریح کرد: سازمان جهاد كشاورزي در اين بخش چندین  هدف را دنبال مي كند که عبارتند از :

 -استفاده از بذر سالم و گواهي شده : در هفت هزار هكتار از اراضي سيب زميني كاري در حدود بيست هزار تن بذر نياز مي باشد كه از اين مقدار حدود پنج هزار تن بذر گواهي شده در استان توسط پيمانكاران تامين مي گردد.

از ارقام متداول كشت : آگريا، مارفونا و آلمرا مي باشد.

- كشت مكانيزه: سيب زميني از محصولاتي است كه به صورت تمام مكانيزه امكان پذير است. براي مثال در منطقه

خدابنده بيش از نود درصد كشت مكانيزه و مراحل داشت كه شامل خاك دهي پاي بوته ، آبياري و حفظ نباتات است به شكل مكانيزه اي انجام مي گيرد و همچنين برداشت آن مكانيزه است. در غير از خدابنده كشت مكانيزاسيون تا حدود80 درصد و در شهرستان طارم حدود 50 درصد مي باشد.

- آبياري:خوشبختانه در زراعت سيب زميني در بيشترين سطوح آبياري با استفاده از روش هاي نوين آبياری مي ياشد.

- تغذيه گياهي: اكثر بهره برداران سيب زميني كار در تغذيه گياهي ، ا كو مرغي استفاده مي كنند و شكل استفاده بي رويه از كود هاي شيميايي كمتر مشاهده مي شود.

این کارشناس کشاورزی به پايين بودن ظرفييت انباري در این بخش اشاره و برضرورت ايجاد انبارها مخصوصا انبار فني در استان  تاکید کرد.

ژاله فر  تقويت تشكل هاي صنعتي سيب زميني كاران و توسعه كشت مكانيزه در طارم و

ايجاد صنايع بعد از توليد در بسته بندي و فراوري  این محصول را در رشد صادرات سیب زمینی  مهم عنوان کرد./س

 

 

 

برچسب ها: زنجان ، قطب ، سیب زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.