دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جامعه مهندسی شیمی در کشور را یکی از انجمن های پیشگام دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي  باشگاه خبرنگاران دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از مشکلات اصلی ما اشتغال دانش آموختگان، به خصوص در رشته مهندسی شیمی است که صاحب بزرگترین بخش های صنعت مثل نفت، گاز و پتروشیمی است، که از اقتصادی ترین بخش های صنعت است و چشم امید آنها به شما دانش آموختگان است و ما هم برای اشتغال دانش آموختگان چشم امیدمان به پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان است.

 وی بیان کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه ، بنا است که تا پایان برنامه حدود20هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم که پیش بینی می کنیم با تاسیس این 20هزار شرکت، حدود250هزار تا 300هزار شغل ایجاد شود، البته شغل متکی بر تکنولوژی ، کارآفرینی و نوآوری و شغلی که می تواند به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 3300 شرکت دانش بنیان، 35پارک فناوری و 135 مرکز رشد در کشور داریم، که تقریبا 30 هزار نفر، که عمدتا از کارآفرینان و فارق التحصیلان هستند.

وی افزود: البته قانون توسعه پارک ها و مراکز رشد در قانون سوم توسعه، زمانی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد، و فلسفه اصلی این پروژه هم این بود که ما چرخه تجاری سازی علم رابا آموزش  و پژوهش و فناوری کامل کنیم.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است به سمت پارک ها و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان برویم و این چرخه تجاری سازی را کامل کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز در 2،3 سال اخیر بر این موضوع تاکید داشته اند و معتقدند که توسعه اقتصادی هم امکان پذیر نیست مگر به پشتوانه علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان.

وی ادامه داد: با انباشت دانش آموختگان در کشور باید این مسیر پیشرفت کند،دانش آموختگان نماد آموزش عالی و پیشرفت کشور ، مقالات نماد توسعه پژوهش کشورهستند و باید ادامه پیدا کند به شرکت های دانش بنیان نماد اقتصاد دانش بنیان اند.

توفیقی گفت: وقتی دولت در آموزش عالی هزینه کند، می داند که  این سرمایه گذاری با پیشرفت اقتصادی است.

سرپرست وزارت علوم  به انجمن مهندسی شیمی ایران پیشنهاد کرد: علاوه بر نگهداشتن مسئولیت های آموزشی و پژوهشی خود به فکر هموار کردن راه برای دانش آموختگان خود در کار آفرینی ، تکنولوژی، تجارت و باشد.

وی تصریح کرد: احساس غرور می کنم وقتی دستاورد های نانو را می بینم که حاصل کار شرکت های دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه با توسعه مراکز رشد ارتباط دانش و صنعت برقرار می شود گفت: صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که باید عظیم ترین کار را داشته باشد به کمک این انجمن از این روند رو به رشد عقب نماند.
وی در پایان گفت: به آینده کشور در صنعت نفت و گاز و پترو شیمی و انجمن مهندسی شیمی ایران امیدوار هستیم./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار