رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: براساس گزارشات آمريكا، شيردال اصالت دارد.

 به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ محمدعلي نجفي در حاشيه مراسم توديعه و معارفه معاونت هاي جديد خود گفت: با توجه به وجود بازار رقابتي در سطح دنيا امروزه نمي توان براساس قرارداد و تشريفات و نظام بروكراتيك چيزي را به خارج صادر كرد. بخشي از اين كار مربوط به خود هنرمندان و بخشي برعهده سازمان صنايع دستي است. 
 
وي افزود: از نظر كيفيت و قابل استفاده بودن خود هنرمندان بايد با بازارهاي چين و هند به رقابت بپردازند، البته بايد بگويم از نظر كيفيت و تنوع ما بسيار جلوتر از كشورهايي هستيم كه از آنها نام بردم، اما به هرحال بايد سليقه بهره برداران و بهره گيران را شناسايي كنيم و كيفيت و تنوع محصولاتمان را افزايش دهيم. 
 
وي عنوان كرد: در گذشته سياست روشني در مورد صنايع دستي وجود نداشت و معلوم نبود به چه ميزان فعالان اين بخش بايد به سازمان صنايع دستي اتكا داشته باشند، اما اميدوارم با انتخاب مديد جديد كه از چهره هاي برجسته كشور است، بتوانيم برنامه اي را تدارك ببينيم كه در قالب آن برنامه يك تقسيم كار روشني به وجود آيد. 
 
نجفي ادامه داد: يك بخشي از كار سازمان سياست گذاري در حيطه كلان در ارتباط با صنايع دستي است و بخش ديگري از كارش حمايت از فعالان اين بخش است، به طوري كه هنرمندان و سازمان انتظارات زيادي از يكديگر نداشته باشند. 
 
وي با اشاره به اصالت شيردال عنوان كرد: براساس نامه اي كه توسط وزارت خارجه آمريكا نوشته شده بود، اين شيء تاريخي به ايران بازگردانده شد. 
 
نجفي تصريح كرد: در سال 2003 سه نفر از كارشناسان ‌آمريكايي اين شيء را مورد بررسي قرار دادند و به اصالت تاريخي بودن آن نظر دادند كه به استناد راي آنان سازمان مبارزه با قاچاق آمريكا آن شيء را توقيف كرد و اگر آن راي وجود نداشت، اداره قاچاق آمريكا طبق قوانين اين كشور نمي توانست آن را توقيف كند. 
 
وي بيان كرد: به استناد آن نامه در سال 2003 آن قاچاقچي وارد آمريكا شده و اين شيء را به مبلغ 950 هزار به يك آمريكايي فروخته، پس بنابراين فرض ما بر اين است كه شيردال اصالت دارد اما ممكن است آن تاريخي كه در شناسنامه شيردال آمده كمي جلوتر باشد. 
 
به هرحال از نظر ما براساس گزارشات آمريكا اين شيء اصيل است، البته كارشناس موزه ملي ايران در حال بررسي بر روي آن هستند و نظر خواهند داد. 
 
نجفي ادامه داد: انتقال ساختمان ميدان وليعصر اصفهان به عنوان يك تصميم اشتباه يكي از آفت ها و زيان هايي بود كه گريبانگير صنعتگران، هنرمندان و كارشناسان شد. البته بايد گفت كه نمي توان آن ساختمان را دوباره بازگرداند، اما بايد جاي مناسبي براي آن در نظر گرفته شود و اميدوارم هرچه زودتر اين مسئله حل شود. 
 
وي با اشاره به مقابله با بازارهاي چيني گفت: مجموعه كاري كه در صنايع دستي و ديگر بخش هاي سازمان انجام خواهد شد اين است كه با دستگاه هاي مختلف به تعامل خواهيم پرداخت. يكي از اين دستگاه ها شهرداري تهران است و با توجه به وجود چهره هاي فرهنگي مي توان با آنها به نقاط مشتركي رسيد و بايد به اين نكته توجه كرد كه هركاري كه در شهرداري تهران انجام شود به عنوان يك الگو براي شهرهاي ديگر مطرح است. 
 
نجفي تصريح كرد: از ديگر كارهاي ما ايجاد بازارچه هايي در دانشگاه ها و مراكز آموزشي است، البته ما با مسئولان سابق دانشگاه آزاد هماهنگ كرده بوديم كه چندين بازارچه خاص براي دانشجويان وجود داشته باشد اما با تغيير مديران بايد به طور مجدد با مسئولان جديد اين موضوع را مطرح كنيم. 
 
وي ادامه داد: ديگر كار ما در اين حوزه دهكده هاي صنايع دستي است و اميدواريم نمايشگاه ها و بازارچه هاي كوچك و بزرگ ايجاد شود.
 
نجفي ادامه داد: صنايع دستي چيني به شكل بي ضابطه اي وارد ايران مي شود و در هيچ كجاي دنيا نمي بينيم كه بازار داخلي به ضرر توليدات داخلي و به نفع توليدات خارجي تخريب كنند. ما معتقديم بايد از طريق دولت محدوديت هايي براي ورود صنايع دستي خارجي به خصوص بخش بي كيفيت آنها ايجاد شود و از فعالان صنايع دستي داخلي حمايت شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار