در بخشي از بيانيه سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي آمده است که آمبودزمان‌ها براي انجام رسالت خود نيازمند استقلال و عدم مداخله مقامات دولتي در امور آمبودزماني هستند و انجمن آمبودزمان آسيايي بر اين امر تأكيد دارد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، سيزدهمين اجلاس انجمن آمبودزمان آسيايي كه روزهاي 16 و 17 مهر به ميزباني سازمان بازرسي كل كشور در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

متن كامل بيانيه در ادامه مي‌آيد:
 
پانزدهمين جلسه هيئت مديره و سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي در تهران از تاريخ 15 الي 18 مهرماه 1392 با موفقيت برگزار شد و با صدور بيانيه تهران به كار خود پايان داد.

سازمان بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران ميزبان اين اجلاس با انجام تداركات مناسب و برگزاري شايسته جلسات و كنفرانس و نمايشگاه جانبي آن زمينه لازم را براي تبادل تجارب و تعامل بيشتر بين اعضاي انجمن و ساير مدعوين و اتخاذ تصميمات لازم فراهم كرد.
 
اقدامات سازمان بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران مورد تقدير انجمن آمبودزمان آسيايي قرار گرفت.

اجلاس تهران بر موضوعات زير تأكيد کرد:

1. با اعتقاد به اينكه آمبودزمان‌ها براي انجام رسالت خود نيازمند استقلال و عدم مداخله مقامات دولتي در امور آمبودزماني هستند، انجمن آمبودزمان آسيايي بر اين امر تأكيد دارد.
 
2. با تأكيد بر استمرار فعاليت‌هاي آمبودزمان‌ها در رسيدگي صادقانه، بي‌طرفانه، و به موقع به شكايات اشخاص نسبت به دستگاه‌هاي اجرايي و ارج نهادن به تلاش‌هاي همه آمبودزمان‌ها، تحولات گسترده متنوع و پيچيده جهان امروز و كشورها تغيير نگرش در كاركرد سنتي آمبودزمان‌ها را اقتضا دارد؛ در اين راستا، انجمن به اعضا پيشنهاد مي‌کند با توجه به اصول اساسي نظام حقوقي خود زمينه را براي توسعه قلمرو فعاليت‌هاي خود از جمله در زمينه‌هاي پيشگيري و مقابله با فساد، قانون‌گرايي، شايسته‌سالاري، برابري در استخدام و امتيازات اداري و رعايت حقوق بشردوستانه فراهم كند.

3. با در نظرداشتن اينكه همكاري‌هاي دو و چندجانبه آمبودزمان‌ها مي‌تواند موجب ارتقاء امور آمبودزماني در كشورها شود و همچنين كمك‌هاي فني آمبودزمان‌ها به يكديگر نقش مهمي را در ارتقاء قابليت آمبودزمان‌ها ايفا مي‌کند، انجمن آمبودزمان آسيايي آمادگي فراهم كردن اين همكاري‌ها را دارد و از آن استقبال مي‌كند.

4. با اعتقاد به اينكه توفيق آمبودزمان‌ها در رسيدگي به اهداف خود نيازمند آموزش و افزايش مهارت‌هاي رسيدگي به شكايات و ساير امور مرتبط است، انجمن به اعضا توصيه مي‌كند ضمن ارتقاء آموزش نيروهاي خود زمينه را براي آموزش آمبودزمان‌هاي ساير كشورها در قالب همكاري‌هاي دو و چندجانبه فراهم كند.

5. با تقدير از زحمات بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران كه در اجراي مصوبه اجلاس دوازدهم در ژاپن مقدمات تأسيس آكادمي آمبودزمان آسيايي را فراهم كرده است و با بازديد اعضاي هيئت مديره از آكادمي مذكور ضمن تأييد آن ترتيبات اجرايي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آموزشي به نحوي كه هيئت مديره تصويب خواهد کرد، عملياتي خواهد شد.

6. با ابراز نگراني از تهديدات ناشي از فساد، نسبت به ثبات و امنيت جوامع كه به سنت‌ها و ارزش‌هاي اخلاقي و دموكراسي لطمه مي‌زند، در اجلاس تهران مقرر گرديد كارگروهي معين ضمن اظهارنظر درباره اين موضوع تغييرات اساسنامه AOA و نحوه عضويت سازمان‌ها و آژانس‌هاي مبارزه با فساد در كشورها را مورد بررسي قرار داده و نتايج آن را از طريق سامانه در اختيار كليه اعضا قرار دهد و گزارش آن را در اجلاس بعدي هيئت مديره در كره اعلام کند.

مجمع عمومي در صورت تصويب پيشنهاد اين كارگروه، نسبت به اجرايي شدن و پذيرش اعضاي جديد طبق اساسنامه و مقررات مربوط اقدام مي‌کند.

7. برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي نهادها و سازمان‌هاي نظارتي و اجرايي جمهوري اسلامي ايران در حاشيه اجلاس به عنوان يك ابتكار مفيد و اثربخش مورد تقدير انجمن بوده و محتواي آثار ارائه شده دلالت بر عزم جدي جمهوري اسلامي ايران در تكريم حقوق شهروندي و پيشگيري و مبارزه با فساد دارد.
 
8. توفيق انجمن آمبودزمان آسيايي در رسيدن به اهداف نيازمند توجه به رهيافت‌هاي نو است، يعني تحقق شعار اجلاس تهران – اتحاد براي رهيافتي نو – اقتضا دارد انجمن آمبودزمان آسيايي ضمن تلاش خود براي شناسايي راه‌هاي نو با مساعدت ساير كشورهاي عضو ايده‌هاي جديد را شناسايي و ارائه و عملياتي کند.
 
9. انجمن آمبودزمان آسيايي مصمم است با تلاش لازم همكاري نهادها و موسسات مالي و اعتباري منطقه‌اي و جهاني را با رعايت قوانين و مقررات خود جلب کرده، زمينه دريافت كمك‌هاي مادي، آموزشي و مهارتي را براي اعضا فراهم كند.
 
10. انجمن آمبودزمان آسيايي ضمن تقدير از برگزاركنندگان اجلاس به ويژه عالي جناب آقاي "ناصر سراج" و دبير اجرايي آن جناب آقاي "ولي‌الله خبره" و كاركنان سازمان مزبور از همه شركت‌كنندگان در اجلاس و سخنرانان و نيز از حضرت "آيت‌الله آملي لاريجاني" تقدير و تشكر مي‌كند.
 
در پايان انجمن با اهتمام لازم گام‌هاي بلند خود را به سوي اهداف برخواهد داشت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار