با هدف فرهنگ سازی برای کودکان در مواجهه با یک شی باستانی، کودکان در نقش باستان شناس با حفاظت از اشیای باستانی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آشنا می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، همزمان با جشنواره دو روزه کودک با عنوان "کودکان امروز، حامیان میراث فرهنگی دیروز" در این مجموعه، کودکان با حضور در کارگاه آموزشی باستان شناس کوچک با نحوه برخورد صحیح با یک شی باستانی آشنا می شوند.

در این کارگاه کودکان در یک محیط شبیه سازی شده باستانی قرار می گیرند و از نزدیک و به شکل عملی و تجربه شخصی با روند خروج یک شی باستانی از زیر خاک و چگونگی برخورد صحیح با این شی آشنا می شوند.
 
غارت آثار فرهنگی و به یغما بردن اشیا تاریخی یکی از مهم ترین مشکلات فرهنگی کشور هاست. مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دریک فعالیت جذاب در جشنواره کودک امسال با ایجاد ترانشه ای نمادین کودکان را تشویق می کند تا با کمک پدرها و مادرهایشان به جستجوی آثار به جا مانده از دوران گذشته بپردازند.

به عقیده باستان شناسان باید در بین خانواده ها و به ویژه کودکان فرهنگ سازی شود تا آنها بدانند اگر شیئی تاریخی از زیر زمین پیدا کنند آن را یک گنج ملی بدانند و به خرید و فروش غیر قانونی آن نپردازند. چرا که این اشیا در طی سالیان سال در زیر زمین باقی مانده اند و ارزش معنوی آنها پشتوانه کشور محسوب می شود که قابل مقایسه با ارزش مادی آن نیستند.

در این فعالیت سعی شده تا اهمیت باستان شناسی و حفاظت از تپه های باستانی به شکل فعالیت عملی به کودکان و خانواده ها آموزش داده شود.

شایان ذکر است همزمان با هفته ملی کودک جشنواره ای 2 روزه در تاریخ 18 و 19 مهرماه با عنوان "کودکان امروز، حامیان میراث فرهنگی دیروز" با برگزاری برنامه ها و کارگاه های اموزشی متنوع و شاد از ساعت 10 تا 16 در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود و علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی این مجموعه به آدرس www.niavaranmu.ir  مراجعه کرده و یا با شماره 22287012 تماس حاصل فرمایند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.