كتاب «گمشده من» برگرفته از خاطرات محسن رضایی درباره سردار شهید علی هاشمی، فرمانده سری‌ترین قرارگاه اطلاعات جنگ (نصرت) است به زودی برای هفتمین بار منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران در این كتاب به سرگذشت قرارگاه سری نصرت و نقش شهید علی هاشمی در آن نگاه تازه‌ای دارد؛ روایتی كه در شروع كتاب با یك بحران ایگونه آغاز می شود: «بعد از عملیات بیت‌المقدس، عراقی‌ها دست ما را خوانده بودند و فهمیده بودند چگونه عملیات می‌كنیم...» و این آغاز ماجراست. 
 
محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، برای انجام عملیات در هورالهویزه، كه طرحی دور از انتظار دشمن بود، قرارگاه سری نصرت را به فرماندهی علی هاشمی تشكیل داد كه این فرمانده دفاع مقدس در سال 1367 در جزایر مجنون به شهادت رسید. 
 
محمد مهدی بهداروند درباره چگونگی تدوین كتاب «گمشده من» گفت: در سال 1381 مصاحبه‌ای 3 ساعته با محسن رضایی درباره علی هاشمی و با تمركز بر عملیات‌های خیبر و بدر، انجام شد كه مطالب حاصل از این گفت‌وگو و نیز گفت‌وگو با سردار احمد سوداگر كه بخشی از شناسایی منطقه هورالهویزه را بر عهده داشته و استفاده از اطلاعات سردار علی ناصری، از معاونان علی هاشمی در كتاب «پنهان زیر باران»، كتاب «گمشده من» تدوین شده است. 
 
وی با اشاره به چگونگی شهادت علی هاشمی گفت: وی در قرارگاه نصرت بوده كه 2 بالگرد عراقی حمله شدیدی را آغاز می‌كنند. دستور عقب‌نشینی داده می‌شود، اما علی هاشمی قبول نكرده و در نیزارهای جزیره مجنون مقاومت می‌كند. از آن پس هیچ خبری از وی به دست نیامد. 
 
این نویسنده ادامه داد: با تصور اسیر بودن علی هاشمی، برای جلوگیری از شناسایی وی توسط ارتش بعث مدت 22 سال نامی از علی هاشمی برده نشد. تا این كه رژیم بعث عراق سقوط كرد و با جست و جوی نیروهای تفحص، باقیمانده پیكر این شهید شناسایی و اردیبهشت ماه 89 به خاك سپرده شد. 
 
بهداروند همچنین از ویژگی مثبت این كتاب سخن گفته و افزود: ویژگی دیگر اثر در مقایسه با دیگر كتاب‌ها زبان بیان آن است. آثار زیادی وجود دارد كه از سادگی گفتار برای دلنشین شدن و یافتن مخاطبان گسترده كوشیده اند اما آنچه زبانی ساده را جذاب می‌كند فاكتورهایی است كه در اغلب آثار مشاهده نمی شود و خوشبختانه در این اثر می توان تا حدود زیادی وجود آن ها را حس كرد. 
 
علی هاشمی سال 1340 در منطقه عامری اهواز به دنیا آمد. در نوجوانی از جریانات سیاسی آگاهی داشت و با شروع تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی فعالیت‌های چشمگیری كرد. 
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت موقت و سپس رسمی به عضویت كمیته انقلاب اسلامی درآمد و در آغاز تشكیل سپاه پاسداران از كمیته به سپاه انتقال یافت و علی شمخانی، فرماندهی سپاه خوزستان، او را به فرماندهی سپاه حمیدیه منصوب كرد. وی از آغاز تا پایان جنگ در جبهه حضور داشت. 
 
این كتاب توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید و قرار است هفتمین چاپ این اثر توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه
۱۲:۰۹ ۰۴ تير ۱۳۹۴
خواهش مي كنم بفرماييد چطور ميشه اين كتاب رو دانلود كرد؟