سازمان جهاد كشاورزي مازندران از باغداران استان خواست تا براي پيشگيري از خسارت آفت ليسك و حلزون ، پاكسازي علف هاي هرز حاشيه و سايه انداز درختان مركبات را جدي بگيرند.

مدير باغباني اين سازمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : به دليل بارندگي و تاثير آن در باز شدن تخم ليسك ها و حلزون ها كه افزايش جمعيت را به همراه دارد، رعايت و توجه به توصيه ها و نكات پيشگيري براي كاهش خسارت آفات از سوي باغداران ضروري است.

شکوهی از باغداران خواست تا به شاخه هاي نزديك سطح زمين به منظور ايجاد فاصله حداقل نيم متري از زمين قيم ببندند و علف هاي هرز حاشيه و سايه انداز درختان را هم حذف و پاكسازي كنند.

وی رها سازي ماكيان (غاز و اردك) در باغ محصور شده براي تغذيه و از بين بردن ليسك، ريختن پوسته شالي و خاكستر نرم در سايه انداز درختان بويژه نهال ها و درختان جوان و مبارزه مكانيكي (جمع آوري ليسك و حلزون ) هنگام غروب و شب از خانه سراها و باغچه ها را هم جهت پيشگيري از خسارت آفات به باغداران پيشنهاد كرد.

مدير باغباني جهاد كشاورزي مازندران در اين اطلاعيه از باغداران خواست تا در صورت مشاهده نخستین علائم خسارت ليسك ، با مراجعه به كارشناسان حفظ نباتات و كلينيك هاي گياهپزشكي با راهنمايي هاي لازم و نسخه گياهپزشكي نسبت به طعمه پاشي در زمان مناسب اقدام كنند.

شکوهی بر ضرورت پرهيز از انبار كردن ميوه هاي زخمي ناشي از خسارت ليسك و رعايت نكات ايمني و بهداشتي هنگام طعمه پاشي از قبيل استفاده از ماسك، دستكش و لباس مخصوص سمپاشي تاكيد كرده است.

مازندران 110 هزار هكتار باغ مركبات دارد و سالانه با توليد بيش از دو ميليون تن حدود نيمي از مركبات كشور را تامين مي كند.

در حال حاضر چيدن نارنگي زود رس در استان مازندران آغاز شد/س

برچسب ها: هشدار ، باغبان ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.