مازندران در زمینه سرطان گوارش رتبه نخست کشوری را دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : شایع ترین سرطان در مازندران ، سرطان گوارش بوده و شایع ترین مرگ ناشی از این بیماری ، سرطان معده است.

جان بابایی با اشاره به اینکه سرطان ،دومین عامل مرگ و میر در مازندران است افزود : سالانه 2 هزار و 500 نفر در مازندران به بیماری سرطان مبتلا می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : نحوه تغذیه با سرطان های زیادی ارتباط دارد و مصرف دخانیات موجب سرطان ریه ،حلق و حنجره می شود.

صالحی فر با بیان اینکه سرطان روده بزرگ و سرطان پوست در مازندران یکی از سرطان های شایع است افزود : سرطان خون ،گوارش ، سینه و پروستات از دیگر بیماری های شایع در این استان بوده و گنجاندن فیبر در غذاها تاثیر زیادی در کاهش این بیماری دارد.

وی تصریح کرد : یک سند جامع در زمینه توزیع و عرضه سموم در استان تدوین کرده ایم که اگر سمی بخواهد استفاده شود باید با نسخه یک گیاه پزشک باشد.

صالحی فر با اشاره به نقش به سزای سموم کشاورزی در ابتلا به سرطان افزود : در مازندران 4 هزار و 700 تن انواع سموم شیمیایی مصرف می شود که 5 برابر میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد : با ساماندهی سموم مصرفی ،تجهیز کلینیک های گیاه پزشکی ،حمایت از تولید محصولات ارگانیک و توجه جدی به آلودگی آب و خاک می توان مصرف سموم کشاورزی را کنترل کرد./ب

برچسب ها: مازندران ، سرطان ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.