رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که سبزیجات جنوب تهران با فاضلاب حیوانی آبیاری می شوند گفت: طیق بررسی روی نمونه مرغ های تهران این مرغ ها هیچ گونه آلودگی ندارند .

به گزارش خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران ؛دکتر رسول دیناروند  امروز ۱۶ مهر در نشست خبری  در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی غذا که ۲۱ مهر ماه در سالن اجلاس برگزار می شود گفت :دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی وظیفه نظارت و ایمنی و کیفیت فراورده‌های خام دامی و کشاورزی را بر عهده دارند اما از زمانی که این فرآورده‌ها وارد پروژه فرآوری و بسته بندی شوند تحت نظارت وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. 

دیناروند با بیان اینکه، نظارت بر محصولات فقط به قبل از ورود به بازار محدود نمی‌شود گفت: ارزیابی در بازار نیز توسط وزارت بهداشت به صورت ادواری در جریان است و نمونه‌هایی که برای مردم اهمیت بیشتری دارند جمع‌آوری و آزمایش می‌شوند تا طبق ضوابط و استانداردها ارائه شود. 

وی به تدوین استانداردهای لازم برای محصولات غذایی از سوی سازمان استاندارد اشاره کردو عنوان کرد: علیرغم اینکه سازمان استاندارد قواعدی را برای تولید محصولات غذایی در نظر دارد و به واحدهای تولیدی ابلاغ می‌کند اما وزارت بهداشت نیز گاهی فراتر از ضوابط موجود حرکت کرده و برای افزایش کیفیت مواد غذایی تلاش می‌کند. 

وی با بیان اینکه، عرضه کالاهای تقلبی و قاچاق نیز به وفور یافت می‌شود تصریح کرد: دو هفته گذشته اعلام شد که مرغ‌های تهران فلزات بیش از حد مجاز و حدود ۷۰ درصد بالاتر از استانداردها را دارند و با وجود اینکه سازمان دامپزشکی مسئولیت آن را داشت و اعلام کرده بودند که آلوده نیست .

اما وظیفه خود دانستیم که نمونه‌هایی از آنها را جمع‌آوری  کرد تا اینکه مشخص شد فلزات موجود در این مرغ ها در حد استاندارد بوده و مشکلی نداشتند.  البته باید توجه داشت که  گاهی نیز ممکن است محصولات کشاورزی به صورت قاچاق وارد شوند. وارداتی داریم که در بازارچه‌های مرزی و ته‌لنجی عرضه می‌شود که طبق مقررات مرزنشینان و ملوانان بنادر واردات آنها در حد کم مجاز است اما همین مقادیر اندک زمانی که تجمیع می‌شوند در حجم بالا وارد کشور شده و دیگر قابل کنترل نیستند .

دیناروند درباره میزان شکایات مردمی در حوزه غذا نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا سال گذشته سامانه دریافت شکایات متعدد بودند و هر کدام از دستگاه‌ها و ادارات سامانه‌های جداگانه برای دریافت پیشنهادات و شکایات مردم داشتند تا اینکه سامانه ۱۴۹۰ راه‌اندازی شد. این سامانه کمک زیادی به ما کرده است و شکایت را به صورت دسته بندی شده در اختیار واحدهای مختلف برای رسیدگی قرار داده و نتایج آن را به مردم اعلام می‌کند. 

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: کنترل محصولات کشاورزی بسیار سخت‌تر از محصولات دیگر است وزارت بهداشت در سطح عرضه، نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و هر جایی که لازم باشد تذکرات را می‌دهد. 

دیناروند ادامه داد: سالهاست که پیگیری می‌کنیم تا  وزارت کشاورزی و سازمان استاندارد حدود مجاز استفاده از سموم را تعیین کرده‌اند با این حال نظارت‌ها سخت است و کار آسانی نیست. 


هشدار نسبت به  استفاده بی رویه  از سموم در محصولات کشاورزی 

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی پیرامون آلودگی مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی که درباره آلوده بودن آنها به سموم و کود شیمیایی اظهارات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: نگرانی‌هایی که مردم دارند را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. متاسفانه با مشکلات جدی در حوزه تولید محصولات کشاورزی روبرو هستیم که از جمله آنها می‌توان به استفاده خارج از حد مجاز سموم در این محصولات اشاره کرد. 

وی افزود: این در حالی است که هنوز حد مجاز استفاده از سموم در محصولات کشاورزی مشخص نیست و باید توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود. کشاورزی مناسب باید ترویج شده و محصولات کشاورزی سالم در اختیار مردم قرار بگیرد .

موازی کاری برچسب شبنم و اصالت 

دیناروند در مورد وضعیت آبیاری سبزیجات جنوب شهر تهران با آب فاضلاب گفت: در مناطق جنوب تهران متأسفانه از آب فاضلاب و فضولات حیوانی برای آبیاری سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌شود و در جاهایی استفاده می‌شود که وزارتخانه وظیفه برخورد را ندارد هنوز به طور کامل امکان استفاده از این آبها از بین نرفته اما وضعیت بهتر شده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد برچسب‌های مختلف کیفیت گفت: موازی‌کاری در این زمینه وجود دارد برخی کالاها هم برچسب شبنم را دارد و هم برچسب اصالت را دارند و مجبورند از هر دو برچسب استفاده کنند این درست نیست بنابراین با وزارت صنعت و اداره مبارزه با قاچاق تعاملات جدیدی در راه است تا این موازی‌کاری ها برطرف شود. 

دیناروند در مورد میزان عدم دسترسی مردم به غذا گفت: عدم دسترسی به غذای کافی در کشور خیلی کم و زیر ۳ تا ۴ درصد است یعنی افرادی که به غذا دسترسی ندارند بسیار کم هستند مشکل امروز دریافت غذای مازاد است و پرخوری و چاقی ۱۰ برابر بیشتر گرفتاری کرده است. 

وی با اشاره به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ها گفت: وارد دور‌ه‌ای می‌شویم که این بیماری‌ها به شدت در حال افزایش هستند و به میزان و نوع غذا بستگی دارند.

سامانه پایش غذا در پیچ و خم مشکلات 

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی پیرامون سامانه پایش غذا که سال گذشته راه اندازی شد اما فعالیت آن مسکوت ماند، اظهار کرد: همکاری ما با مرکزی که راه اندازی سامانه پایش غذا را بر عهده داشت متوقف شده است. این سامانه با مشکلاتی روبرو بود که به زودی برطرف خواهد شد.
 
وی ادامه داد: سامانه پایش غذا باید تکمیل و برخی فرایندهای اجرایی آن اصلاح شود. مطمئنا سامانه پایش غذا را در آینده‌ای نه چندان دور به بهره برداری کامل خواهیم رساند. 
برچسب ها: دارو ، مرغ ، آزمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار