اعطای جايزه نوبل فيزيک به طور مشترک به يک انگليسي و يک بلژيکي

کميته اعطاي جوايز نوبل روز سه شنبه اعلام کرد "پيتر هيگز" انگليسي و "فرانسوا انگلرت" بلژيکي به طور مشترک موفق به دريافت جايزه نوبل فيزيک 2013 شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ اين دو دانشمند پس از تاييد نظريه آنها در آزمايشگاه هاي مرکز تحقيقاتي "سرن  CERN" براي دريافت جايزه يک ميليون و 250 هزار دلاري نوبل فيزيک برگزيده شدند.


سرن يا سازمان اروپايي پژوهش‌ هاي هسته‌ اي بزرگ ‌ترين آزمايشگاه فيزيک ذره‌اي جهان است که سال 1954 در شمال ‌شرق شهر ژنو سوييس تاسيس شد. در حال حاضر، 20 کشور اروپايي عضو اين سازمان هستند. 

آکادمي علوم سوئد نيز در بيانيه اي اعلام کرد نظريه اين دو دانشمند انگليسي و بلژيکي مربوط به نمونه اي از ذرات است که نشان مي دهد جهان چگونه شکل گرفته است.

برای دریافت جایزه امسال بسیاری بر این عقیده بودند که این دو دانشمند شایسته ترین افراد برای دریافت نوبل هستند.

آکادمی نوبل سوئد در بیانیه‌ای گفت نظریه این دو دانشمند که "محور اصلی مدل استاندارد در فیزیک ذرات است توضیح می دهد که جهان چگونه ساخته شده است."

"بر اساس مدل استاندارد، همه چیز از گل و انسان گرفته تا سیارات و ستارگان از چند ذره بنیادی ساخته شده‌اند."

این دو دانشمند کسانی هستند که وجود ذره هیگز بوزون موسوم به ذره خدا را پیش‌بینی کرده بودند و با آزمایشهای منحصر بفردی که در پنج سال گذشته در شتاب دهنده عظیم سرن در سوییس انجام شد صحت نظریه آنها ثابت شد.

اعلام نام برندگان نوبل فیزیک بدون اینکه دلیلی برای آن ارائه شود یکساعت به تاخیر افتاد.

این دو دانشمند برنده هشت میلیون کرون سوئد معادل ۱.۲۵ میلیون دلار شدند.
برچسب ها: نوبل ، جایزه ، فیزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار