در ساخت تونل هاي متروي شيراز استانداردهاي روز دنیا به طور کامل رعايت شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، محمد حسن رضايي مدير كنترل كيفيت و مستندسازي سازمان قطار شهري شيراز و حومه گفت: ارزيابي استحكام تونل هاي ساخته شده مترو در خط يك با استانداردهاي روز جهان، از جمله اولويتهايي است كه مبناي كار كارشناسان امر است.
وي ادامه داد: براي عايق كاري تونل هاي ساخته شده در خط يك شيراز از آخرين متد و استانداردهاي جهاني استفاده شده است.
وي با بيان اين كه موضوع عايق بندي تونل هاي زير زميني به دو روش قابل اجرا است افزود: در مرحله اول بهره گيري از بتن سازه آب بندي شده و در مرحله دوم استفاده از ورق هاي عايق شده كه امروز در تمام دنيا متداول است، صورت مي گيرد.
رضايي گفت: ورق هاي عايق بندي شده از جنس پلاستيك خاص بنام Geomembrane ولايه هاي حفاظتيGeotextile است.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه متخصصان سازمان قطار شهري شيراز در زمان اجرا با توجه به ورود مصالح جديد به بازارهاي جهاني بلافاصله نسبت به خريد محصولات جديد تحت برندNaue اقدام كرده و عايق كاري تونل هاي مترو را وارد فاز جديدي از استحكام كردند.
مدير كنترل كيفيت قطار شهري شيراز بیان کرد: در زمان بهره برداري هر طرح ممكن است نواقصي به چشم بخورد از جمله نشت آب كه خوشبختانه در تونل هاي خط يك به طول حدود ۲۰ كيلومتر اين مشكل كمتر به چشم مي خورد اما در برخي ايستگاهها به دليل تراز بالاي سطح آب زيرزميني منطقه و نواقص اجرايي، گاها شاهد نشت آب هستيم كه با شيوه هاي فني در حال حاضر در حال رفع اين معضل هستيم.
رضايي نيز گفت: البته در اين ارتباط پست هاي تخليه آب براي تخليه سريع آب پيش بيني شده است.
وي افزود: تونلهاي قطار شهري در عمق ۱۰ تا ۲۸ متري زمين ساخته شده و در زمان بارش باران و يا سيلاب امكان آبگرفتگي در حد بسيار كم وجود دارد كه تدابير خاص براي مقابله با اين حوادث پيش بيني شده تا ضريب احتمال خسارت را به شدت كاهش دهد.
رضايي ادامه داد : در برخي نقاط وقتي خاكبرداري ايستگاه انجام مي شود زير تراز آبهاي زير زميني قرار مي گيريم كه آب با پمپاژ به خارج ايستگاه هدايت مي شود.
وي همچنين به چند منظوره بودن تونل هاي مترو اشاره و بیان کرد : در كار ساخت تونل هاي مترو به موضوع پدافند غير عامل توجهي مضاعف شده كه در واقع مي توان اين تونل ها را به عنوان جان پناه در زمان وقوع بحران به لحاظ مقاومت بالا و نفوذ نا پذيري مورد توجه قرار داد.
به گفته اين كارشناس در جريان طراحي و ساخت تونل هاي مترو از وجود مشاورين ذيصلاح استفاده شده تا در تمام مراحل و زمان بهره برداري استاندارد هاي لازم رعايت شده باشد.
مدير كنترل وكيفيت ومستند سازي سازمان قطار شهري شيراز خاطر نشان ساخت :حفاري خط يك با سه روش كاملا استاندارد انجام شده كه اين حفاري مكانيزه بااستفاده از دستگاه تي بي ام ، ساخت تونل به روش اتريشي و اجراي خاكبرداري روباز شده كه در هر سه روش آخرين استانداردهاي روز جهان رعايت شده است.
رضايي گفت: در بولوار شهيد مدرس به دليل بالا بودن سطح آب هاي زير زميني از ايستگاه گلسرخ تا ايستگاه شهيد آويني از روش مكانيزه استفاده شده و از ايستگاه شهيد آويني تا ايستگاه شهيد مطهري از روش تونل هاي اتريشي و از ايستگاه شهيد مطهري تا ميدان احسان با روش كند و پوش و روباز اقدام به ساخت تونل شده است.
مدير كنترل قطار شهري شيراز با اشاره به اينكه كار حفاري و ساخت تونل ها با توجه به شرايط زمين و زمان اجرا به بهترين شيوه صورت گرفته افزود: ساخت تونل هاي قطار شهري شيراز در طول مسيرخط يك از حداقل ۱۰ متر و حداكثر ۲۸ متر عمق برخوردار است كه در مورد امكان نفوذ آب از جداره هاي آن تمهيدات لازم به عمل آمده و نقاط محدودي كه داراي نشت است نيز در حال ترميم است.//س

برچسب ها: استاندارد ، دنیا ، تونل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.