در استان کردستان قریب به 14 گونه جانوری مانند خرس قهوه ای، پلنگ، سیاهگوش، گربه وحشی،سگ آبی، قوچ و میش ارمنی، عقاب طلایی، هما، کرکس (دال)، سمندر آتشین، سمندر کردستانی و عقاب مارخور در خطر انقراض قرار دارند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،   به علت وضعیت خاص طبیعی به ‌ویژه پوشش گیاهی و اقلیم خاص، زندگی جانوری در استان کردستان از تنوع خاصی برخوردار است، در این استان تعداد متنوعی از مهره‌داران وجود دارند که علاوه بر اهمیت بوم‌شناختی، برخی گونه‌ها در اکوسیستم‌های منطقه دارای ارزش‌های ویژه بوده که به ‌صورت ملی حفاظت می‌شوند و تاکنون بیش از 35 گونه پستاندار، حدود 50 گونه خزنده، 200 گونه پرنده و حداقل 6 گونه دوزیست شناسایی شده است.
گونه های جانوری شاخص کردستان در رده پستانداران عبارتند از: پستانداران: قوچ و میش ارمنی، بزکوهی، خرس، پلنگ، سیاه گوش، گربه جنگلی، کاراکال، گربه وحشی، کفتار ، گرگ.
دوزیستان: سمندر خالدار کردستانی، سمندر آتشین.
پرندگان: عقاب طلائی، کرکس (دال)، هما، میش مرغ (میشه سی)، پری شاهرخ، جی جاق.
خزندگان: مار جعفری، گرزه مار، افعی تکابی.
 سمندر آتشین نیز تنها گونه جانوری است که وجود آن تنها در استان کردستان فعلا شناسایی شده است.
متاسفانه در طول چند سال اخیر وجود پدیده ای به نام قاچاق گونه های مختلف جانوری مانند سمندر وسنجاب ایرانی از استان کردستان به سایر نقاط کشور وحتی دیگر کشورها به عاملی جهت تشدید انقراض گونه های نادر تبدیل شده است.
در استان زیستگاههای زیادی وجود دارد که گونه های متنوعی از انواع پستانداران و پرندگان در آنها یافت می شود.
کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده، سه منطقه شکار ممنوع و یک پناهگاه حیات وحش میباشد که در این مناطق گونه های جانوری متنوعی زیست می کنند که در سال دو نوبت سرشماری حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان صورت میگیرد.
در استان کردستان قریب به 14 گونه جانوری مانند خرس قهوه ای، پلنگ، سیاهگوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، سگ آبی، کل و بز، قوچ و میش ارمنی، عقاب طلایی، هما، کرکس (دال)، سمندر آتشین، سمندر کردستانی، عقاب مارخور در خطر انقراض قرار دارند.
در این میان وضعیت خیلی از حیوانات دیگر مانند کبک و خرگوش با این روند برخورد و شکار آنها اصلآ مناسب نیست و زنگ خطر آنها به صدا در آمده است. با این وجود در کردستان مطالعات جامع و عمیقی روی گونه های جانوری و گیاهی صورت نگرفته است و هنوز درباره خیلی از گونه ها اطلاعات زیادی در دست نیست.
تخریب زیستگاهها و انقراض گونه ها عوامل متعددی دارد یکی از عوامل اصلی آن افزایش جمعیت انسانی است که تهدیدات دیگر را بدنبال دارد. تخریب زیستگاه که یکی از تهدیدهای اساسی تنوع زیستی است هر ساله بخش یا قطعه بزرگی از زیستگاه انواع جانوران در استان کردستان به طرق مختلف تخریب میگردد.
شکار بی رویه و خارج از اصول وقواعد انسانی و زیست محیطی ،رویدادهای دیگر مانند خشکسالی و آتش سوزی که در چند سال اخیر تعداد آن در استان زیاد شده و خیلی از مناطق جنگلی و مراتع را از بین برده و بهره گیری بی رویه از طبیعت باعث تشدید فشارها و تهدیدها حیات وحش استان شده اند.
قاچاق جانداران به منظور خرید و فروش در بازارهای داخلی و خارجی عامل مهم دیگری برای از بین رفتن گونه های جانوری نادر در استان است که متاسفانه بدلیل شرایط نامناسب نگهداری اکثراً از بین میروند و در صورت کشف بازگشت آنها به طبیعت وزیستگاهشان بسیار سخت است.
تخریب زیستگاه، قاچاق و شکار بیرویه عامل اصلی انقراض گونه های جانوری در استان کردستان است.
عامل مهم دیگر و نابود کننده طبیعت، عدم وجود آگاهی و آشنایی مردم و جوامع با طبیعت و موجودات و نحوه برخورد با حیات وحش و در مجموع عدم آموزش زیست محیطی در میان مردم را عامل اصلی از بین برنده گونه های جانوری است./س
برچسب ها: خطر ، انقراض ، شناسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.