با خواندن كتاب "احوال دل‌گداخته" حاضرم شاگردي "حداد عادل" را در زمينه‌ي مكاتيب "مولانا" بكنم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم رونمايي از كتاب "حداد عادل" كه در تالار "شمس" برگزار شد در اين مراسم سفراي كشورهاي عضو اكو، "علي اصغر علمي" مسئول انتشارات سخن، "محمدرضا تركي" مولانا پژوه، "افتخار حسين شارف" رئيس مؤسسه‌ي فرهنگي اكو، "محمدعلي موحد" مولانا پژوه، "توفيق سبحاني" مولانا پژوه، "عبدالجبار كاكايي" شاعر و "علي معلم دامغاني" شاعر حضور داشتند.

در اين مراسم دكتر "افتخار حسين شارف" رئيس مؤسسه‌ي فرهنگي اكو با اشاره به كتاب "احوال دل‌ گداخته" گفت: كتاب "احوال دل گداخته" شامل انديشه‌هاي مولاناست كه توسط "غلامعلي حداد عادل" رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نگارش يافته است.

وي با اشاره به اينكه كتاب احوال دل گداخته مبين احوال كشورهاي عضو اكو است افزود: اين كتاب لحظه‌هاي ارزشمندي را براي ما رقم مي‌زند آشكار است كه ادبيات ميراث كشورهاي عضو اكو و مولانا موضوع پژوهش‌هاي كشورهاي عضو اكو همراه بوده است.

رئيس مؤسسه‌ي فرهنگي اكو ادامه داد: تقريبا تمام جوامع و مذاهب با افكار مولانا آشنا بوده و اشعار وي به بسياري از زبان‌ها ترجمه شده است كتاب "احوال دل گداخته" نقدي بر برنامه‌هاي مولانا به قلم "غلامعلي حداد عادل" است، به اعتقاد بنده "احوال دل‌گداخته" نامي مناسب نه تنها براي اين كتاب بلكه براي تمام آثار مولاناست.

"افتخار حسين شارف" با اشارهبه تلاش "حداد عادل" براي تثبيت شخصيت مولانا به عنوان نويسنده بيان كرد: همگان رابه خواندن اين كتاب ترغيب مي‌كنم خواندن اين كتاب مجال درك شخصيت مولانا را به گونه‌اي متمايز براي خواننده فراهم مي‌كند.
 
"محمدعلي موحد" مولانا پژوه در ادامه‌ي اين مراسم با اشاره به سلسله كتاب‌هاي منتشر شده در انتشارات "سخن" گفت: گزيده‌اي از "فيه ما فيه" مولانا با عنوان "اسطرلاب" چاپ كردم كه موفق نبود، نتيجه‌ي كار "حداد عادل" به دليل تجارب دانشگاهي‌شان با بنده متفاوت است، "حداد عادل" ذيل كتاب 370 صفحه‌اي‌شان حدود 132 صفحه مقدمه نوشته است.

وي با اشاره به ساختار مقدمه‌ي كتاب "احوال دل" مولانا افزود: "حداد عادل" متن نامه‌هاي برگزيده مولانا را آورده و در ذيل آن توضيحاتي را درباره‌ي متن بيان كرده است توجه زيادي به آثار منثور مولانا نداشتيم، آثار منثور به جاي مانده از مولانا تنها مكتوبات اوست.
 
"محمدعلي موحد" با اشاره به مجالس سبعه مولانا بيان كرد: ارزش مجالس سبعه در شناخت مولاناي قبل از رسيدن به شمس تبريزي است دو گونه از نوشتار مولانا شامل مكتوبات و سرفصل‌هاي وي در كتاب مثنوي معنوي است، مولانا در سه دفتر اول مثنوي شرح دو، سه سطري پيرامون مباحث هر دفتر آورده است، از دفتر سوم به بعد مثنوي معنوي مولانا، اين شروح طولاني‌تر نوشته مي‌شود.
اين مولاناپژوه با اشاره به اينكه مولانا در هر يك از نامه‌هايش فكر مي‌كرده و سپس به نگارش آن مي‌پرداخته اظهار داشت: نامه 55 مولانا در كتاب "احوال دل گداخته" خطاب به شمس تبريزي است، كتاب "احوال دل گداخته" كتاب فوق‌العاده‌اي است، يادداشت‌هايم پيرامون مطالب كتاب را به "حداد عادل" تقديم خواهم كرد. وي تمام مكتوبات مولانا را با دقت خواندند ما را بي‌بهره نگذاشته و تمام مكتوبات مولانا را با شرح و تفضيل چاپ كنند.

"توفيق سبحاني" مولانا پژوه با اشاره به اينكه بخاطر نامگذاري كتاب به نام "احوال دل‌گداخته" به "حداد عادل" تبريك مي‌گويم و يادي از مرحوم "محمد زهرايي" ناشر پيشكسوت گفت: كتاب از نظر قطع خوب است، اميدوار بودم همچنين ورق و الواني در اين كتاب قرار بگيرد از ناشر كتاب "علي اصغر علمي" به دليل ذوق سرشاري كه انجام داد تشكر مي‌كنم.

وي ادامه داد: از "حداد عادل" كه سال‌ها در هندوستان و ايران با ايشان محشورم به دليل نگارش كتاب "احوال دل‌گداخته" تشكر مي‌كنم با خواندن كتاب "احول دل‌گداخته" حاضرم شاگردي ايشان را كنم مكتوبات مولانا را با هم خواهيم خواند دوست داشتم كتاب‌هاي مولوي را آنگونه كه از ذهن او جاري شده بر كاغذ بياورم و اين كتاب اينگونه است.

"سبحاني" عنوان كرد: كتاب "احوال دل‌گداخته" با اين سبك و سليقه توسط "حداد عادل" به كار برده شده است، در سطرهايي از صفحه‌هاي 15 و 75 كتاب "احوال دل‌گداخته" نامه‌اي آورده شده كه شاهكار مكتوبات مولاناست، كاش در اتمام صفحات اين كتاب، اين نامه‌ها ثبت مي‌شد. يادداشت‌هايم پيرامون كتاب را به "حداد عادل" خواهم داد.
در ادامه‌ي اين مراسم "محمدرضا تركي" مولاناپژوه با اشاره به اينكه تمام قصه‌ ما و مردم منطقه كشورهاي عضو اكو قصه مولاناست و جلسه در جهت معرفي كتاب نه نقد كتاب است، گفت: توفيق مطالعه كتاب "احوال دل‌گداخته" قبل از چاپ آن را داشتم، كتاب "احوال دل‌گداخته"مبين خود است، اين كتاب را كسي نوشته كه 2 سال با مكاتيب مولانا انس داشته است.

وي با اشاره به ترجمه روان جملات عربي كتاب "مكاتيب مولانا" و ترجمه‌ي منظوم ابيات عربي آن اظهار داشت: پاره‌اي از مشكلات "مكاتيب مولانا" در اين كتاب حل شده و كتاب "احول دل‌گداخته" تكميل زحمات "توفيق سبحاني" از جهات مختلف است.
اين مولاناپژوه با اشاره به نكات ارجمند و مفيد در كتاب "احوال دل‌گداخته" و بررسي بيشتر كتاب در جلسه‌ي علمي خاطر نشان كرد: تصوير نزديكي از شخصيت موللانا در مكاتيب وي را نشان مي‌دهد روابط مولانا با اصحاب قدرت، مردم عادي و مشكلات خانوادگي مولانا را در كتاب "مكاتيب" وي مي‌بينيم. از نظر اصالت متن، تصحيح "توفيق سبحاني" و تلاش "حداد عادل" قابل تشكر و تقدير است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين "مرآتي" به نمايندگي از "طاهر فاني" رئيس بنياد شمس و مولانا به ايراد سخنراني پيرامون شخصيت "غلامعلي حداد عادل" پرداختند و خواستار رونمايي كتاب‌هاي "حداد عادل" در آينده شدند.

"علي اصغر علمي" مسئول انتشارات سخن در اين مراسم با اشاره به فعاليت 25 ساله انتشارات سخن از بزرگاني كه در گذشته و حال حاضر با اين انتشارات همكاري داشتند نام برد و گفت: آخرين كتاب انتشارات "سخن" پيرامون مولانا كتاب "احول دل‌گداخته" با كوشش دكتر "غلامعلي حداد عادل" فراهم شده است، اميدوارم تا پايان سال، سه، چهار مجموعه‌ي ديگر پيرامون مولانا چاپ كنيم.

در پايان مراسم "غلامعلي حداد عادل" ضمن تشكر از ميهمانان دكتر "افتخارحسين شارف"، "محمدعلي موحد"، "توفيق سبحاني"، "علي اصغر علمي"، سفراي كشورهاي عضو اكو و مؤسسه‌ي فرهنگي اكو با اشاره به اينكه "محمدعلي موحد" را سرآمد مولوي‌شناسان جهان امروز مي‌دانم گفت: هركس با آثار "محمدعلي موحد" و مولوي آشنا باشد اين سخن بنده را درباره‌ي ايشان تصديق مي‌كند و حضورشان در فرهنگستان زبان و ادب فارسي براي ما افتخار است.

وي افزود: اگر دكتر "سبحاني" مكتوبات مولانا را تصحيح نكرده بود كتاب "احوال دل‌گداخته" به وجود نمي‌آمد از اينكه "علي اصغر علمي"، كتاب "احول دل‌گداخته" را سلسه ميراث ادب فارسي جاي دادند خوشحالم و از بابت قرار گرفتن نامم در كنار نام استادان ادبيات در انتشارات سخن به خود مي‌بالم.

"حداد عادل" با اشاره به توجه به نثر "مكاتيب مولانا" در طي 20 سال انس با اين كتاب و تفاوت نثر مولانا و سعدي تصريح كرد: سبك نگارش مولانا ادامه نثر مرسل در خراسان در كتاب‌هاي "تاريخ بيهقي" و كليله و دمنه" است اين سبك در مولانا آشكار شده تا 100 سال پس از مولانا در كتاب‌هايي از جمله "مناقب‌العارفين افلاكي" و آثار مريدان مكتب مولانا ظهور داشته است.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نثر مسجع سعدي در گلستان سبب دشوارتر شدن نثر مصنوع در آثار نويسندگان پس از خود شد و نثر مولانا در مكاتيب براي نويسندگان پس از مولانا الگو نشد تصريح كرد: پس از مطالعه‌ي "مكتوبات مولانا" شيفته‌ي جهات گوناگون اين كتاب شدم معمولا از بزرگانمان چون حافظ و سعدي احوال شخصي نداريم، مولانا در اين زمينه يك استثناست.

وي با اشاره به اينكه اهميت "مكتوبات مولانا" به دلي بزرگي مولانا بعنوان سرمايه معنوي و فرهنگي جهان اسلام است مي‌باشد، خاطر نشان كرد: حرف‌هاي معمولي انسان بزرگي چون مولانا تراويده از روح بزرگ وي است، مولانا در اين نامه‌ها با تمام ابعاد شخصيتي و معنوي خود حضور دارد.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي مولانا در كتاب "مكاتيب" و انتشار 4 مقاله پيرامون كتاب "مكاتيب موللانا" پس از آشنايي با اين كتاب بيان كرد: اي كاش جامعه ‌ادبي و دانشگاهي با ارزش نثر مولانا در آثار منثورش آشنا شوند، كتاب "مكتوبات مولانا" را پس از پيشنهاد عروسم در مورد تدريس مكاتيب مولانا به وي به 10 نفر در طول 2 سال درس دادم.

"حداد عادل" ادامه داد: در طي 2 سال تدريس "مكاتيب مولانا" براي 10 نفر، به اين فكر افتادم كه كتاب "مكاتيب" به كلاس‌هاي درس دانشگاه راه يابد بدين منظور گزيده‌اي از نامه‌هاي مولانا به گونه‌اي كه تدريس آن براي استاد راحت باشد تدوين كردم.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نثر صوفيانه‌ي كتاب "مكاتيب" و تنوع موضوعات نامه‌هاي "مولانا" اظهار داشت: اوج و فرود‌ها در نامه‌هاي مولانا سبب مقبوليت آن براي طبايع گوناگون شده است در هم‌آميختگي زبان عربي و فارسي براي مولانا امري عادي بود سعي كردم از دشواري‌هاي كتاب "مكاتيب" براي خوانندگان بكاهم تا شيريني نثر مولانا در كام جوانان دانشگاهي ما چشيده شود.

در پايان مراسم "علي معلم دامغاني" به شعرخواني پرداخت و با حضور "افتخار حسين شارف" رئيس مؤسسه‌ي فرهنگي اكو و "محمدعلي موحد" مولانا پژوه از كتاب "احوال دل‌گداخته" رونمايي شد./ص

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار