مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال و بختياري گفت: پديده زوال و خشكيدگي گونه هاي جنگلي و مرتعي اين استان به مرز بحران رسيده است.

خسرو عبداللهي در نشست بررسي زوال و خشكيدگي گونه هاي جنگلي و مرتعي استان چهارمحال و بختياري در شهركرد اظهار داشت: 20 هزار هكتار از جنگل ها و در گونه هاي مرتعي نظير گون نيز 200 هزار هكتار از زمين های این استان خشك شده است.
وي، با بيان اينكه 68 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختياري زير پوشش اراضي مرتعي است تصريح كرد: یک هزار و 200 گونه مرتعي در اين استان وجود دارد كه گونه گون در زمين هاي مرتعي در 52 تيپ گياهي به عنوان گونه قالب وجود دارد.
عبداللهي افزود: اگر چه برخي از گونه هاي مرتعي استان چهارمحال و بختياري زادآوري دارد ولی تقويت و احياي برگشت پذيري و زادآوري برخي گونه هاي گياهي در مراتع این استان نيز باید مورد توجه كارشناسان اين حوضه قرار بگیرد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال و بختياري گفت: ارتفاعات شمالي كوه چوبين و مناطق كوهستاني اطراف دشت زرين در شهرستان كوهرنگ، ارتفاعات سفيد دانه و لاغرك، مسير شهر باباحيدر به شهرستان كوهرنگ و ارتفاعات چوبين در معرض خشكيدگي گونه گياهي گون قرار دارد.
عبداللهي افزود: در مجموع، 400 هزار هكتار از مراتع استان چهارمحال و بختياري دچار خشكيدگي شده است كه در 200 هزار هكتار از اين مناطق، وضعيت بحراني است.
وي، با بيان اينكه گسترش اين پديده در جنگل ها و مراتع به بروز خطرهاي زيست محيطي منجر مي شود و با تداوم آن و نابودي تنوع گياهي، تنوع زيستي و جانوري استان چهارمحال و بختياري نيز از بين مي رود اظهار داشت: گسترش اين پديده و افزايش بيابان زايي آفات جنگلي به اراضي كشاورزي هجوم آورده و سلامت مواد غذايي به خطر مي افتد.
رئيس بخش مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست گفت: در منطقه دره گرم شهسوار، حدود دو هزار و 500 هكتار از گونه هاي جنگلي شامل بلوط و بنه دچار خشكيدگي شده است.
حسن جهانبازي افزود: درصد خشكيدگي كامل جنگل هاي اين منطقه 16.1 درصد، خشكيدگي تاج درختان منطقه  41.9 درصد و هجوم آفات ثانويه چوب خوار درختان نيز در اين منطقه چشمگير است.
وي اظهار داشت: روند خشكيدگي و خزان زودرس جنگل هاي استان چهارمحال و بختیاری نظير منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ و منطقه سوه نيز به همين شيوه است.
جهانبازی تصريح كرد: اگر چه مي توان عوامل متعددي نظير بروز خشكسالي، دخالت هاي انساني، ريزگردها و حملات بيوتروريسم را از دلايل خشكيدگي اين جنگل ها بيان كرد ولي تا انجام تحقيقات كارشناسان، نمي توان دليل اصلي براي بروز اين پديده را عنوان كرد.
از يك ميليون و يك صد هزار هكتار از مراتع چهارمحال و بختياري، 64 هزار هكتار آن را گونه هاي گياهي و مرتعي گون تشكيل مي دهد و حدود 100 گونه از جنس گون در اين استان رشد و نمو دارد كه نيمي از آن، بوته اي و خاردار است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.