الاهرام نوشت: رئيس جمهور ايران در برابر تحرکات رژيم صهيونيستي دست برتر را در جهان دارد و اين در حاليست که احتمالات در خصوص دستيابي به راه حلي براي موضوع هسته اي ايران قوي‌تر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الاهرام چاپ قاهره در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله‌اي به قلم "عادل شهبون"  تحت عنوان "شوک اسرائيل از نزديک شدن امريکا و ايران" نوشت: مکالمه تلفني 15 دقيقه‌اي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و حسن روحاني همتاي ايراني‌اش که طي آن درباره برنامه هسته‌اي و فرصت‌هاي نزديک شدن دو کشور به يکديگر گفتگو کردند در ميان اسرائيلي ها چيزي شبيه به "شوک" ايجاد کرد.اين مذاکرات موجب شد مانع رواني ميان تهران و واشنگتن که از پس از وقوع انقلاب در ايران در سال 1979 به مدت 34 سال ادامه داشت درهم بشکند.

اين موضوع همچنين موجب شد خطر مواجهه نظامي دو کشور که مورد انتظار اسرائيل بود و اين رژيم براي وقوع آن فرافکني مي کرد دور شود. اين موضوع موجب شد بنيامين نتانياهو به طرف آمريکائي  درخصوص احتمال معامله سريع با ايران برسر برنامه هسته اي اين کشور هشدار دهد.

اکثر تحليلگران سياسي اسرائيل معتقدند که تلاش نتانياهو براي سوق دادن جامعه بين المللي عليه ايران متوقف نخواهد شد.

سخنان روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل چهره اي ميانه‌روتر از تهران ارائه داد و از سرگيري مذاکرات برسر برنامه هسته اي در فضايي بهتر از گذشته را محقق ساخت. نتانياهو مي داند که نمي تواند اوضاع را به صورت واژگون دربياورد و در بهترين حالت فقط مي‌تواند فرافکني کند.

نتانياهو در ديدارهايش در نيويورک نتوانست دولت اوباما را متقاعد سازد که حمله اي را از طرف امريکا به تاسيسات هسته اي ايران سازماندهي کند و يا به صورت ضمني به اسرائيل اجازه دهد که اين حمله را انجام دهد.حل مسئله هسته اي ايران اکنون وارد مسيري شده است که بخش اعظم آن از قبل مشخص شده است زيرا طرفين چندين مذاکره انجام داده اند و سرانجام اين امکان وجود دارد که راه حلي ميانه و مرضي‌الطرفين محقق شود.

اما مسئله حمله نظامي مجددا مطرح نخواهد شد مگر اينکه تماسهاي ديپلماتيک به شکست بينجامد و در هرصورت دست کم تا بهار آينده مطرح نخواهد بود.

آنچه نتانياهو اکنون در صدد آن است جلوگيري از حرکت سريع آمريکا در بهبود روابط با ايران است. اسرائيل همواره ترجيح داده است مواضع جهاني عليه ايران سخت تر شود نه آنکه از شدت فشارها کاسته شود و پيش از معامله نهائي ، منجر به کاهش تحريم ها عليه ايران گردد. رئيس جمهور ايران از زمان آغاز مذاکرات تلاش کرده است زمينه مناسبي را براي اعتماد سازي به وجود بياورد. رئيس جمهور آمريکا و کنگره اين کشور و شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، طي سالهاي اخير مجموعه تحريم هايي را عليه ايران وضع نموده اند.اوباما مي تواند فقط تحريم هايي را لغو کند که خود وضع کرده است.

الاهرام مي افزايد:تل آويو معتقد است که روحاني با سفر به نيويورک سعي کرده است  درهاي بسته را باز کند و کاري که نتانياهو بايد انجام دهد اين است که بالعکس عمل کند. در اين اثنا به نظر مي رسد روحاني دست برتر را در عرصه جهاني دارد.

آنچه روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت مورد استقبال واشنگتن قرار گرفت. روحاني در سفر به نيويورک با جمعي از نويسندگان آمريکائي ملاقات کرد و اين برداشت به وجود آمد که روحاني فردي عملگراست و به حل بحران هسته اي ايران در اسرع وقت مي انديشد.به شکست کشاندن برنامه هسته اي ايران ، اولويت شماره يک برنامه کاري نتانياهو در نيويورک بود.نتانياهو بارها خود را به وينستون چرچيل نخست وزير اسبق انگليس تشبيه کرده است.چرچيل در زماني که جامعه بين المللي در آرامش بود و فضاي روابط آلمان با جهان سازشکارانه بود همواره درباره خطرها هشدار مي داد.
برچسب ها: اسرائیل ، آمریکا ، ایران ، شوک ، رابطه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار