با افزايش نرخ ارز نمي توان کسري در حساب جاري را پوشش داد زيرا ممکن است در کوتاه مدت اثر داشته باشد اما به تدريج بر ضد خود عمل مي کند.

علي ديني ترکماني کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اين که قيمت دلار به کف بازار رسيده است.

چه نرخ ارز افزايش يابد، کسري در حساب جاري کاهش پيدا مي کند، به عبارتي صادرات بيشتر و واردات کمتر مي شود.

وي با بيان اين که کسري در حساب جاري را نمي توان با افزايش نرخ ارز پوشش داد تصريح کرد: اين امر ممکن است در کوتاه مدت اثر داشته باشد اما به تدريج در طول زمان، اگر ظرفيت جذب سرمايه پايين باشد، خنثي مي شود و حتي ممکن است بر ضد خود عمل کند.

ديني ترکماني ادامه داد: بايد به خاطر داشته باشيم که هدف از کاهش در کسري بودجه و کسري در حساب جاري، مهار تورم و کنترل فشار در بازار ارز است.

به گفته ي وي اگر درشرايط فعلي کاهش نرخ ارز از طريق ساز و کار شاخص بندي قيمتها با نرخ ارز، موجب کاهش تورم شود بايد از آن استقبال کرد.

وي با تاکيد بر اين که صادرات مهم است، اما از اين بابت که مشکل شکاف ارزي را براي توليد داخلي رفع مي کند يادآور شد در صورتيکه صادرات نتواند شکاف ارزي براي توليد داخلي را رفع کند، سياست کاهش ارزش پول ملي در مجموع داراي اثر خالص منفي خواهد بود.

اين کارشناس اقتصادي بر اين باور است شرايط کنوني کاهش نرخ دلار به نفع اقتصاد کشور است، البته طبيعي است که ميان کاهش منطقي و سقوط يک باره نرخ ارز بايد تفاوت گذاشت، منظور اين است که کاهش بايد منطقي و مديريت شده باشد.
انتهاي پيام/

برچسب ها: قیمت ، دلار ، کف بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار