مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری امور به بخش خصوصی بیش از 80 درصد فعالیت در حوزه دام به این بخش واگذار شده است.

صادق صالحی همزمان با هفته دامپزشکی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: در حوزه بیماری‌های طیور نیز 100 درصد فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی گفت: این امر خود به اشتغال مولد کمک کرده به طوری که 56 مرکز اشتغال به امور درمانی 24 مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی پنج داروخانه و سه آزمایشگاه تشخیص توسط بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: سه مرکز توزیع استانی واکسن و مواد بیولوژیک، شش شرکت پخش استانی دارو و هفت مرکز خرده‌فروشی واکسن‌های دامپزشکی با اشتغالی نزدیک به 500 نفر تحت نظارت این اداره کل مشغول فعالیت هستند.

صالحی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در قرن معاصر افزود: امنیت و سلامت غذا همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که آهنگ رشد جمعیت از شتاب بیشتری برخوردار است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این میان سرمایه دامی کشور به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید غذا که به گفته‌ای بعد از نفت دومین ثروت ملی محسوب می‌شود فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیماری‌های دامی به عنوان یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات دامی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی جامعه سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از مواد غذایی در مراحل مختلف تولید، نگهداری، فرآوری و توزیع، عرضه و مصرف می‌شوند.

صالحی افزود: تنوع گونه‌ها و تعداد عوامل میکروبی در دامپزشکی و گسترش روز افزون بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های بازپدید و نوپدید توجه ویژه و خاص به این رشته در بهداشت عمومی و در نهایت بهداشت انسانی را می‌طلبد.

وی گفت: بهداشت امروز به صورت مستقیم با اقتصاد و امنیت اجتماعی گره خورده است و بر اساس آمارهای جهانی امروز از یک هزار و 800 عامل بیماری که برای جمع انسان‌ها تعبیر شده حدود 50 درصد این عوامل از دام به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه اذعان داشت: دامپزشکی برای حفظ و تامین بهداشت عمومی برنامه‌های استراتژیک پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها در جمعیت دامی را به مورد اجرا گذاشته استب/.

برچسب ها: اردبیل ، هفته ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.