برنامه این هفته "پایش" با موضوع بررسی وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور، مزایا و موانع استفاده از راه‌آهن سراسری روی آنتن رفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما؛ یکشنبه 14 مهرماه محسن پورسید آقایی معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن جمهوی اسلامی ایران با حضور در برنامه پایش به بررسی وضعیت کنونی و برنامه‌های دولت برای ارتقا و رفع مشکلات راه آهن کشور پرداخت.

همچنین در شصت و پنجمین برنامه پایش و در گفتگو با دکتر جواد صالحي اصفهاني استاد اقتصاد دانشگاه ويرجينيا تك امريكا، مباحث مرتبط با فاز دوم هدفمندكردن يارانه‌ها   و   دلايل اقتصادي اختلافات بودجه‌اي در ايالات متحد آمریکا تحلیل و بررسی شد. این استاد دانشگاه در مورد مبحث هدفمندی یارانه‌ها اعتقاد داشت؛ از آنجا که شناسایی دهک‌های پردرآمد کشور به سادگی امکان‌پذیر نیست، دولت برای واقعی کردن قیمت‌ها ابتدا باید حامل‌های انرژی و سوخت را به قیمت تمام شده عرضه نماید. وی در پاسخ به پرسش نظرسنجی نیز به گزینه افزایش قیمت سوخت رای داد.

در ادامه محسن شکوری کارشناس فناوری اطلاعات شناسایی افراد دهک‌های پردرآمد را امکان‌پذیر دانست و گفت: خرداد 1390 سامانه ارزش املاک اشخاص به منظور شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه راه‌اندازی شد که متاسفانه در جریان تغییرات قوه مجریه مسئولان از آن غافل شدند که امیداریم به زودی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به وسیله این سامانه به سادگی ارزش افزوده املاک اشخاص محاسبه شده و دارایی دهک‌های پردرآمد براساس میزان املاک قابل محاسبه خواهد بود و این معیار خوبی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه است.

پس از آن محسن پورسید آقایی معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن جمهوی اسلامی ایران با حضور در استودیوی برنامه نقاط قوت استفاده از حمل و نقل ریلی را برشمرد و گفت: متاسفانه در سیستم حمل و نقل ریلی ما ضعف‌های بسیاری وجود دارد و ما نتوانسته‌ایم در این پروژه مهم اقتصادی سرمایه‌های لازم را جذب نمائیم.

وی در ادامه با اشاره به مصرف سالانه بیش از 43 میلیارد لیتر گازوییل در حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: قیمت تمام شده تولید گازوییل و بنزین یکسان است و ما به دلایل سیاسی در این سال‌ها نتوانسته‌ایم، قیمت گازوییل را افزایش دهیم. این مساله باعث شده؛ دولت سالانه مبالغ هنگفتی به حمل و نقل جاده‌ای سوبسید دهد، در حالی که اگر این سوبسید در اختیار حمل و نقل ریلی قرار گیرد، شاهد توسعه اقتصادی بی‌نظیری در کشور خواهیم بود.

پورسید آقایی اضافه کرد: البته باید توسعه جاده‌ای، راهنمایی و رانندگی و بسیاری امکانات دیگر را به سوبسید حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد. بنابراین با یک حساب سرانگشتی میزان صرفه‌جویی دراستفاده از راه‌آهن مشخص می‌شود.
 
مدیر عامل راه آهن جمهوی اسلامی ایران با مقایسه دو نوع حمل نقل ریلی و جاده‌ای به لحاظ اثرات اجتماعی افزود: حمل و نقل جاده‌ای 7 برابر راه‌آهن سوخت مصرف می‌کند و 20 برابر بیش از حمل نقل ریلی آلاینده وارد محیط زیست می کند و این در حالی است که تلفات جاده‌ای سالانه 50 برابر بیش از حمل و نقل ریلی است. با مقایسه این اعداد و ارقام می‌توان به سادگی مزایای اقتصادی استفاده از این نوع حمل نقل را متوجه شد.

وی سهم یارانه 2 درصدی حمل و نقل ریلی نسبت به 98 درصد سوبسید پرداختی دولت به حمل و نقل جاده‌ای را نسبتی غیرعادلانه دانست و گفت: با توجه به اثرات اجتماعی اعم از تولید آلاینده‌ها، میزان تلفات جاده‌ای و پرداخت یارانه سوخت می‌توان نتیجه گرفت در طول این سال‌ها چقدر به بخش حمل و نقل ریلی اجحاف شده است.

 پورسید آقایی دلیل اصلی توجه بخش خصوصی به حمل و نقل جاده‌ای را سود صددرصدی سرمایه گذار دانست و اضافه کرد: این در حالی است که در حمل و نقل ریلی 57 درصد از سود به دولت بازگردانده می‌شود و 43 درصد به اصطلاح بازگشت سود به سرمایه‌گذار است.

وی قابل دسترس‌ترین راه‌حل توسعه، نوسازی و بازسازی سیستم حمل و نقل ریلی را بازگشت صرفه‌جویی سوخت این نوع حمل و نقل به سیستم راه آهن دانست و اضافه کرد: همه ساله 3100 میلیارد ریال صرفه‌جویی سوبسید سوخت در جابجایی ریلی داریم که اگر این مبلغ به کاروان حمل و نقل ریلی بازگردد تا 5 سال آینده شاهد بهره‌برداری از قطارهای سریع‌السیر و توسعه راه‌آهن کشور خواهیم بود.

وی آمار بالای تلفات جاده‌ای و افزایش آلاینده‌ها را از دیگر مضرات حمل و نقل جاده‌ای دانست و گفت: اگر راه‌آهن تهران اصفهان که سالهاست بحث راه‌اندازی آن مطرح است؛ ساخته شده بود در یک تصادف جاده‌ای، 44 تن از هموطنان ما جان خود را از دست نمی‌دادند.   

  پورسید آقایی حمل و نقل ریلی را نیاز دنیای امروز توصیف کرد و گفت: اکنون در کشورهای پیشرفته برای حمل و نقل هوایی در مسیرهای زیر 500 کیلومتر توجیه اقتصادی وجود ندارد. این در حالی است که فاصله شهرهای صنعتی مهم ما با پایتخت تقزیبا 400 تا 500 کیلومتر فاصله دارند و برای حمل و نقل سنگ‌های معدنی و فولاد تنها این نوع حمل و نقل امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: افزایش  وتوسعه حمل و نقل ریلی عزم و اراده ملی و عمومی نیاز دارد و مسئولان و سرمایه‌گذاران داخلی باید باور داشته باشند؛عامل اصلی توسعه اقتصادی در کشورهایی همچون کره جنوبی سیستم حمل و نقل ریلی است.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی همچنین از بهره‌برداری صددرصدی مسیرهایی همچون اصفهان، یزد و اهواز یاد کرد و گفت: از آنجا که فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و.. وابسته به این حمل و نقل هستند باید برای این مسیر‌ها چاره‌ای اندیشید و سیستم ریلی را افزایش داد در غیر اینصورت سرمایه‌گذاری در صنایع استان‌های مرکزی کشور فایده‌ای نخواهد داشت چون جابجایی آن امکانپذیر نیست.

وی در خاتمه از مسئولان خواست تا با بازگشت سود حاصل از صرفه‌جویی سوخت به حمل و نقل ریلی امکان سرمایه‌گذاری را در این بخش فراهم آورد و قول داد با سرمایه اولیه بخش خصوصی را جذب سرمایه‌گذاری در این نوع حمل ونقل نماید.  

در بخش نظرسنجی پیامکی برنامه از بینندگان پرسیده شد برای مهارمصرف بی‌رویه سوخت از دو راه حل افزایش قیمت آن یا کاهش سهمیه کدام گزینه را مناسبتر می‌دانید 58 درصد به گزینه کاهش سهمیه رای دادند.البته در این بخش تعدادی از بینندگان به اقداماتی همچون جلوگیری از قاچاق سوخت، تولید خودروهای با کیفیت داخلی، افزایش امکانات کاروان حمل و نقل عمومی و... اشاره کردند.

یادآور می شود؛ پایش کاری از گروه اقتصاد شبکه یک سیماست که یکشنبه شبها ساعت 23 از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه  هفته آینده میزبان مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت معدن و تجارت خواهد بود./ص

انتهاي پيام/

برچسب ها: حمل ونقل ، برنامه ، پایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار