برای نخستین بار در کشور دستگاه خودکار استریولوژی توسط دانشجویان علوم پزشکی شیراز اختراع شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مدیر پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: این دستگاه توسط دانشجویان فعال کمیته تحقیقات دانشجویی با نوآوری های ویژه ای نسبت به نمونه خارجی اختراع شده و در مرکز تحقیقات استریولوژی مورد استفاده و تایید قرار گرفته است.

 علی اصغر کریمی افزود: دستگاه استریولوزژی با بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی، توانایی شناسایی و شمارش اجزای بافت های مختلف را به صورت خودکار و بدون دخالت انسان دارد.

وی بیان کرد: پیش از این سلولها توسط تکنسین مربوطه به صورت چشمی شمرده می شدند که دقت کافی نداشته و زمان زیادی هم صرف می شد که استفاده از این دستگاه زمان و دقت را بهبود می بخشد.

مدیر پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه استفاده از دستگاه تمام خودکار استریولوژی سرعت شمارش سلول ها را 10 برابر بیشتر می کند، گفت: شمارش سلول ها در موارد مختلفی از جمله آزمایش های روتین خون و مغز استخوان برای تشخیص بیماری ها مورد نیاز است .

 کریمی اضافه کرد: این دستگاه برای تمام بافت ها قابل استفاده است و به صورت تخصصی کار می کند زیرا از هوش مصنوعی استفاده می کند و می توان به آن آموزش داد که چه نوع سلول هایی را در بافت های مختلف شناسایی و شمارش کند.

وی همچنین گفت: با استفاده از این دستگاه ارائه جواب آزمایش های مختلف در زمان کوتاه تر و با دقت بیشتری امکان پذیر می شود که زمینه تشخیص و در نتیجه درمان سریع تر را فراهم می کند.

 کریمی افزود: قیمت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن حدود یک پنجم است در حالیکه از امکانات و فناوری های بیشتری نیز برخوردار است./ب

برچسب ها: دستگاه ، اختراع ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.