صنعت نساجی از جمله صنایعی است که می‌توان یزد را به جرأت خاستگاه اصلی آن معرفی کرد زیرا پیشینه این صنعت همچنین وجود کارگاه‌های بسیار قدیمی، گویای گذشته پررونق صنعت نساجی در استان یزد هستند

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

 از گذشته‌های دور، کارخانه‌های بزرگ نساجی در یزد وجود داشت و برخی از آنها همچنان با گذشت ده‌ها سال دایر هستند

به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در حال حاضر بالغ بر 2هزار و700  فعالیت هستند.

کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند: در حال حاضر یزد بیشترین تنوع در تولید منسوجات را در ایران دارد و صنعت نساجی یزد را می‌توان قطب صنعت نساجی  ایران نامید.

تولیدات انواع پارچه‌های رومبلی، پرده‌ای، پیراهنی، متقال، و ... از جمله تولیدات استان یزد محسوب می‌شود.

محصولات سنتی بومی نیز شامل روفرشی، دستمال ابریشمی، چادرشب، انواع شال و روسری، ترمه و ... نیز از دیگر تولیدات این صنعت در استان یزد است.

دمدیرعامل یکی از واحدهای نساجی یزد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تعدد واحدهای نساجی در این استان، تولیدات این صنعت را رقابتی کرده است.

مهدی عشقیان خاطرنشان کرد: اگر تولیدات نساجی با کیفیت بالا عرضه شود، بازار خوبی را در اختیار خواهد گرفت.

به گفته وی، یزد از گذشته دور در صنعت نساجی حرف اول را در کشور می‌زده و این میراث گران‌بها باید حفظ شود.

یک کارشناس دیگر صنعت نساجی استان یزد   عنوان کرد: در حال حاضر تولیدات نساجی در یزد به روش ماشین‌های قدیمی، نیمه صنعتی (ژاکارد) و صنعتی مدرن تولید می‌شوند.

علی‌محمد دهقان بیان کرد: تولیدات نیمه صنعتی به طور عمده به بافت پارچه‌های پرده‌ای و سوسن، روفرشی و رومبلی اختصاص دارد و از بازار نسبتا خوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات نساجی رومبلی و انواع روفرشی که با روش ژاکارد بافته می‌شوند، بیشترین تولیدات نساجی استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی بافندگان استان یزد اظهار داشت: حدود 15 واحد نساجی بافت فرش ماشینی نیز در این استان فعال است.

محمد مهدی زارع، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این زمینه با اشاره به سابقه خوب صنعت نساجی در این استان یزد، رکود بازار را مهم‌ترین مشکل این صنعت عنوان کرد و افزود: این مشکل جهانی و کشوری است و امیدواریم هر چه زودتر حل شود..

شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد نیز از چندی پیش تلاش خود را برای راه‌اندازی خوشه نساجی در استان یزد آغاز کرده و به نظر می‌رسد توجه ویژه مسئولان و حمایت از واحدهای صنعتی موجود بتواند تا حد زیادی یزد را به رونق گذشته نساجی بازگرداند/س
برچسب ها: یزد ، و صنعت ، نساجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.