معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیش از 100 بیمار ام اس از خدمات توانبخشی بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران عبدالله عباس‌آبادی اظهار داشت:  بیماری ام اس که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت عصبی درون مغز حمله کرده و نقاط مختلفی را درگیر می‌کند بیماری است که بالغین جوان را گرفتار کرده و دچار ناتوانی می‌سازد.

بیماری ام اس درمان قطعی دارویی ندارد

وی با بیان این‌که این بیماری درمان قطعی دارویی ندارد، گفت: بهترین روش بهبود عملکرد بیماران و عوارض ناشی از آن توانبخشی صحیح است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: هدف اصلی در توانبخشی ام اس، افزایش توانایی، حفظ عملکرد بیمار، کاهش ناتوانی و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی در محیط زندگی و محیط کار است.

عباس‌آبادی با اشاره به این‌که تیم توانبخشی شامل پزشک، فیزیوتراپیست، کار درمانگر، ارتوپدی فنی، مددکار اجتماعی، روانشناس اجتماعی، تفریح درمانگر و اعضای دیگری می‌شود، افزود: این اعضا در کنار هم در افزایش سطح عملکردی بیمار تلاش می‌کنند.

وی یادآور شد: آخرین مطالعات انجام گرفته، بر اثرات مفید توانبخشی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی در این بیماران تاکید دارد.

اثرات فیزیکی و روحی اثرات مفید توانبخشی برای بیماران ام اس

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که اثرات مفید توانبخشی شامل اثرات فیزیکی و روحی می‌شود، ادامه داد: افزایش توان و قدرت عضلانی، بهبود تحرک، توان راه رفتن و تعادل، افزایش توان زندگی مستقل، قدرت انتقال و جابجایی بهتر، بهبود کیفیت تحرکات جسمانی، کاهش میزان خستگی، کنترل درد، بهبود ارتباط زناشویی، کنترل تنش، کاهش نیاز به بستری و کاهش استرس و افسردگی از جمله این اثرات هستند.

عباس آبادی تعداد بیماران ام اس که از خدمات توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بهره‌مند می‌شوند را بیش از 100 نفر برشمرد و اذعان داشت: بسیاری از بیماران ام اس افراد توانمند جامعه هستند که در توسعه جامعه نقش آفرینند.

وی خاطرنشان کرد: انجام خدمات توانبخشی سبب بهره‌مندی بیشتر جامعه از خدمات ارزنده این بیماران می‌شود.

فعالیت 5 مرکز توانبخشی در خراسان جنوبی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی نیز توانبخشی این بیماران پس از تشخیص بیماری توسط پزشک متخصص و دارو درمانی را شامل روش‌های فیزیوتراپی برای مشکلات حرکتی بهبود عملکرد، کاردرمانی به منظور بهبود کیفیت زندگی در محیط کار و خانه، آب درمانی برای انجام ورزش‎های تخصصی در استخر، استفاده از تجهیزات توانبخشی و وسایل کمکی در صورت نیاز و ارتوپدی فنی برای ساخت ابزارهای کمکی به منظور بهبود عملکرد عنوان کرد.

 
عباس‌آبادی اضافه کرد: اعضای تیم توانبخشی بر اساس سطح ابتلا و سطح عملکردی بیماران برنامه مشخصی را دنبال کرده و سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس می‌شوند.

وی تصریح کرد: این خدمات طولانی مدت بوده و نیاز به پیگیری مداوم دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی، تعداد مراکز فعال توانپزشکی استان را پنج مرکز عنوان کرد و افزود: این مراکز در شهرهای بیرجند، قاین، طبس، فردوس و سربیشه قرار دارند و استفاده از خدمات این مراکز برای عموم آزاد است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.