دبیرکل بسکتبال آسیا با تاکید بر طبیعی بودن فراز و نشیب در برگزاری مسابقات قاره ای گفت: تیمهای شما با ترکیب ملی و دو خارجی به جام باشگاهها می آیند به همین خاطر سایر تیمها را در سطح آنها نمی بینید.

هاکوپ خاجیریان دبیرکل بسکتبال آسیا که برای مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا به تهران آمده بود با تمجید از نحوه برگزاری این مسابقات و میزبانی خوب ایران به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در مورد تاثیر این میزبانی در تصمیمات آینده آسیا گفت:  شانس این که ایران در آینده میزبانی بگیرد وجود دارد اما نه در سالنی مثل سالن بسکتبال آزادی چون برای میزبانی بازیهای بزرگسالان استادیوم های بزرگتری می خواهیم. سالن آزادی در نهایت 5 هزار نفر ظرفیت دارد در حالی که ما ابتدا ورود بانوان را برای بازیهای بزرگسالان در نظر داریم و در آن صورت هم حداقل ظرفیت باید بالای 7 هزار نفر باشد. با این شرایط باید یک سالن اصلی حداقل نوسازی شده با ظرفیت مناسب معرفی شود.
 
تبلیغات و بازاریابی هم در ایران ضعیف است

وی ادامه می دهد: علاوه بر سالن مسائل دیگری مثل پخش تلویزیونی، تبلیغات و بازاریابی هم وجود دارد. برای چنین مسابقاتی ما نیاز به حضور شرکتهای خارجی داریم که با شرایط فعلی در ایران کار سختی به حساب می آید. اگر تمام این مشکلات حل شود میزبانی بزرگسالان هم به ایران می رسد.

هاکوپ در مورد مسابقات نوجوانان تاکید کرد: تیم چین در بین تیمهای زیر 16 سال تیم غالب بود اما شگفتی هایی هم مثل فیلیپین وجود داشت. نتایج در دور دوم هم به گونه ای پیش رفت که تیمهایی مثل چین و کره روبروی هم قرار گرفتند. در مجموع تیمها استاندارد بالایی داشتند. تیم ایران هم شروع خوبی داشت اما در ادامه نمی توان گفت نا امید کننده اما به هر حال در سطح انتظار نبود. 

دبیرکل بسکتبال آسیا تیم چین را بهترین امید برای آینده در رده زیر 16 سال توصیف کرد که بدون توجه به قد بازیکنان هم، استعدادهای خوبی در بین آنها بود.

من هم در بین تعلیق کنندگان لبنان بودم


وی که اهل کشور لبنان است در پاسخ به سوالی در مورد شرایط بسکتبال این کشور ادعا کرد: من اهل تمام آسیا هستم نه لبنان. حتی با توجه به عضویت در فیبا در بین کسانی بودم که بسکتبال این کشور را تعلیق کردند. قانون اساسی فدراسیون لبنان باید با فدراسیون جهانی یکی شود و به همین منظور هم قرار است با برگزاری یک مجمع برخی از قوانین را تغییر دهند. در نهایت هم فیبا تصمیم نهایی را می گیرد اما به نظر می رسد مشکل لبنان هم به زودی حل شود. 

خودمان را با شرقی ها هماهنگ کردیم اما نیامدند

خاجیریان در پاسخ به ضعف مسابقات باشگاهی آسیا و انتقاداتی که از جام باشگاهها به خصوص به خاطر نبود تیمهای شرق آسیا می شود، گفت: موضوع نیامدن شرقی ها که جدید نیست. تیمهای این منطقه از سال 2000 یعنی 13 سال پیش تا به حال به این مسابقات نیامده اند اما تمام تیمهای قدرتمند دیگر از لبنان، ایران، اردن، قطر، فیلیپین، قزاقستان و هند در مسابقات شرکت کرده اند که در مجموع 5 منطقه از 6 منطقه آسیا را در بر می گیرند. تنها 2 یا 3 تیم از شرق آسیا در مسابقات نیستند که دلیل اصلی آن هم تفاوت در اداره لیگهای این کشورها است. لیگهای شرق آسیا به جای فدراسیون، توسط کمپانی ها کنترل می شوند و هر فصل آنها از ماه سپتامبر تا ژوئن طول می کشد به همین دلیل هماهنگی برای آمدن آنها به جام باشگاهها خیلی سخت است.

وی اضافه کرد: ما حتی تلاش کردیم تا با عوض کردن زمان برگزاری جام باشگاهها نظر شرقی ها را عوض کنیم. مسابقات را به ماه سپتامبر در اواخر تابستان منتقل کردیم اما باز هم برای آنها حضور در مسابقات سخت بود.

تیمهای ایرانی با ترکیب ملی می آیند
 
هاکوپ با تاکید بر اینکه کنفدراسیون آسیا در مورد فیلیپین به خاطر نیامدن به مسابقات جام باشگاهها تصمیم گیری و با آنها برخورد می کند، دلیل دیگری را برای پایین دیدن سطح مسابقات از سوی ایرانی ها عنوان کرد و گفت: دلیل اینکه تیمهای دیگر آسیایی جای رقابت با ایران را ندارند این است که تیمهای ایرانی با ترکیب تیم ملی به علاوه دو یار خارجی در بازیها شرکت می کنند. در این دوره هم ماهان تنها صمد نیکخواه را همراه نداشت وگرنه حدادی، کامرانی، اوشین، داودی با دو خارجی در این تیم بودند. مشخص است که با این شرایط تیمهای دیگر حریف نمایندگان ایران نمی شوند. همین تیمهای ایرانی وقتی در مسابقات وابا (غرب آسیا) با بازیکنان خود شرکت می کنند و اجازه قرض گرفتن بازیکن ندارند شرایط متفاوت است. 

این سالها، دوره بسکتبال چین نیست

دبیرکل بسکتبال آسیا در مورد جام ملتها و مشکل چین توضیح داد: در این دوره لبنان که یکی از بختهای قهرمانی بود و ترکیب خوبی داشت به خاطر تعلیق حضور نداشت و از طرف دیگر چین هم مثل قبل نیست. به هر حال همیشه فراز و نشیب در هر ورزشی وجود دارد. این سالها، دوره بسکتبال چین نیست. این موارد در تمام ورزشها هست. برای مثال برزیلی ها هم در فوتبال برای یک دوره ده ساله کمرنگ بودند و بار دیگر به قدرت بازگشتند. در چین هم تغییراتی بعد از یائو مینگ رخ داد. مصدومیت یائو مینگ در 28 سالگی تاثیر زیادی در این تیم گذاشت. مانند این است که امروز بر فرض بازیکنی مثل حدادی را به خاطر مصدومیت از ایران بگیرند. قطعا تیم مانند قبل نخواهد بود. بعد از رفتن یائو مینگ هم چین دوره ای از ضعف را تجربه کرد.

خاجیریان در مجموع هم ضعیف یا قوی بودن یک دوره از مسابقات را طبیعی توصیف کرد و این موضوع را هم به فراز و نشیبهای ورزش مربوط دانست.

تا 3 سال بعد ، ارتشی از داوران خواهیم داشت

وی در مورد داوران و مربیان آسیایی هم تاکید کرد: برنامه ای را برای مربیان و داوران آسیایی در نظر گرفته ایم که از 24 کشور در آن شرکت می کنند. از دور قبل جام ملتها برای مسابقات آسیایی تنها داوران آسیایی را مورد استفاده قرار می دهیم که برای اولین بار اتفاق افتاد و با وجود نبود داوران خارجی، داوران آسیایی موفق بودند. البته این را تنها ما نمی گوییم بلکه داوران برتر دنیا هم به آن اذعان دارند. از طرفی چهره هایی جدید در داوری آسیا داریم که عملکردشان را دنبال می کنیم.

هاکوپ قول داد: تا 3 سال آینده یک ارتش از داوران خواهیم داشت که تمام برنامه های آسیایی را پوشش می دهند. در هر دوره از مسابقات ارزشگذاری روی داوران را انجام می دهیم و هر دوره پیشرفت بیشتری داریم. 

تغییرات کمیته داوران ایران مثبت است

دبیرکل آسیا در مورد داوران ایرانی تشریح کرد: ما چند داور محدود از ایران داریم که یکی از آنها (هروس آوانسیان) به بالاترین مقام در بین داوران آسیا رسیده و مسئول فنی آنها است. دو داور خوب دیگر هم از ایران داریم که امیدواریم در آینده به آنها نفرات بیشتری اضافه شوند و داوران خوبی را در بازیهای بزرگسالان ببینیم. به تازگی هم خبر ایجاد تغییراتی در فدراسیون ایران را شنیده ایم که یکی از آنها تغییر رئیس کمیته داوران است. قطعا این یک قدم مثبت برای بالا بردن استانداردهای داوری ایران خواهد بود.
برچسب ها: هاکوپ ، خاجیریان ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار