يك نماينده سابق كنست در تحليلي ضمن حمله شديد به ديپلماسي نرم دكتر حسن روحاني رئيس جمهور كشورمان او را بمب واقعي و تهديد جدي عليه رژيم صهيونيستي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اوراسيا ريويو ؛ يوري آونري تحليگر و نويسنده اسرائيلي كه در گذشته بيش ده سال عضويت دركنست را در كارنامه سياسي خود داشته است در تحليلي كه پايگاه اينترنتي اوراسيا ريويو آن را منتشر كرده با اشاره به ديپلماسي نرم روحاني و نوع سخنان او در مجمع عمومي سازمان ملل متحد حسن روحاني را تهديدي جدي براي موجوديت رژيم اسرائيل دانسته و حتي او را خطرناكتر از بمب هسته اي توصيف كرده است !

اين نماينده سابق كنست  كه گويي از انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري به شدت خشمگين است در ابتداي تحليل خود مي نويسد: رهبر عالی ايران با تاييد شخصي مانند حسن روحاني بار ديگر بر دشمني  خود با اسرائيل تاكيد كرد.اگر قرار بود موساد بدترين رئيس جمهور ممكن در ایران را كه اسرائيل مي توانست تصور كند ، انتخاب مي كرد آنها به شخصي مانند حسن روحاني بر مي خوردند.

ايراني كه هولوكاست را محكوم مي كند و صلح و دوستي را براي همه ملت ها آرزو مي كند _حتي تلويحا اسرائيل را مي توان در اين بين گنجاند _ به شرط اين كه ما دست از سرزمين هاي اشغالي بر داريم.

وي سئوال مي كند،آيا مي توان چيزي بدتر از اين را تصور كرد؟

 آونري كه خود يكي از منتقدين سياست هاي افراطي نخست وزير رژيم صهيونيستي است در ادامه مي گويد،حسن روحاني حتي پيش از آن كه بعد از پيروزي در انتخابات سخني بگويد توسط بنيامين نتانياهو محكوم شد.

نتانياهو از اصطلاحاتي در توصيف روحاني از عباراتي مانند«گرگي در لباس ميش، يك ضد يهود،تقلبي براي فريب جهان،سياستمداري گمراه كه هدف شيطاني او ايجاد شكاف بين اسرائيل و امريكاييان است» استفاده كرده است.

نماينده سابق كنست معتقد است  : روحاني بمب واقعي است، به مراتب تهديد آميزتر از بمب هسته اي كه در پشت صحنه سخنان شيرين روحاني ساخته خواهد شد. 
 
وی تاکید کرد :  يك بمب هسته اي را مي توان با بمب هسته اي ديگر مهار كرد . اما شما چگونه مي توانيد روحاني را مهار كنيد؟

يووال استينيتز وزير دارايي شكست خورده سابق ما با نا اميدي گفته است جهان مي خواهد توسط ايران فريب بخورد. نتانياهو آن را« دام عسل» توصيف كرد. تحليلگراني كه از سوي حلقه هاي رسمي(مانند دفتر نخست وزير) تغذيه مي شوند نيز مدعي اند روحاني تهديدي جدي است.»
همه اين ها قبل از آن بود كه روحاني حتي يك كلمه صحبت كرده باشد.

وقتي روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني بزرگ خود را انجام داد همه اين موارد ترسناك تاييد شد.در مجمع عمومي سازمان ملل بسیاری از نمایندگان کشورها مي توانستند چند دقيقه بعد متن سخنراني دکتر روحانی را بخوانند اما آنها مي خواستند شخصا روحاني را ببينند و سخنانش را بشنوند.حتي نمايندگان امريكا هم حاضر بودند. هيچ كس،بجز اسرائيلي ها سالن را ترك نكردند.نتانياهو به ديپلمات هاي اسرائيل ياد داده بود كه وقتي روحاني شروع به سخنراني كرد سالن را ترك كنند. 

نويسنده اين تحليل اين تصميم و اقدام را احمقانه توصيف مي كند.

يوري آونري مي گويد آن اقدام حركتي احمقانه بود. منطق و تاثير آن اقدام مانند رفتار پسر بچه اي بود كه اسباب بازي اش از او گرفته شود.
احمقانه بود براي آن كه اسرائيل را خراب كننده نشان داد ،آن هم در زماني  كه پس از اتفاقات دمشق و تهران  تمام دنيا را خوشبيني فرا گرفته است. احمقانه بود براي اين كه اين اقدام نشان داد كه اسرائيل در حال حاضر تنها و منزوي است.

اين تحليلگر اسرائيلي مي افزايدفقط يكي از اعضاي كابينه جرات كرد از خروج هيئت اسرائيلي انتقاد كند.او يائير لاپيد وزير دارايي  بود. چه بلايي بر سر او آمد؟ به عنوان وزير دارايي او را مجبور كردند اقدامات بسيار منفوري را انجام دهد. از انجايي كه لاپيد در مورد مسائلي مانند اشغالگري و صلح صحبت نمي كند كوته بين تلقي مي شود. او تقريبا به حاشيه رانده شده است.ولي انتقاد صريح لاپيد از نتانياهو ممكن است دوباره او را به متن برگرداند.

به هر حال او روي حقيقت مهمي انگشت گذاشته است:اين كه نتانياهو و تيمش  دقيقا همان طور رفتار مي كنند كه ديپلمات هاي عرب در يك نسل گذشته رفتار مي كردند. به اين معني كه آنها در گذشته مانده اند.آنها در حال زندگي نمي كنند.زندگي در زمان حال احتياج به چيزي دارند كه سياستمداران از انجام آن بيزارند:يعني تجديد نظر

نماينده سابق كنست در پايان تحليل خود ميگويد اول از همه ما بايد شروع به تجديد نظر در افكارمان بكنيم.شرايط جديد افكار جديد مي خواهد.
امروز اهمييت امريكا كمتر از قبل است.و روسيه مهمتر از قبل شده است.انتقاد بي اثر آيپك به كاخ سفيد نشان داد كه قدرت آيپك هم كاسته شده . بياييد دوباره در مورد ايران فكر كنيم.بيرون آمدن از سالن سياست به حساب نمي آيد. ماندن در سالن سياست است.علاوه بر اين يافتن طرحي در خصوص فلسطين اوضاع را حتي بهتر خواهد كرد.

روند فعلي ما رو به فاجعه است.تغييرات كنوني در صحنه هاي بين المللي و منطقه اي مي تواند مسير ما را تغيير دهد. آونري در پايان مي نويسد بياييد به  جاي استفاده ازآيپك براي ايجاد وحشت در  كنگره براي حمايت كوركورانه از سياست هاي منسوخ در قبال ايران و فلسطين به اوباما كمك كنيم سياست امريكا را تغيير دهد.بياييد موضع عمومي خود را تغيير دهيم همانطور كه ايران با موفقييت اين كار را مي كند.  
برچسب ها: نماینده ، بمب ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار