حركت امام حسين(ع) از مكه به سوي عراق، روز جهاني استاندارد، روز تَرويه، تاج‏گذاري "كوروش هخامنشي"، شکسته شدن سرعت صوت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 مهر 1392 خورشیدی برابر با 8 ذی الحجه 1434 هجری و 14 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

حركت امام حسين(ع) از مكه به سوي عراق(60 ق)
امام حسين(ع) در پي خودداري از بيعت با يزيد بن معاويه، مكه را به قصد كوفه در عراق ترك كرد. آن حضرت، چهار ماه قبل از آن، از مدينه زادگاه و محل زندگي خود به همراه جمعي از خاندانش به مكه آمده بود. درمدتي كه امام حسين(ع) در مكه بود، با استفاده از حضور تعداد زيادي از زائران خانه‏ خدا در اين شهر، توانست عده‏ زيادي از مسلمانان را از ظلم و فساد حكومت يزيد بن معاويه آگاه كند.

در عين حال، به دليل دعوت‏هاي مكرر مردم كوفه از امام و همچنين توطئه‏ ترور ايشان در مكه توسط عاملان حكومت يزيد، آن حضرت رهسپار كوفه شد. ضمن آن كه ترك مكه در هشتم ذي ‏الحجه كه از ايام حج است، باعث جلب توجه بيشتر همگان به مخالفت امام با حكومت جابرانه‏ يزيد گرديد.

رحلت فقيه جليل آيت ‏اللَّه "محمدباقر محسني ملايري" (1374 ش)
آيت ‏اللَّه محمدباقر محسني ملايري، يكي از چهره‏ هاي بنام حوزه علميه قم، در سال 1285 ش در نجف اشرف و در بيت علم و فضيلت به دنيا آمد. وي در كودكي به همراه پدر به ملاير رفت و پس از فراگيري مقدمات، راهي حوزه علميه مشهد شد. آيت‏ اللَّه محسني همزمان با تأسيس حوزه علميه قم، به اين شهر هجرت كرد و در محضر آيات عظام شيخ عبدالكريم حائري يزدي و سپس سيد حسين بروجردي، زانوي ادب زد و به مدارج والاي علمي دست يافت. ايشان پس از سالياني چند به ملاير بازگشت و در احداث حوزه علميه، حسينيه و كتابخانه و مسجد و نيز تدريس، تأليف و ارشاد مردم آن سامان همت گماشت. سرانجام اين عالم خدمتگزار دين پس از يك دوره بيماري، بر اثر سكته قلبي در 22 مهر 1374 در 89 سالگي درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.

درگذشت دانشمند معاصر استاد "سيد محمد علي صفير" (1377 ش)
استاد سيد محمد علي صفير در سال 1294 ش در كرمانشاه به دنيا آمد. وي در ابتدا مقداري از علوم حوزوي را فراگرفت و سپس از دانشكده معقول و منقول دانشگاه تهران فارغ ‏التحصيل شد. استاد صفير از آن پس به تدريس پرداخت و در كنار آن به دفاع از حريم تشيع و پاسخ به شبهات همت گماشت. از جمله فعاليت‏هاي صفير مي‏توان به تأسيس مراكز فرهنگي و ديني از قبيل انجمن تعليمات اسلامي ايران و همكاري در تأسيس بناي حسينيه ارشاد تهران اشاره نمود. در بسياري از مساجد ايران، آثار طبع هنري او روي كاشي‏كاري، ثبت و حك شده است. خردنامه، ديوان اشعار، درس دين و تصحيح ديوان اشعار امام علي(ع) به فارسي از جمله آثار اوست. استاد صفير سرانجام در 22 مهر 1377 ش در 77 سالگي در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان و فرهيختگانِ بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

روز تَرويه
روز هشتم ذي ‏الحجه، روز ترويه است. علت نامگذاري اين روز به اين جهت بود كه در زمان حضرت ابراهيم(ع)، درصحراي عرفات آب يافت نمي‏شد به اين جهت مردم براي رفع نياز آبِ روز نهم، در روز هشتم، آب را ازمكه به سرزمين عرفات حمل مي‏نمودند. به همين جهت عده ‏اي به هم مي‏گفتند تَرَوَيتُم تَرَوَيتُم؟ آيا سيراب شديد؟

يورش به مكه و قتل عام حجاج خانه‏ خدا توسط حكومت قرمطي بحرين(317 ق)
ابوطاهر، رييس حكومت قرمَطي بحرين در حمله ‏اي بي‏رحمانه به شهر مكه، پس از اشغال اين شهر مقدس، حجاج را قتل عام كرد واموال آن‏ها را به غارت بُرد. وي همچنين حَجَرالاسوَد، سنگ مقدسي را كه بر كعبه نصب شده بود به همراه اموال و اسيرانِ فراوان به بحرين انتقال داد. سرقت حجرالاسود، دنياي اسلام را در آن روزگار به شدت تكان داد و مسلمانان را خشمگين كرد. حجرالاسود، 22 سال در دست قرمطيانِ بحرين بود تا آن كه در سال 339 ق باوساطت خليفه‏ فاطمي آن را به مكه باز گرداندند. فرقه‏ قرمطيان، عقايدي انحرافي و سخت گيرانه داشتند به طوري كه قتل مسلمانانِ مخالفِ خود را جايز مي‏دانستند.

تاج‏گذاري "كوروش هخامنشي" و آغاز سلسله پادشاهي هخامنشيان در ايران (539م)
پس از قدرت گرفتن كوروش هخامنشي و يورش به سرزمين بابل و تصرف آن، وي در چهاردهم اكتبر سال 539 قبل از ميلاد در پرستش‏گاه بابِل تاج‏گذاري كرد. از اين زمان بود كه پادشاهي سلسله هخامنشيان آغاز شد و حكومت شاهنشاهي در ايران بنيان‏گذاري گرديد. كوروش در ابتدا، شوش را به پايتختي خود برگزيد و سپس سالياني به جنگ با اقوام گوناگون پرداخت تا اينكه در يكي از اين جنگ‏ها زخمي شد و در سال 529 قبل از ميلاد، پس از ده سال سلطنت درگذشت. دوران حكومت سلسله هخامنشيان تا سال 330 قبل از ميلاد به مدت 200 سال به طول انجاميد و سرانجام به دست اسكندر مقدوني منقرض شد.

آغاز به كار "كنگره تاريخي وين" در مورد اروپاي پس از ناپلئون (1814م)
پس از استعفا و تبعيد ناپلئون بُناپارت در آوريل 1814م، كنگره تاريخي ويِن از روز چهاردهم اكتبر 1814م در ويِن پايتخت اتريش آغاز به كار كرد تا درباره متصرفات فرانسه طي جنگ‏هاي ناپلئون بُناپارت تصميم‏ گيري كند. در ميانه كار كنگره ويِن، ناپلئون با فرار از تبعيدگاه خود در اواخر فوريه 1815م، بار ديگر در دوره كوتاهي معروف به حكومت صد روزه، قدرت را در دست گرفت و خود را آماده حمله به دشمنانش نمود. هرچند كه اين مسئله، روند فعاليت‏هاي كنگره ويِن را مختل نمود، اما با شكست دوباره ناپلئون از اتحاد اروپايى، كنگره ويِن كار خود را دنبال كرد. بیشتر نمايندگان شركت كننده در كنگره مايل بودند كه تعادل قوا در اروپا به دوران قبل از انقلاب كبير فرانسه برگردد و سلاطين و فرمان‏رواياني را در كشورهاي مختلف روي كار آورند كه قبل از انقلاب فرانسه بوده ‏اند. كشورهاي فاتح نيز هر يك، باجي در كنگره ويِن گرفتند و از كلاه امپراتوري متلاشي شده ناپلئون، نمدي به دست آوردند. بدين ترتيب كنگره ويِن نوعي پيروزي دولت‏هاي بزرگ و پيشرفت رژيم‏هاي سلطنتي عليه جمهوريت در اروپا بود. كنگره ويِن سرانجام در نهم ژوئن 1815م به كار خود پايان داد.

مرگ مارشال "اروين رومل" فرمانده عالي‏رتبه ارتش آلمان (1944م)
فيلد مارشال اروين رومل، فرمانده ارشد ارتش آلمان نازي، در سال 1891م در آلمان به دنيا آمد و از جواني وارد ارتش شد. وي در سال 1933م آجودان مخصوص هيتلر شد و به دستور هيتلر، لهستان و فرانسه را در آغاز جنگ جهاني دوم، در حداقل زمان، فتح كرد. وي پس از چندي سرزمين‏هاي اسلامي شمال افريقا را مورد تاخت و تاز قرار داد و توانست ارتش انگلستان را تا شمال مصر عقب برانَد. به همين دليل به درجه فيلْدْ مارشالي ارتقا يافت. اما در پي حملات متقابل نيروهاي انگلستان و نرسيدن تجهيزات كافي به ارتش آلمان در شمال افريقا، رومل عقب‏ نشيني كرد و از اين نقطه بود كه سرنوشت جنگ جهاني دوم تغيير نمود.

اروين رومل در سال 1944م پس از شكست‏هاي پي در پي در شمال افريقا، به دستور هيتلر، فرمانده خطوط دفاعي آلمان در ايتاليا و بالكان شد. در اين زمان، ترور نافرجام هيتلر، سوءظن ديكتاتور آلمان را نسبت به او برانگيخت. در اين حال، هيتلر خود در مورد دستگيري و محاكمه رومل كه شهرت و محبوبيت زيادي در آلمان داشت، دچار ترديد شد. تا اين‏كه با ارسال كپسول زهري براي او، پيغام داد كه به جاي محاكمه وي به عنوان خيانت به آلمان، ترجيح مي‏دهد كه خود به زندگيش خاتمه دهد. مارشال اروين رومل آخرين هديه پيشوا را پذيرفت و با خوردن كپسول زهر در حضور فرستادگان هيتلر، در 14 اكتبر 1944م در 53 سالگي به حيات خود پايان داد. رومل به علت جنگ‏هايي كه در صحراهاي افريقا كرد، به روباه صحرا معروف گرديد.

اعلام خروج آلمان از جامعه ملل توسط "آدولف هيتلر" ديكتاتور اين كشور (1933م)
با روي كار آمدن هيتلر به عنوان صدر اعظم در آلمان و نگرانيِ به وجود آمده در سراسر اروپا از برنامه ‏هاي نظامي او، كشورهاي بزرگ اروپايى طي اجلاس خلع سلاح، با نظامي شدن آلمان، مخالفت كردند. پيش از اين، در پايان جنگ جهاني اول و طي قرارداد صلح وِرساي، نيروها وتجهيزات نظامي آلمان بسيار محدود شده بود و اين امر هيتلر و ديگر مقام‏هاي نازي را به شدت خشمگين ساخت. در اين ميان، پس از به رسميت شناختن حقوق مساوي آلمان با ساير دول اروپايى، عملكرد هيتلر و شتابزدگي وي در مسلح كردن آلمان باعث مخالفت دولت‏هاي متفقين شد. اين امر باعث عكس ‏العمل هيتلر گرديد و پس از خروج آلمان از كنفرانس خلع سلاح، وي در چهاردهم اكتبر 1933م خروج اين كشور از جامعه ملل را نيز اعلام كرد.
اين امر در حالي صورت گرفت كه جامعه ملل ناتواني خود را در حل مسائل بين‏ المللي به ثبوت رسانده بود و خروج آلمان از اين سازمان، به خودي خود اهميت چنداني نداشت. ولي تصميم آلمان بر خروج از جامعه ملل، نفي قرارداد ورساي را هم دربر داشت و آن موقع كمتر كسي اين معني را از اقدام هيتلر دريافت. در حقيقت، هيتلر با كناره ‏گيري از مجامع بين المللي، به نوعي خودمختاري در تصميمات داخلي و خارجي دست پيدا كرد و خود را از تقيّدات ناشي از معاهدات بين المللي آزاد نمود. در نهايت، تصميم هيتلر براي خروج از جامعه ملل، طي يك همه پرسي در دوازدهم نوامبر آن سال، با اكثريت 95 درصدي آلماني‏ها، مورد پذيرش قرار گرفت و راه را براي جولان هيتلر در داخل و خارج از آلمان فراهم ساخت.

تشكيل سازمان بين ‏المللي استاندارد (1946م)
سازمان بين ‏المللي استاندارد از جمله مجامعي است كه بعد از جنگ جهاني دوم در 14 اكتبر 1946م تأسيس شده است. اين سازمان كه براساس حروف اول آن، "ايزو" ناميده مي‏شود، مهم‏ترين سازمان جهاني در رشته تدوين و تعميم استاندارد در سطح بين ‏المللي است. "ايزو" در تمام رشته‏ ها به جز رشته برق و الكترونيك و مواد دارويى فعاليت دارد و رشته ‏هاي ياد شده بر عهده دو سازمان بين‏ المللي الكترونيك و سازمان بهداشت جهاني است. علاوه بر كميته‏ هاي فني، تعدادي كميته ‏هاي عمومي نيز زير نظر شوراي ايزو تشكيل شده تا درباره مسائل عمومي، فني و اداري اين سازمان بررسي و مطالعه نمايند. پيشنهادات اين كميته ‏ها براي تصويب، به شورا عرضه مي‏گردد. مقر سازمان بين ‏المللي استاندارد در شهر "ژنو" واقع در كشور سوئيس است.

حمله تروريستي صهيونيست‏هاي مسلح به روستاي فلسطيني قُبيه (1953م)
در چهاردهم اكتبر 1953م، صهيونيست‏هاي مسلح با يورش به روستاي قُبيه در كرانه باختري رود اردن، به قتل عام اهالي روستا پرداختند. اين صهيونيست‏ها كه تحت فرماندهي آريل شارون نژادپرست افراطي، اين حملات را انجام دادند، ده‏ها خانه و يك مدرسه را منهدم كرده و چهل و دو زن، مرد و كودك فلسطيني را به خاك وخون كشيدند.

روز جهاني استاندارد
استاندارد و استاندارد كردن، از پايه‏ هاي استوار علم و فن‏آوري است كه در پيشرفت صنعت و اقتصادْ نقش بسزايى دارد. استاندارد عبارت از نظمي مبتني بر نتايج ثابت علوم، فنون و تجارب بشري است كه به صورت قواعد، مقررات و نظام‏هايى به منظور ايجاد هماهنگي و وحدت رويه، افزايش ميزان تفاهم، تسهيل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‏ جويى در اقتصاد ملي، حفظ سلامت و ايمني عمومي، گسترش مبادلات بازرگاني داخلي و خارجي و... به كار مي‏رود.

انديشه تشكيل سازمان بين‏المللي استاندارد، در چهاردهم اكتبر سال 1946م در نشست رؤساي مؤسسه‏ هاي استاندارد 25 كشور جهان در لندن شكل گرفت. پس از آن، مجمع عمومي سازمان بين‏ المللي استاندارد، در سال 1969، مقرر داشت كه از سال 1970، چهاردهم اكتبر (برابر با 22 مهر) به نام روز جهاني استاندارد، تعيين و نام‏گذاري شود. در نهايت با تصويب سازمان ملل، اين روز با عنوان روز جهاني استاندارد اعلام شد.

برخي از رخدادهاي امروز
1884: فيلم عكاسي به صورت نوار اختراع شد.
1947: چوك ييگر خلبان آمريكايي جنگنده با يك هواپيما كه موتور موشكي داشت، براي نخستين بار سرعت صوت را شكست و با سرعتي بيش از 1000 كيلومتر در ساعت پرواز كرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار