تنفیذ حکم اولین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه "خامنه ای"، ورود پیامبر اکرم(ص)به مکه در سفر حجة الوداع، اعدام نماد مبارزات امپریالیستی در امریکای لاتین، تولد اولین فاتح قطب جنوب، روز جهانی پُست و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 17 مهر 1392 خورشیدی برابر با 3 ذی الحجه 1434 هجری و 9 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تنفیذ حکم اولین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه "خامنه ای" از سوی "امام خمینی"(1360 ش)
سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در شرایطی برگزار شد که کشور در اوج بحران سیاسی قرار داشت. تداوم جنگ تحمیلی و نیاز نیروهای جبهه به حمایت های لجستیکی، انسانی و همچنین تشدید ترورهای کور منافقین علیه مردم عادی کوچه و بازار دو بحران عمده کشور بود. نامزدهای این دوره از انتخابات عبارت بودند از: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، سید علی اکبر پرورش، حسن غفوری فرد و سید رضا زواره‌ای. آیت‌الله خامنه ای در این انتخابات که دهم مهر 1360 برگزار شد، در شرایطی به پیروزی رسید که 3 ماه پیش از آن خود در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد عوامل سازمان مجاهدین خلق قرار گرفته و از ناحیه دست و سینه به شدت مجروح شده بود.

وی در این انتخابات توانست از مجموع 8/16 میلیون رأی ماخوذه، بیش از 16 میلیون رای را از آن خود سازد و بالاترین درصد آرأ مردم را در جریان نه مرحله انتخابات ریاست جمهوری به خود اختصاص دهد. آیت الله خامنه‌ای که در سالهای پس از پیروزی انقلاب مسؤولیتهایی چون عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی امام در شورایعالی دفاع، امامت جمعه تهران و نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، دو دوره چهار ساله در سمت ریاست جمهوری خدمت کرد.

رحلت عارف و فیلسوف شهیر حکیم "محمد رضا صهبای قمشه ای" (1267 ش)
حکیم محمدرضا قمشه‌ای اصفهانی متخلص به صهبا در حدود سال 1202 ش (1241 ق) در قمشه اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در همان‌جا فراگرفت. او در تدریس شرح فصوصِ الحکَم، شرح اشارات و اسفار ملاصدرا، یگانه روزگار بود و شاگردان فاضلی در محضرش پرورش یافتند که حکمایی همچون میرزا ابوالفضل کلانتری، میرزاجهانگیز خان قشقایی، میرزا عبداللَّه ریاضی، میرزا هاشم اشکوری، شیخ علی نوری، شیخ محمد بروجردی، میرشهاب‌الدین تبریزی، ملاعلی سمنانی و میرزا علی محمد اصفهانی از زمره آنانند که همگی بر شاگردی این عارف وارسته و حکیم برجسته افتخار می‌کردند. این حکیم بزرگوار که معاصر ملاهادی سبزواری فیلسوف شهیر آن دوران بود، سرانجام در هفدهم مهرماه 1267ش در حدود 65 سالگی در تهران درگذشت و در قبرستان ابن بابویه در ری مدفون شد. الاسفارُ الاربِعَه و تحقیقها، حاشیه اسفار ملاصدرا و حایشه بر شرحِ تمهیدُ القواعد از جمله آثار اوست.

درگذشت نویسنده، محقق و مترجم معاصر، استاد "محمد ابراهیم آیتی" (1343 ش)
دکتر محمد ابراهیم آیتی بیرجندی در سال 1293 ش در گازار از توابع بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد. ایشان در مشهد از محضر استادانی همچون ادیب نیشابوری، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی بهره برد و در طول دهه 1320 در بیرجند به وعظ و تدریس اشتغال داشت. دکتر آیتی سپس راهی تهران شد و از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران در رشته فلسفه اسلامی درجه دکترا گرفت. پس از آن در همین دانشکده به تدریس روی آورد و سالیانی به این کار مشغول بود. او یکی از روحانیان آگاه به زمان خود و از جمله همفکران حضرات آیات سید محمود طالقانی و استاد شهید مرتضی مطهری بود و در انتشار نشریه گفتار ماه، نقش موثری ایفا کرد. از این محقق برجسته آثار متعددی برجای مانده که تألیف سرمایه سخن، گفتار عاشورا، تاریخ پیامبر اسلام، تصحیح تفسیر شریف لاهیجی، ترجمه افکار جاوید محمد(ص) و آیینه اسلام از آن گروهند. دکتر محمد ابراهیم آیتی سرانجام در 17 مهر 1343 ش بر اثر سانحه اتومبیل در پنجاه سالگی درگذشت.

افتتاح چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران (1355ش)
چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران با شرکت 45 کشور افتتاح شد. در این نمایشگاه کالاهای صنعتی و خدمات بازرگانی شرکت کنندگان عرضه شده بود

قوای مصر در صحرای سینا شهر القنطره را به تصرف خود درآورد و منابع نفت سینا را که در تصرف ارتش اسرائیل بود آتش زد(1352ش)

ورود پیامبر اکرم(ص) و اصحاب به مکه در سفر حجة الوداع(10 ق)
پیامبر خدا(ص) پس از فراهم آوری تدارکات سفر و امکانات لازم، به همراه دختر گرامی اش حضرت فاطمه زهرا(س) و تمامی همسران خود، در 26 ذی قعده و به قولی در 25 این ماه، از مدینه خارج شد. در این سفر روحانی و به یاد ماندنی، در حدود یکصد و چهار هزار و یا یکصد و بیست و چهار هزار نفر از مسلمانان شرکت نمودند. آن حضرت ، ابودجانه را جانشین خود در مدینه قرار داد و در حالی که بیش از شصت قربانی همراه داشت ابتدا به منطقه ذوالحُلیفه رفت و در مسجد شجره احرام بست و سپس به سوی مکه حرکت نمود. حضرت علی(ع) نیز که به همراه یاران خویش به سوی مکه عازم شده بود، یکی از یارانش را جانشین خویش در سپاه تحت فرمانش گذاشت و زودتر از آنان، به سوی مکه حرکت کرد. بدین جهت، چند روز زودتر از یارانش به پیامبر(ص) ملحق شد. حضرت علی(ع) در نزدیکی های شهر مکه معظمه، به پیامبر(ص) و سایر مسلمانان رسید و پیامبر(ص) با دیدن وی بسیار خرسند و خوشحال شد. به هر روی پیامبر خدا (ص) به همراه بستگان نزدیک و اصحاب و یارانش جهت انجام حج و زیارت خانه خدا در آخرین سال حیات با برکت خویش از مدینه عازم مکه مکرمه شد که این سفر در تاریخ اسلام به سفر حجة الوداع معروف گردید.

تولد "روالْدْ آمونْدْسِن" اولین فاتح قطب جنوب (1872م)
روالْدْ آمونْدْسِن مکتشف نروژی در نهم اکتبر 1872م در شهر بورک نُروژ به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شد که خبر از اعزام یک هیأت علمی - اکتشافی به ناحیه قطب جنوب را شنید. از این رو، بر اثر شوق فراوان به این امر، تحصیل را رها کرد و عزم سفر به قطب جنوب نمود. آموندْسن در ابتدا در سال 1903م در امتداد ساحل شمالی امریکا از اقیانوس اطلس به اقیانوس کبیر رفت و در سال 1904م به تعیین محل قطب شمال توفیق یافت. وی در سال 1910م عازم قطب شمال شد که خبر یافت رابرت پیری مکتشف امریکایی، به سمت شمال در حرکت است. لذا به سوی قطب جنوب رفت و در چهاردهم دسامبر 1911م، یک ماه زودتر از گروه دیگری که عازم جنوب بود، موفق به فتح قطب گردید. از آموندسِن کتاب‌هایی نیز بر جای مانده که معبر شمال‌غربی، سفر ما به قطب و اولین مسافرت به دریای قطبی از آن جمله است. روالْدْ آمونْدسِن سرانجام در نهم نوامبر 1928، درحالی که بر اقیانوس منجمد شمالی سفر کرده بود بر اثر شدت سرما در 56 سالگی درگذشت.


اعدام "اِرْنِسْتو چِه گوارا" انقلابی معروف امریکای لاتین (1967م)
ارنستو چه‌گوارا مبارز انقلابی امریکای لاتین در سال 1928م در آرژانتین به دنیا آمد. چه‌گوارا فقر و تبعیض ناشی از استثمار ملت‌های امریکای جنوبی توسط دولت ایالات متحده امریکا را مشاهده نمود و با تفکری ضد امپریالیستی رشد کرد. او در پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959م نقش فعالی ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز مدتی مشاغل دولتی اختیار نمود.

پس از مبارزات طولانیِ استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه بر ضد سلطه استثمارگرانه ایالات متحده، سرانجام نیروهای دولتی بولیوی به کمک عوامل سازمان سیا، مخفیگاه چه‌گوارا و مبارزان همراه او را یافتند و پس از دستگیری، اِرنسْتو چه‌گوارا را در نهم اکتبر 1967م در 39 سالگی تیرباران کردند. چه گوارا در امریکای مرکزی و جنوبی، نماد مبارزه، استقلال و آزادی به شمار می‌رود. او در این سرزمین‌ها، علی‌رغم داشتن تفکرات چپ‌گرایانه، محبوب همه کسانی است که از سلطه دولت استثمارگر امریکا و رنج‌هایی که بر مردم مستضعف امریکای جنوبی می‌رود، به ستوه آمده‌اند.

تولد "ابوریحان بیرونی" دانشمند شهیر مسلمان(362 ق)
ابوریحان بیرونی، در شهر بیرون در حوالی خوارزم از شهرهای قدیم ایران متولد شد. وی از خردسالی به تحصیل علم و دانش، علاقه نشان داد و آموختن را آغاز کرد. ابوریحان در نوجوانی موفق شد در محضر ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ خوارزم، ابونصر خوارزمی، به تحصیل ریاضی و نجوم بپردازد. او درعلومی چون تاریخ، جغرافی، نجوم و ریاضیات سرآمد عصر خود بود. بیرونی درسفری به هند با علما و حکمای آن دیار ملاقات کرد وپس از آموختن زبان سانسکریت، اطلاعات لازم را درجهت تالیف کتاب خود به نام "مالَلهِند" به دست آورد. ابوریحان، تالیفات بسیاری نیز در نجوم، منطق و حکمت دارد که آثار او را بیش از یکصد و ده عنوان ذکر کرده‌اند. او در استفاده از مطالب واطلاعات در آثارش، شیوه‌ای نقادانه و موشکافانه داشت. از این رو، آثار و نوشته‌های ابوریحاین از معتبرترین منابعِ بررسی آثار پیشینیان و معاصرانش به شمار می‌آید. وی تا آخرین لحظات عمر از آموختن دست برنداشت. وفات ابوریحان در سال 440 ق در هفتاد و هشت سالگی در غزنه روی داد.

تولد "خاقانی شروانی" شاعر بزرگ ایرانی(520 ق)
افضل الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی، معروف به حَسّانُ العَجَم از بزرگ‌ترین شاعران قصیده گوی و از ارکان مسلّم شعر فارسی به شمار می‌رود. او سالیانی در خدمت منوچهر شِروانشاه و پسرش بود و مدح ایشان می‌گفت. مرگ فرزند و حبس و دیگر مصایب بر او روی نمود و در اواخر عمر به عُزلت نشست. قوت اندیشه و مهارت او در ترکیب الفاظ و خلق معانی، ابتکار مضامین جدید، استفاده از راه‌های خاص در توصیف و تشبیه و آوردن ردیف‌های مشکل از خواص شعری او محسوب می‌شوند. ترکیبات او غالباً با خیالات بدیع همراه و با استعارات وکنایاتِ عجیب آمیخته است و معانی خاصی را که تا عهد او سابقه نداشته، در بردارد. خاقانی بر اثر احاطه به غالب علوم و اطلاعاتِ عهدِ خود و قدرت خارق العاده‌ای که در استفاده از آن اطلاعات در کلام داشته، توانسته است مضامین علمی بی‌سابقه در شعر ایجاد کند. خاقانی در 595 ق در 75 سالگی در تبریز وفات یافت و در مقبرةالشعرای سرخاب مدفون شد.

رحلت آیت اللَّه "شیخ حسین رشتی نجفی" از مراجع شیعه(1348 ق)
آیت اللَّه شیخ حسین بن عبدالکریم رشتی نجفی کاظمی، فقیه، اصولی، متکلم و محدث، در نجف نزد حضرات آیات، علامه سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی و محقق خراسانی، فقه و اصول آموخت و بعد از استادانِ خود، مدرس بزرگی در حوزه شد. پس از مدتی راهی کاظمین گردید و مجلس درس خود را در آن شهر تشکیل داد. از این فقیه والامقام آثار چندی به یادگار مانده است که خُلاصَةُ الفقه و حاشیه بر کفایه از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه شیخ حسین رشتی نجفی در کاظمین دیده از جهان فرو بست و در صحن مطهر امام کاظم و امام جواد(علیهما السلام) به خاک سپرده شد.

رحلت "حاج ملامحمد هاشم خراسانی" فقیه و مورخ بزرگوار شیعه(1352 ق)
ملامحمد هاشم خراسانی معروف به ثقةالاسلام در سال 1280 ق در مشهد به دنیا آمد. پس از فرا گرفتن مقدمات علوم، رهسپار نجف اشرف گردید و در مدت دوازده سال از محضر عالمانی همچون آخوند خراسانی و سید اسماعیل صدر بهره‌مند شد. ملاهاشم خراسانی پس از بازگشت از نجف، به مشهد رفت و در حوزهٔ درس آیت اللَّه سیدعلی حائری یزدی شرکت جُست و از آن پس به تحقیق و تالیف همت گمارد. آثار متعددی از ملامحمدهاشم خراسانی به جای مانده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: مُنتَخَبُ التواریخ به فارسی در تاریخ معصومان و برخی از امامزادگانِ مدفون در ایران و نیز علمایی که در مشهد، هرات، اصفهان و شیراز به خاک سپرده شده‌اند ؛ حُسنُ العاقبةُ فی سَعادَةِ الخاتَمه و نیز غایَةُ الآمال فی حُسنِ خواتیم الاعمال. سرانجام این عالم گرانقدر در سال 1352 ق برابر با 1313 ش در هفتاد و دو سالگی در مشهد به لقاءاللَّه پیوست و در همان شهر به خاک سپرده شد.

آغاز استعمار فرانسه در کشور ویتنام در آسیا (1885م)
نفوذ اروپائیان به سرزمین ویتنام از اوایل قرن هفدهم میلادی آغاز شد و به تدریج گسترش یافت. از اوایل قرن نوزدهم، فرانسوی‌ها بر رقبای اروپایی خود در هند و چین پیشی گرفتند تا اینکه در سال 1860م، ویتنام مورد هجوم فرانسوی‌ها قرار گرفت و به تصرف آن‌ها درآمد. سرسختی و مقاومت ویتنامی‌ها، فرانسوی‌ها را در حدود 30 سال به خود مشغول داشت، با این حال استعمار رسمی فرانسه بر ویتنام از نهم اکتبر 1885م آغاز شد. در سال 1900 فرانسوی‌ها تسلط خود را بر ویتنام تکمیل کردند و سرزمین مزبور را که امروزه، سه کشور ویتنام، لائوس و کامبوج را تشکیل می‌دهند "هندوچین فرانسه" نامیدند. در این میان، شورش‌های پراکنده علیه سلطه فرانسویان که منابع طبیعی این کشور را به غارت می‌بردند در فاصله بین جنگ اول و دوم جهانی آغاز شد، تا این‌که پس از درگیری‌های بسیار، در سال 1945م، فرانسه، استقلال ویتنام را به رسمیت شناخت.

روز جهانی پُست
پست، کهن‌ترین و گسترده‌ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‌ها و مناطق جهان است. برای هماهنگی و تدوین روابط پستی بین کشورها، در نهم اکتبر 1874م به پیشنهاد آلمان، قرادادی با عنوان قرارداد بِرْنْ در زمینه تأسیس اتحادیه کل پست در بِرن سوئیس توسط 22 کشور به امضا رسید. درسال 1969م، کنگره این اتحادیه در توکیو در قطعنامه پایانی خود به کشورهای عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر (برابر با 17 مهر) هر سال را به عنوان روز جهانی پست تعیین کنند و از سال 1970م، در این روز، اداره‌های پست سراسر جهان به اقدامات گسترده اطلاعاتی و تبلیغاتی و تشریح نقش پست درزندگی بشر بپردازند.


در حال حاضر بیش از یک‌صد و هفتاد کشور، عضو این اتحادیه هستند و ایران نیز در سال 1877م (22 مهر 1256ش) به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست. محل اتحادیه در شهر بِرْنْ سوئیس است و نشان آن از کره زمین و پنج انسان، به نشان پنج قاره، در حالی که نامه‌هایی را دست به دست می‌گردانند تشکیل شده است.

برخی از رخدادهای امروز
1831:   «کاپودیستریاسKapodistias» دیپلمات امپراتوری روسیه و متولد یونان که پس از اعلام استقلال این کشور از سلطه عثمانی، با سازش قدرتهای اروپایی رئیس کشور مستقل یونان شده بود به دست پسر و برادر مردی که به زندان افتاده بود در مدخل کلیسا به قتل رسید. وی نخستین رئیس کشور مستقل یونان پس از دو هزار سال بود. یونان از اواخر هزاره یکم پیش از میلاد تا اوایل قرن نوزدهم به ترتیب توسط مقدونی ها، رومی ها و عثمانی ها اداره می شد.
1940:   لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) در یک حمله شبانه به لندن، کلیسای سن پال را بمباران کرد.
1947:   برای نخستین بار میان یک هواپیمای در حال پرواز و یک اتومبیل در حال حرکت ارتباط تلفنی برقرار شد.
1944:   مذاکرات 9 روزه چرچیل با استالین در مسکو آغاز شد که فصلی از آن مربوط به سرنوشت ایران پس از جنگ جهانی دوم بود.
1970:   جمهوری خمرKhmer (کامبوج ) اعلام موجودیت کرد . قبلا این کشور سلطنتی و پیش از آن مستعمره فرانسه بود . کامبوج بعدا باز هم به نوعی سلطنتی باز گشت کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۴:۲۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
من زیباترین خاطره ام را که یک ساعت و ربع نشستن در کنار صندلی رهبر معظم انقلاب و در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایشان بود دارم..
و روزی جزئیات قشنگ آنرا خواهم گفت.. انشاءاله..
آخرین اخبار